Lomakohde, painostaminen maksamiseen ja erittäin vihainen reaktio kun ei onnistunut. Mitä mieltä?
Tiedä oikein mitä pitäisi ajatella. Tunnen huonoa omatuntoa ja samaan aikaan, että tein oikean päätöksen.
Netissä yksityinen lomakohde vaikutti ihan ok:lta mutta siihen pyydettiin koko maksua varhain etukäteen siis kuukausia ennen ja vaikka epäilytti hieman niin suostuin, että maksan päivään x mennessä. Tuli muuttujia, en pystynyt maksamaan ja hän pyysi jos voisin edes osan maksaa, jotta hän voisi kustantaa omat menonsa. En pystynyt ja minusta koko homma tuntui niin oudolta, monelta kantilta. Päätin, että en aio vuokrata.
Tämä ihminen suuttui valtavan paljon ja syyllisti minua, painosti ja sanoi että olen silti velvollinen maksamaan koska teimme sopimuksen. Laittoi valtavasti viestejä joissa kertoi vaikeasta tilanteestaan.
Ymmärrän, että tuntuu pahalta mutta jokin tässä ei täsmännyt. Pahoittelin kovasti ja silti jatkoi vihaisia viestejä.
Tuli vähän harmi fiilis kun selvästi toinen kärsii mutta en tiedä, en vain kokenut tätä hyväksi asiaksi.
Kommentit (36)
Kuulostaa siltä, että väistit luodin.
Kuka vaan olisi harmissaan jos ei olisi rahaa saanut.
Harmittaahan se kun huijaus ei mennytkään läpi
Ei se kohde ainakaan yleisiä sääntöjä noudattanut, eikä ikinä pitäisi maksaakaan koko summaa liian aikaisin. Jonkinlainen varaussumma 1/3 hinnasta noin kuukautta ennen on aika yleinen ainakin Suomessa, mutta tuollaiseen huijailuun en ole ikinä törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kohde ainakaan yleisiä sääntöjä noudattanut, eikä ikinä pitäisi maksaakaan koko summaa liian aikaisin. Jonkinlainen varaussumma 1/3 hinnasta noin kuukautta ennen on aika yleinen ainakin Suomessa, mutta tuollaiseen huijailuun en ole ikinä törmännyt.
Niin ja kun kyseessä kuitenkin ihan yksityinen ihminen niin ei siinä oikein olisi ollut mitään turvana jos olisin maksun suorittanut lähemmäs tonnin. Saattoi olla huijaus, saattoi olla että ei ollut vaan oli oikeasti taloudellisissa vaikeuksissa mutta liikaa epäilytti tämä että peruutin jutun.
Kyseessä vieras ihminen, et oo sille mitään velkaa.
Saattoi olla huijaus toki, mutta jos olet varannuta ja tehnyt "sopimuksen" niin ymmärrettävästi kohde haluaa maksunkin.
Tuota, siis millaisen sopimuksen sinä teit? Jos varasit jonkun ajan majoitusta tai palvelua itsellesi, ja se sen takia otettiin pois markkinoilta, niin ettei sitä voinut enää tarjota muille, on todellakin sun velvollisuus maksaa se kokonaan. Olet törkeä, jos teet varauksia ja perut myöhään. Ja juuri sun kaltaisten takia niitä ennakkomaksuja tarvitaan.
Yksityinen lomakohde? Mitsä löysit kohteen? Airbnb vai mikä? Ventovieraan viestejä ja olotilaa murehdit? Kuse..tushan tuo on ihan selvästi. Huomaa, kun vastailet, että olet sopiva kiltti kohde.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, siis millaisen sopimuksen sinä teit? Jos varasit jonkun ajan majoitusta tai palvelua itsellesi, ja se sen takia otettiin pois markkinoilta, niin ettei sitä voinut enää tarjota muille, on todellakin sun velvollisuus maksaa se kokonaan. Olet törkeä, jos teet varauksia ja perut myöhään. Ja juuri sun kaltaisten takia niitä ennakkomaksuja tarvitaan.
