Oletteko törmänneet elämässänne huolipuheeseen?
Eli siis sellaiseen vuorovaikutustilanteeseen, jossa olette jonkin ihmisen kanssa eri mieltä asioista. Tämä toinen ihminen haluaa sinun toimivan haluamallaan tavalla ja vetoaa siihen, että hänellä on vain niin kova huoli jostain asiasta. Huolipuhujan kielenkäyttö on yleensä hyvin tunteisiin vetoavaa, joskus jopa lapsekasta.
Tämä huolipuhuja ei välttämättä ole perheenjäsenesi, vaan hän voi olla myös etäinen sukulainen, työkaverisi tai asiakaspalautteen antaja. Vaikka annat hänelle hyvät perustelut siihen, miksi valitset toimia tietyllä tavalla ja kuinka turvallisuus taataan lakien, ohjeiden ja määräysten mukaan riittävästi, tämä ihminen jatkaa huolipuhettaan. Tämä ihminen saattaa syyllistää sinua siitä, kuinka toiminta aiheuttaa hänelle huolta ja ahdistusta. Esittäessäsi tälle henkilölle faktoja, hän saattaa syyttää sinun olevan henkilökohtaisesti häntä vastaan. Lopulta tämä henkilö ryhtyy itkemään, jos hänen vaatimuksiinsa ja toivomuksiinsa ei myönnytä. Ja huolipuhe jatkuu aina vaan.
Miten tällainen ihminen pitää kohdata vaikkapa työelämässä, kun eroonkaan et tästä henkilöstä pääse?
Kommentit (22)
Pyytäisin esihenkilön paikalle ja jatkaisin töitäni 😄
Kenen toiminta aiheuttaa hänelle huolta? Sinun toimintasiko?
Vierailija kirjoitti:
Jopa oli pikkutarkkaa kerrontaa. Oli varmaan joku tietty henkilö omasta elämästäsi, josta kerroit. Tuskin kellään nyt ihan samanlaista kokemusta on kuin sinulla, jossa joku toimisi noin, kuten että alkaa jopa itkeä ym. 😂
Kyllä olen omassa elämässäni kohdannut nyt aloituksessa kerrotun kaltaiseen ihmiseen ja mietin, että miten hänen kanssa tulee toimia. Kun eroonkaan ei ihan heti pääse ja hänet pitäisi kohdata asiallisesti. Ei välttämättä tismalleen samanlaista kokemusta muilla ole, mutta uskon että varmasti jollain on kokemusta vastaavanlaisista ihmisistä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kenen toiminta aiheuttaa hänelle huolta? Sinun toimintasiko?
Siis tämä on työelämän esimerkki. Työpaikallani tapahtuva toiminta, joka aiheuttaa hänelle huolta. Hän ei itse työskentele työpaikalla eikä ole asiakas, mutta kulkee työpaikan ohi monta kertaa päivässä.
AP
Huvipuistohullu kirjoitti:
Pyytäisin esihenkilön paikalle ja jatkaisin töitäni 😄
Harmi vain, että olen tämän kyseisen työpaikan esihenkilö. Tai ainakin se henkilö, jonka hommaan kuuluu perustella tälle huolipuhujalle se, miksi toimimme kuten toimimme.
AP
Antaisitko konkreettisen esimerkin jostakin tilanteesta, niin olisi helpompi kommentoida?
Eikös siitä, jos epäilee hoitopaikassa tapahtuvan vaikka laiminlyöntejä, saa ihan ilmoittaakin jonnekin Valviralle tai muulle?
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Pyytäisin esihenkilön paikalle ja jatkaisin töitäni 😄
Harmi vain, että olen tämän kyseisen työpaikan esihenkilö. Tai ainakin se henkilö, jonka hommaan kuuluu perustella tälle huolipuhujalle se, miksi toimimme kuten toimimme.
