Kiinalaisella Xpengilla on ollut kiinnostava globaali julkistustilaisuus Hongkongissa
Yhtiö on kertonut tosi laajasti toiminnastaan ja heidän tuotteistaan kuten sähköautoista, lentävistä "autoista" ja roboteista.
Xpengin CEO ja yksi perustajista He Xiaopeng on varmasti yksi parhaiten esiintyviä yritysjohtajia tällä hetkellä koko maailmassa. Hän piti 2 tunnin täysin katkeamattoman sujuvasanaisen esityksen joka täynnä teknisiä yksityiskohtia ilman miitään papereita samalla liikkuen lavalla ja puhuen jollekin 2000 hengen kansainväliselle yleisölle. Oli varmasti vähän treenattu esitystä kyllä. Hänelllä on it-alan koulutus. Hän on ollut mukana vaikka missä teknologiayrityksissä jo vähän pä älle 20-vuotiaasta lähtien. Esim. kiinalaisessa teknologiajätissä Alibabassa ollut ylimmissä johtotehtävissä.
Kun hän siirtyi Alibabasta Xpengiin vakituisesti vuonna 2017 oli Xpeng silloin vielä pieni startup-yritys. Siis vain 8 vuotta sitten!
Mutta Xpengin tilaisuudessa oli päätilaisuuden lisäksi paljon muita tilaisuuksia joissa oli keskitytty vain yhteen aiheeseen. Kyseessä melkein kuin yrityksen omat messut.
Paljon avoimemmin he kertoivat toiminnastaan kuin esim. mitä Tesla kertoo heidän toiminnastaan.
Xpengin kaikki uudet autot varustetaan täysin autonomisilla ajo-ominaisuuksilla mutta maakohtaisesti tai aluekohtaisesti riippuu sitten missä viranomaiset antavat luvan käyttää sitä. Heillä on joku "Turing Chip" auton sisällä joka huolehtii laskennasta. Xpengilla ominaisuudesta käsittääkseni ei tarvitse erikseen maksaa mitään. Ei myöskään BYD:llä tarvitse erikseen maksaa mitään.
Xpengin mukaan Kiinassa heillä on tällä hetkellä paremmin toimiva FSD kuin millään toisella valmistajalla. Todennäköisesti USA:n tiestöllä Teslan FSD on kuitenkin parempi.
AI-järjestelmä pitää opettaa jokaisessa maassa erikseen ajamaan autoa jos halutaan saada paras mahdollinen lopputulos.
Xpengin tilaisuudessa ilmeni että joku auton käyttäjä oli kokeillut järjestelmää Hongkongissa ja Hongkongissa on oikeanpuoleinen liikenne kun taas muussa Kiinassa on vasemmanpuoleinen liikenne. Ja tuo auton käyttäjä sanoi, että järjestelmä hanskasi kyllä tuon muutoksen ihan saumattomasti vaikka hän siirtyi vasemmanpuoleisesta liikenteestä oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Xpengin CEO oli vastannut tähän, että hän ei edes tiennyt että tuo onnistuu jo nyt ja ettei järjestelmää ole siihen vielä mitenkään erikseen opetettu. En tiedä sitten oliko tosi tarina..
Xpengin toimari tapasi myös henkilökohtaisesti median edustajia. Jotkut länsimaiset Youtube-kanavien ylläpitäjätkin pääsivät vähäksi aikaa keskustelemaan hänen kanssaan.