Joissain autotehtaissa on robotteja jotka nostavat renkaat ja kiinnittävät ne, milloin tulee muualle?
Ei varmaan ole mikään juttu kouluttaa robotti myös irrottamaan renkaat.
Voi olla tietysti kalliita laitteita.
Mutta vaikea kuvitella että ihmiskätösin näitä rengasvaihtoja kovin pitkään enää tehtäisiin.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä veikkaat, kannattaako parin viikon sesonkia varten joka toistuu pari kertaa vuodessa, tehdä kovin isoja investointeja?
Varsinkin kun säästetty työmäärä olisi kuitenkin kohtalaisen pieni. Joku sen auton robotin luo ajaisi ja sieltä pois.
Niinkuin korjaamolaitteet ei muutenkin maksaisi.
Nykyaikana kun hinausautokuskikin vaihtaa renkaan ja yleensä maksajana on vakuutusyhtiö.
Voi olla, että robotti hinausauton lavalla. Nostaisi vakuutuskeikan hintaa. 200 eurosta 3000 tonniin.
Joo ei siinä muuta tarvita kun tunkki tai nosturi joka nyt joka autoon liittyvästä liikkeestä löytyy muutenkin ja ilmanpaineräikkä johon säädetty joku 500 nyyttonin teho ettei varmasti renkaan pultit ainakaan itsestään aukene (eikä välttämättä seuraavalla kerralla jos käsipelillä yrittää pultteja aukoa).
Osaakohan se robotti myös ottaa ne renkaat jokaisesta autosta takakontista / takapenkiltä? Monihan menee renkaidenvaihtoon omassa varastossa säilytettävien renkaiden kanssa, jolloin ne vaihdettavat renkaat ovat siis siellä autossa mukana. Ja sinne ne pitäisi samaan takakonttiin myös käydä nostamassa.
Tuollainen automatiikka toimii paremmin ihan liukuhihnalla kuin rengasliikkeen hallissa.
Olisi kätevä rengashotellissa: asiakas ajaisi auton nosturille, robotti irrottaisi renkaat, omat varastoidut renkaat tulisi liukuhihnaa pitkin varastosta ja robotti asentaisi ne alle samalla kun liukuhihna kuljettaisi poistetut renkaat liukuhihnaa pitkin varastoon säilytykseen. Aikaa menisi max. 5 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei siinä muuta tarvita kun tunkki tai nosturi joka nyt joka autoon liittyvästä liikkeestä löytyy muutenkin ja ilmanpaineräikkä johon säädetty joku 500 nyyttonin teho ettei varmasti renkaan pultit ainakaan itsestään aukene (eikä välttämättä seuraavalla kerralla jos käsipelillä yrittää pultteja aukoa).
Kellä vielä on peltivanteet? Kevytmetallit kiristetään tavallisimmin 120 Nm momemtilla.
Mitäpä veikkaat, kannattaako parin viikon sesonkia varten joka toistuu pari kertaa vuodessa, tehdä kovin isoja investointeja?