AP
Ohjaa työterveyteen
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Pyytäisin esihenkilön paikalle ja jatkaisin töitäni 😄
Harmi vain, että olen tämän kyseisen työpaikan esihenkilö. Tai ainakin se henkilö, jonka hommaan kuuluu perustella tälle huolipuhujalle se, miksi toimimme kuten toimimme.
AP
Tulee mieleen, että tämä kyseinen henkilö vaikuttaa aika rajattomalta. Jossakin vaiheessa on mielestäni syytä lopettaa perustelut ja todeta, että nämä ovat työpaikan pelisäännöt, joiden mukaan toimitaan. Kuullostaa, että henkilöllä saattaa olla mielenterveyden kanssa ongelmia, joten oikeampi osoite voisi olla terveydenhuolto. Tuosta avautumisesta tuskin tulee loppua, jos koittaa vaan sinnikkäästi ja empaattisesti kuunnella.
Mä en tämmöiseen lähde mukaan ollenkaan, että joku voisi manipuloida minua tunteiluillaan ja huolillaan. Työelämässä sanoisin hyvin tiukasti, että minä teen nyt kuten minä teen, ja jos sulla on jotain valitettavaa siitä, mene puhumaan esimiehelle.
Siis huolikiusaamiseen tai -väkivaltaan? Kyllä. "Huoli" on tapa alentaa keskustelukumppania (asettaa itsensä tämän yläpuolelle ja asettaa tämä epäuskottavaan tai säälittävään valoon) ja korottaa itseään, hyvesignaloida itsestään samalla kun pahoinpitelee toista.
Toinen tapa missä olen nähnyt tuota käytettävän on se, kun yritetään kontrolloida toisen tekemisiä. "Jos et tee niin kuin minä sanon, minulle tulee huoli ja olet aiheuttanut minulle pahaa oloa."
En ole missään tekemisissä yhdenkään tahon kanssa, jonka sanavarastoon tuo sana kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen toiminta aiheuttaa hänelle huolta? Sinun toimintasiko?
Siis tämä on työelämän esimerkki. Työpaikallani tapahtuva toiminta, joka aiheuttaa hänelle huolta. Hän ei itse työskentele työpaikalla eikä ole asiakas, mutta kulkee työpaikan ohi monta kertaa päivässä.
AP
Kulkee työpaikan ohi? Siis potentiaalinen asiakas tai omainen? Mietin, että miksi tälle henkilölle täytyy edes mitään selittää? Mikä on suhteesi kys. henkilöön?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tämmöiseen lähde mukaan ollenkaan, että joku voisi manipuloida minua tunteiluillaan ja huolillaan. Työelämässä sanoisin hyvin tiukasti, että minä teen nyt kuten minä teen, ja jos sulla on jotain valitettavaa siitä, mene puhumaan esimiehelle.
Muuten hyvä, mutta "huoli" on jopa oikeutus viranomaisväkivallalle nykyään. Jos viranomaisella on huoli, hän saa vaatia pääsyä uhrinsa elämään tai jopa kaapata tämän, jos uhri on alaikäinen.
Pahan pistit. Se miten tuollaista kannattaa käsitellä riippuu siitä mikä on käytöksen motiivi. Mitä itse luulet, mitä hän yrittää tuolla saavuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa oli pikkutarkkaa kerrontaa. Oli varmaan joku tietty henkilö omasta elämästäsi, josta kerroit. Tuskin kellään nyt ihan samanlaista kokemusta on kuin sinulla, jossa joku toimisi noin, kuten että alkaa jopa itkeä ym. 😂
Kyllä olen omassa elämässäni kohdannut nyt aloituksessa kerrotun kaltaiseen ihmiseen ja mietin, että miten hänen kanssa tulee toimia. Kun eroonkaan ei ihan heti pääse ja hänet pitäisi kohdata asiallisesti. Ei välttämättä tismalleen samanlaista kokemusta muilla ole, mutta uskon että varmasti jollain on kokemusta vastaavanlaisista ihmisistä.
