Lapset jaetaan uudelleen ryhmiin päiväkodissa, mitä mieltä?
Kyse on 5-6-vuotiaista ja päiväkodissa on päätetty jakaa ryhmät uusiksi syksyllä. En tiedä miksi, mutta oikein kellään lapsella ei ole ketään hyvää kaveria samassa ryhmässä, kaverukset on ilmeisesti tarkoituksella erotettu. Oma lapseni on arka ja kiltti ja on vihdoinkin uskaltautunut ystävystymään toisen ujon lapsen kanssa. He ovat jatkossa eri ryhmissä. Osaako joka sanoa, miksi tämä olisi järkevää? En keksi oikein mitään syytä, jos ryhmissä ei ole käytöshäiriöitä ja hillitöntä riehumista, mutta en ole kuullut tällaista olevan.
Kommentit (17)
Tarkoitus lienee ettei lapsi solmi parisuhdetta jo päiväkodista ja ole läheisriippa suhteessa yhteen tiettyyn lapseen. Parhaimmillaan lapset oppivat päiväkodissa tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa, mikä on kaikkein tärkein taito elämässä.
Kaverisuhteet tulee ottaa huomioon. Vaatisin päiväkodilta perusteluja!!!
Lapselta odotetaan, että hän osaa käyttäytyä kuten tuhannet muut. Kasvuun ja kehitykseen kuuluu muutokset, sopeutuminen, uusien suhteiden solmiminen, jne. Sitä kutsutaan elämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaverisuhteet tulee ottaa huomioon. Vaatisin päiväkodilta perusteluja!!!
Avaintekijä sosiaalisten taitojen kehittämisessä ei ole yhteen tiettyyn ihmisen takertuminen.
Ihan joka vuotista jakaa lapset "kehitystasonsa" mukaan uusiin ryhmiin.
Ehkä syy on yksinkertaisesti aikatauluissa ja muussa logistiikassa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka vuotista jakaa lapset "kehitystasonsa" mukaan uusiin ryhmiin.
Päiväkodissakin on ns lukivuosi-malli. Osa 5-6 vuotiaista aloittaa jos sen eskarin, koulun, jne. Eli lapset kasvaa ja kehittyy joka vuosi ja sitä mukaan tehdään myös uusia "vuosiluokka" jakoja. Lapsi ei voi ikuisuksia olla 5v ja samassa ryhmässä, elämä etenee.
Mitä siitä tulisi jos jokaisen kohdalla mietittäisiin, että tämä on kaveri sen kanssa ja tämä sen kanssa?
Sitä mieltä, että tuo on osa lapsen päiväkotipolkua ja elävää oppimateriaalia elämää varten.
Se on nyt vaan hyvä sen sunkin lapsen sopeutua. Peli koulussa on paljon julmempaa.
Miksi ylipäätään lapset jaetaan ryhmiin vanhempiensa vakaumuksen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka vuotista jakaa lapset "kehitystasonsa" mukaan uusiin ryhmiin.
Päiväkodissakin on ns lukivuosi-malli. Osa 5-6 vuotiaista aloittaa jos sen eskarin, koulun, jne. Eli lapset kasvaa ja kehittyy joka vuosi ja sitä mukaan tehdään myös uusia "vuosiluokka" jakoja. Lapsi ei voi ikuisuksia olla 5v ja samassa ryhmässä, elämä etenee.
Ei peruskoulussakaan sekoiteta ikäluokkien luokkajakoa vuosittain ihan vaan siksi että kun nyt halutaan tehdä näin. Pääsääntöisesti se pysyy samana ala-asteen ajan ja yläasteella siitä tehdään uusi jako koska tyypillisesti yläasteelle tulee oppilaita useammasta koulusta.
Miksi päiväkoti-ikäisen pitäisi jo alkaa sopeutumaan muutoksiin? Kyllä sitä ehtii oppia myöhemminkin että elämässä asiat muuttuu. Uskoisin että ihannetapauksessa on samat kaverit päiväkodin ja peruskoulun ajan lapsen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi päiväkoti-ikäisen pitäisi jo alkaa sopeutumaan muutoksiin? Kyllä sitä ehtii oppia myöhemminkin että elämässä asiat muuttuu. Uskoisin että ihannetapauksessa on samat kaverit päiväkodin ja peruskoulun ajan lapsen elämässä.
Meinasin tulla kirjoittamaan, että elämässä riittää muutoksia ilman päiväkotiryhmien sekoittamista.
Päiväkoti aika on hyvin lyhyt aika elämässä.
Minulle eräs päiväkodin hoitaja sanoi kun lapseni oli pieni, että aika aikaa kutakin.
Ehkä noilla järjestelyillä on monia hyviä syitä, mm kiusaamisen ja klikkien estäminen.
Aikuiset päättää. Ei siitä seuraa välttämättä hyvää, jos aikuiset on rajattomia ja lapset tekee päätökset. Ja jos kaikilta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan kysytään mielipidettä, niin eihän päätöksistä tule mitään.
Onhan tuo vähän mälsää etenkin niille hitaasti lämpeäville lapsille. Omakin lapsi siirtyy syksyllä uuteen ryhmään ja parhaat kaverit jäävät vanhaan ryhmään. Harmittaa, että nyt ystävyyssuhteiden ylläpito jää vanhempien vastuulle, kun eivät päiväkodissa enää juurikaan näe toisiaan, kun ovat eri pihoilla. Pitää itse koittaa nyt olla aktiivinen ja löytää aikaa leikkitreffeille. Toisaalta on kiva, että lapsi pääsee laajentamaan kaveripiiriään, kun porukat sekoittuu. Kaikki eivät kuitenkaan päädy samaan kouluun tai samalle luokalle, niin on kiva, että löytyy useampia kavereita.
Lapset sopeutuvat helposti ja ovat kuitenkin keskenään tekemisissä paljon joten ota vain iisisti.
Tarkemmat syyt kannattaa kysyä päiväkodilta, ehkä järjestelevät uudelleen päiväkodin asioita.
Muutoksia tulee aina joskus ja omasta kokemuksesta käsin voin vannoa että kaikki sujuu hyvin.
Lapsillekin tekee hyvää sopeutua myös muutoksiin, ottakaa kehityksen kannalta tämäkin asia.