Peruin useita kuukausia ennen ajankohtaa eikä sopimus ollut vielä varsinaisesti voimassa ilman maksua. Pahoittelin kovasti ja toivon, että löytää nopeasti uuden ja varmaan löytääkin jos ei ole huijari mutta moni asia alkoi epäilyttämään niin jouduin perääntymään. Harmittaa kun aiheutin mielipahaa mutta on hänellä vielä kuukausia aikaa, että ei tämä mikään viime hetken peruutus siinä mielessä kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kuse..tushan tuo on ihan selvästi. Huomaa, kun vastailet, että olet sopiva kiltti kohde.
Kusetus, kyllä. Mutta kumoi kusettas, myyjä, joka haluaa rahansa, vai tilaaja joka peruu kaupan kun tuote on jo valmistettu?
Muistaakseni Suomessa on säädöksissä ellei jopa lakiin kirjattuna, että tavaran tai palvelun saatuaan maksaa sovitun hinnan. Jos olisit maksanut etukäteen niin olisit jäättänyt oikeutesi pidättäytyä maksusta virhe- tai viivästystilanteessa. Voit kuitenkin saada laskun takuusummasta ennen palvelun tarjoamista ja silloin sulla on 14 vuorokautta laskun eräpäivästä aikaa valittaa virheestä. Eli itse en todellakaan maksaisi sentin latia yli 14 päivää ennen palvelusta tai tavarasta.
Ei ole sun ongelmasi jos joku on taloudellisessa vaikeudessa.
Eikö tuo lukenut varausehdoissa? Yleensä niissä on tiedot varaus- ja loppumaksusta. Mitä muiden asiakkaiden arviot olivat tästä lomakohteesta?
Olit vuokraamassa olemattoman mökin sokkona huijarilta?
Mökkejä oikeasti vuokraavat eivät pillastu, koska ne tietävät, että tulijoita on vaikka joku peruisi tulonsa juhannuksenalusviikolla. Silloin voi laskuttaa viimehetken varaajalta tuplahinnan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kohde ainakaan yleisiä sääntöjä noudattanut, eikä ikinä pitäisi maksaakaan koko summaa liian aikaisin. Jonkinlainen varaussumma 1/3 hinnasta noin kuukautta ennen on aika yleinen ainakin Suomessa, mutta tuollaiseen huijailuun en ole ikinä törmännyt.
Kyllä joistain mökeistä pyydetään koko summa maksettavaksi jo kuukautta ennen majoituksen alkua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo lukenut varausehdoissa? Yleensä niissä on tiedot varaus- ja loppumaksusta. Mitä muiden asiakkaiden arviot olivat tästä lomakohteesta?
Ei ollut mitään varausehtoja. Homma meni niin, että etsin mökkiä, sain yhteydenoton, toinen halusi hoitaa homman todella nopeasti ennen lomailemaan lähtöä eikä ollut aikaa että näkisin kohteen livenä ja pyysi suorittamaan kokonaan maksun viikon sisään ja siinä alkuun sovin, että selvä vaikka koko varaukseen olisi vielä useita kuukausia aikaa. Sitten kuitenkin tuli muuttujia en voinutkaan maksaa koko summaa, pyysi, jos maksaisin osan, jotta hän pystyisi kustantamaan omat menonsa. En tiedä miksi mutta jotenkin tuli olo että tässä ei ole kaikki kohdillaan ja halusin peruuttaa. Suuttui todella paljon ja itselle jäi fiilis, että harmittaa kun kävi näin ja kuitenkin ehkä hyvä näin.
Vaikkei olisikaan huijari, niin epäasiallista toimintaa tyypiltä kuitenkin. Sekä vaatimukset maksusta että tuo outo syyllistäminen. Ja hyvin voi olla huijarikin, hoputtaminen ehkä perinteisin merkki huijauksen yrittämisestä...
Ah. Viimeisimmän ap:n viestin jälkeen olen aika vakuuttunut, että huijari oli. -19
No huh, älä vastaa enää ja anna olla.