AP
"Kiitos huolenpidostasi, olemme ammattilaisia ja turvallisuutemme on meidän vastuullamme."
"Minun on nyt jatkettava töitäni, mutta kiitos kun kävit ja mukavaa päivänjatkoa."
"Jos et aio ostaa mitään, minun on pyydettävä sinua poistumaan tiloistamme."
"Pyytäisin sinua ystävällisesti poistumaan, häiritset työntekoani."
"Olen pyytänyt sinua poistumaan jo jokin aika sitten, jos ette lähde minun on soitettava paikalle vartijat tai poliisit."
Vierailija kirjoitti:
Pahan pistit. Se miten tuollaista kannattaa käsitellä riippuu siitä mikä on käytöksen motiivi. Mitä itse luulet, mitä hän yrittää tuolla saavuttaa?
Huomiota ja/tai valtaa.
Näitä tulee säännöllisesti eteen ja konteksti on aina poikkeuksetta pitkän jaarittelun jälkeen "olemme huolissamme sielusi tulevaisuudesta". Ja sitten alkaa jos jonkinlaisen prosyyrin ja käärmeöljyn myynti.
Yleensä tunkevat kotiovelle tai iholle kaupungilla, harvemmin mutta joskus puhelimitse.
Näihin voisi toimia jonkinlainen äärimmäisen voimakas pippurisumute, ja lähestymiskielto, vaikka jälkimmäistä eivät kyllä noudata.
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko konkreettisen esimerkin jostakin tilanteesta, niin olisi helpompi kommentoida?
Kyseessä on rakennustyömaa (julkinen hanke), jonka johtohenkilönä toimin. Kyseinen henkilö on huolissaan siitä, että rakennustyömaa aiheuttaa vakavan turvallisuusuhkan hänen lastensa koulumatkalle.
Olemme toteuttaneet kaikki liikennejärjestelyt, työmaan rajaamiset, viranomaisilmoitukset ja luvat asianmukaisesti. Olemme jatkuvasti yhteydessä viranomaisiin. Aluehallintoviraston työsuojelutarkastaja on tehnyt tarkastuskäynnin työmaalle ja todennut asioiden olevan pääpiirteittäin kunnossa. Ne pienet puutteet, joita on havaittu, olemme korjanneet välittömästi. Olen ollut rakennusalalla yli 10 vuotta eikä tämä työmaa poikkea mitenkään turvallisuuden suhteen aiemmista.
Tämä sama huolipuhuja soittelee päivittäin lukuisia kertoja ja laittaa sähköposteja. Huolenaiheet ovat luokkaa "viereisen tien sivuojassa on vähäinen määrä vettä, oletteko huomioineet että tämä aiheuttaa turvallisuusuhkan lapsille". Kaikkiin näihin huolenaiheisiin olemme vastanneet, että järjestelyt on toteutettu ohjeiden, määräysten ja lakien mukaisesti. Jos en ehdi vastaamaan saman päivän aikana, hän syyttelee siitä etten vastaa.
Huolipuhuja on kirjoitellut sosiaaliseen mediaan siitä, että työmaa on laiton, mikä ei pidä paikkansa. Lopulta tilanne on edennyt siihen, että kaupunginjohtaja kutsui hankkeen ja tämän huolipuhujan kaupungintalolle keskustelutilaisuuteen. Siellä tämä huolipuhuja kertoi huolistaan ja lopulta puhkesi itkemään.
Työmaa on ollut aktiivisesti käynnissä vasta yhden kuukauden ja tilanne on jo tämä. Työmaa on käynnissä vielä 7 kuukautta ja huolipuhujan huolet jatkuvat.
Jopa oli pikkutarkkaa kerrontaa. Oli varmaan joku tietty henkilö omasta elämästäsi, josta kerroit. Tuskin kellään nyt ihan samanlaista kokemusta on kuin sinulla, jossa joku toimisi noin, kuten että alkaa jopa itkeä ym. 😂