Miten esim. AMK-opettajat ehtivät arvioida satoja esseitä kaiken muun työn ohella?
Tässä kun tulee joka lukuvuosi monta kymmenen sivun esseetä väännettäväksi, ja pelkästään meidän ryhmässä opiskelee noin 60 oppilasta, ja sitten vielä kaikki muut ryhmät ja vuosikurssit siihen päälle, kaiken opetustyön ja muun lisäksi pitäisi kaikki lukea ja antaa arvosanakin. Vai heitetäänkö ne arvosanat vaan jotenkin arvalla vai lukeeko joku ne ihan oikeasti huolella ja tarkistaa jokaisen käytetyn lähteen ja lähdeviittaukset? Kunhan vain pohdin. Miten se tehdään?
Kommentit (7)
Ei niitä kukaan lue. Ryhmätöitä tehään siks ettei tartte opettaa, esittävät sen muille ja siitä arvosana kaikille.
Niin, sitä voi kysyä niiltä, jotka koulutuksesta haluavat leikata. Valtavat opetusryhmät, opetettavana usea kurssi, eikä siinä vielä kaikki. Pitäisi kehittää, tutkia, hallinnoida ja hankkia rahoitusta. Miettikää sitä, miten tuo kaikki laadukkaasti tehdään. Terv amk-ope.
Tekoälyllä ja googlellahan ne ryhmätyönä tehdään nykyään, joten sama panostus lukemiseen ja arviointiin.
Arviointi on tietysti osa työtä joten siihen varataan työaikaa. Vuosityöajalla se tarkoittaa tietysti pitkiä päiviä urakoiden silloin kun palautussesonki sattuu. Kokemus kuitenkin rutinoittaa tehokkaasti eli harjaantuu poimimaan nopeasti poikkeamat ja hahmottamaan yleisen tason ihan silmäilemällä ja tiettyjen tärkeiden seikkojen nopealla tarkastelulla. Joka riviä ja sanaa tuskin kukaan ajatuksella lukee. Taito on bongata tekstimassasta avainkohtia.
AMK:sta en tiedä mutta ainakaan yliopiston massakursseilla ei ne luennoitsijat niitä tenttejä yms. tarkista, vaan sitä varten on assarit jotka myös vetää harjoitusryhmiä. Näin ainakin matemaattisissa aineissa, missä isoimmilla kursseilla voi olla yli 200 opiskelijaa ja toistakymmentä harjoitusryhmää.
Up