talvirenkaan minimi urasyvyys kesärenkaana?
Siinäpä asia otsikossa. Ja asiantunteva vastaus ken tietää. "mutut" ei auta asiassa. Kiitos vastanneille.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
1,6 mm eli sama kuin kesärenkaan
Mistä se mitätataan, pinnalta vai pohjalta??
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,6 mm eli sama kuin kesärenkaan
Mistä se mitätataan, pinnalta vai pohjalta??
Kesärenkaat
Auton kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.
Renkaiden sivuun on merkitty TWI-merkintä niihin kohtiin, joissa kulutuspinnan uran pohjalla on ns. kulumisvaroitin. Kun kulutuspinta on kulunut kulumisvaroittimen tasalle, on rengas loppuun kulunut, eikä täytä enää lain mukaista 1,6 mm:n vaatimusta. Jo sitä ennen renkaat ovat menettäneet huomattavasti pito-ominaisuuksistaan, ja etenkin sateella vesiliirtovaara kasvaa.
Kesärenkaissa on uutena tyypillisesti noin 8 mm kulutuspintaa. Kun siitä on runsas puolet kulunut, ovat renkaiden sadekelin ominaisuudet heikenneet sateella ja se voi muodostua riskitekijäksi.
Nastattomia talvirenkaita on sallittua käyttää myös silloin, kun nastallisten talvirenkaiden sallittu käyttöaika on jo ohi tai ei ole vielä alkanut. Kuluneiden kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet erityisesti märällä kelillä ovat usein verraten huonot, eikä niitä ole suunniteltu kesäolosuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Talvi- ja kesärenkaassa on erilainen kumiseos mutta ei se kesäpitoon vaikuta. Talvirenkaan pehmeämpi kumiseos vain kuluu nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Talvi- ja kesärenkaassa on erilainen kumiseos mutta ei se kesäpitoon vaikuta. Talvirenkaan pehmeämpi kumiseos vain kuluu nopeammin.
🤣🤣🤣🤣
Helteellä talvirenkaan pintaa sulaa alta..
Juu on todella turvalliset ääritilanteissa..öööö..not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Talvi- ja kesärenkaassa on erilainen kumiseos mutta ei se kesäpitoon vaikuta. Talvirenkaan pehmeämpi kumiseos vain kuluu nopeammin.
Niinhän sinä luulet, kun et tiedä. Asiaa on tutkittu ja talvirengas on huonompi mm. jarrutusmatkoissa.
Ei kiinnosta ..ajan vaikka vanteilla...sääntö suomi ja apina lait vs muut maat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Talvi- ja kesärenkaassa on erilainen kumiseos mutta ei se kesäpitoon vaikuta. Talvirenkaan pehmeämpi kumiseos vain kuluu nopeammin.
🤣🤣🤣🤣
Helteellä talvirenkaan pintaa sulaa alta..
Juu on todella turvalliset ääritilanteissa..öööö..not.
Älä viitsi valehdella. Ei Suomessa ole helteitä.
Toivottavasti et lapsia kuskaa tollasilla kumeilla, muillekin olet vaaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Talvi- ja kesärenkaassa on erilainen kumiseos mutta ei se kesäpitoon vaikuta. Talvirenkaan pehmeämpi kumiseos vain kuluu nopeammin.
🤣🤣🤣🤣
Helteellä talvirenkaan pintaa sulaa alta..
Juu on todella turvalliset ääritilanteissa..öööö..not.
Missä ihmeen "ääritilanteissa", Suomen alhaisilla nopeusrajoituksilla...
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Vässyköiden määrittelemillä alhaisilla nopeusrajoituksilla pärjää vaikka tilapäisvarapyörällä. Tiedän yhdenkin tien jossa ajettiin 80-luvulla 80 km/h. Nykyään siinä on vässyköiden määräämänä 50 km/h nopeusrajoitus. 2 viikkoa saa jurnuttaa nyt sitä tietä mikä ennen meni hujauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Renkaissa on suuria eroja muutenkin. Ihan hyvin voi talvirenkaat käyttää loppuun kesärenkaina, jos on nastat niin kaivaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Renkaissa on suuria eroja muutenkin. Ihan hyvin voi talvirenkaat käyttää loppuun kesärenkaina, jos on nastat niin kaivaa pois.
Toki kulunut rengas on kulunut rengas ja se pitää huomioida mm. sadekelillä.
Talvirengas on rungolta vetelämpi, huonompi ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Niin että talvirenkaan pito ei sit muka kesällä riittäisi? Hah! Juu. Käytän kaikkibrenkaat loppuun kesärenkaina. En ole vuosiin ostanut renkaita autooni enkä aio ostaa niin kauan kuin niitä jätekasasta saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaan kumiseos on tehty ihan eri lämpötiloihin. Jos ei rahaa renkaisiin niin mene julkisella. Älä vaaranna muita.
Talvi- ja kesärenkaassa on erilainen kumiseos mutta ei se kesäpitoon vaikuta. Talvirenkaan pehmeämpi kumiseos vain kuluu nopeammin.
🤣🤣🤣🤣
Helteellä talvirenkaan pintaa sulaa alta..
Juu on todella turvalliset ääritilanteissa..öööö..not.
10 vuosia olen talvirenkaat käyttänyt loppuun kesäkumeina ja koskaan en ole nähnyt kumilätäkköä autoni alla! En vaikka oli heinäkuun 34 asteen helle. Pikitien kuumuud että tennarit kyllä suli. Talvirengas pysyi ihan muodossaan enkä mitään eroa huomannut ajaessa. Renkaan myyjien urbaani legendoja sanosin.
Oletko persaukinen vai muuten vain vihervassari?