Työyhteisön tapa puhua muista ihmisistä
Onko normaalia että työyhteissä puhutaan jatkuvasti pahaa asiakkaista. Ihan esihenkilönkin puheista kuulee, miten irvailee jolaisesta asiakkaasta joka vähäänkään vaatii/toivoo mitään. Sama tapahtuu muun työryhmän kesken.
Samoin jos taloon tulee uusi työntekijä, työporukka arvioi häntä keskenään (kun ko työntekijä ei ole paikalla).
Oonko vain pikkuvanha kun en kestä tällaista? Itsestäni tällainen käytös on tosi ilkeää ja epäammattimaista.
Kommentit (36)
Oi ja voi. Helsingin kaupunki, varhaiskasvatus. Tekee todella pahaa. Kohteena kollegat jotka ei ole juuri sillä hetkellä paikalla sekä lasten vanhemmat. Mielenterveyden ruotiminen selän takana todella julmaa.
Onko tämä vain naisvaltaisten alojen ongelma, kertokaa te jotka työskentelette miesvaltaisilla aloilla?
Itse duunissa miesvaltaisella alalla ja kolleegoina vain miehiä. Hirveetä juoruilua, toisten myrkyttämistä ja työn arvostelua selän takana. Ihan. Joka. Päivä. Aika ahdistava työympäristö..
En tiedä onko yleistä, mutta olin vähän aikaa tuollaisessa paikassa ja oli todella myrkyllinen sekä negatiivinen meininki muutenkin
Jos on varaa vaihtaa, vaihda.
Onko nämä pahan puhujat jotenkin huonovointisia ihmisiä itse, heikko itsetunto, kateutta, kokemus uhatuksi tulemisesta. Kun purnaa muita, huomio kääntyy omista ongelmista toisaalle.
Meillä on työyhteisössä eräs hyvin myrkyllinen naisihminen. Puhuu pahaa kaikista jotka eivät ole pilkulleen samaa mieltä hänen kanssaan joka asiasta. Tämä henkilö sattuu olemaan pomon kaveri. Pomo luottaa häneen vakaasti, eikä sokeudeltaan huomaa ystävänsä taipumusta nuolla hänen persettään ja kertoa asioista versioita, jotka joko nostaa häntä itseään tai polkee niitä joita tämä myrkkynainen ei siedä. Kyseisellä henkilöllä ei ole edes alan koulutusta ja vaikuttaa olevan erityisen ankara (mahdollisesti kateellinen) kaikille nuorille työntekijöille. Säälittää jokainen nuori, joka työpaikkaan tulee hänen kolhittavakseen.
Kannattaa lähteä tuollaisesta työyhteisöstä. Jos siellä joskus saisikin ns. paikkansa sisäpiirin jäsenenä, se vaatisi sen, että muuttuisi itse samanlaiseksi, sulautuisi joukkoon. Kuka haluaa olla osa tuollaista dynamiikkaa? Ei kukaan terve ihminen.
Sairasta. Selvästi oikein pahojen ihmisten kertymä. Ei ole normaalin, riittävän terveluonteisen aikuisen ihmisen toimintaa millään elämän osa-alueella. Eikä normaalin terveen yhteisön.
Miten tuollainen yhteisö pääsee muodostumaan, niin varmaan palkkaamisesta päättävät valitsevat itsevaltiaina kaltaisiaan ihkuja luonnevikaisia, jolloin normaalin asialliset ja kiltit ihmiset eivät tule edes valituiksi, tai jos tulevat, lähtevät hyvin pian säilyäkseen terveenä ja elämänhaluisena.
Kyllä tuollaisia työpaikkoja löytyy Suomesta liian paljon. Pahuuden pesäkkeitä.
Suurin osa elämän varrella kohtaamistani oikeasti pahoista ihmisistä on naisia. Jokunen "mieskin", mutta rehti ja hyvä mies ei tuollaiseen raukkamaisuuteen alentuisi koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse duunissa miesvaltaisella alalla ja kolleegoina vain miehiä. Hirveetä juoruilua, toisten myrkyttämistä ja työn arvostelua selän takana. Ihan. Joka. Päivä. Aika ahdistava työympäristö..
Sama kokemus! Pahempia ämmiä kuin naiset ikinä. Vapaallakin soitellaan, miten se Jari oli nyt taas organisoinut koko kuvion ihan perseelleen ja Laaksonenkin sitä ihmetteli, kunnes Nahka-Pena tuli taas paikalle länkyttämään luullen varmaan olevansa joku päällikkö jnejne j n e.
Miehet eivät myöskään tajua edustavansa kollektiivisesti työnantajaa, vaan syyttelevät surutta toisiaan jopa asiakkaan edessä.
Jos ostamani palvelu on ollut huono, ei minua varsinaisesti kiinnosta, että sinä olisit osannut sen paremmin kuin minulle osunut työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä vain naisvaltaisten alojen ongelma, kertokaa te jotka työskentelette miesvaltaisilla aloilla?
Onhan sitä aina jossain. Eräässä viimeisimmässä vuokratyöpaikassa oli sietämätön pikkupomo joka kerjäsi nuoleskelua, myötäilemistä. Ja nimitteli ja väheksyi alaisiaan selän takana. Joku kertoi asiasta korkeammalle taholle ja tyyppi joutui puhutteluun ja käytös muuttui ainakin vähän. Tyypillä oli joku alemmuuskompleksi, siitähän on kyse kun muut ovatkin kokeneempia ja pätevämpiä kuin itse. Enää en ole tuohon työpaikkaan palannut vaan ovat saaneet etsiä uusia tekijöitä.
No asiakaspalvelussa kyllä puhumme tauoilla huonosti käyttäytyvistä asiakkaista. Myös huonosti käyttäytyvistä työkavereista tulee puhetta, mutta meillä on siitä reipasta porukkaa, että palaute annetaan myös sille kaverille, joka teki väärin. Asiakkaista puhutaan siksi, että työkaveri saa vertaistukea ja saa purettua tilanteen, koska hyvin iso osa käytösongelmaisista asiakkaista on todella törkeitä. Monta kertaa on jouduttu sanomaan vasta työelämään tulleille nuorille, että ei sinun tarvitse sietää tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
No asiakaspalvelussa kyllä puhumme tauoilla huonosti käyttäytyvistä asiakkaista. Myös huonosti käyttäytyvistä työkavereista tulee puhetta, mutta meillä on siitä reipasta porukkaa, että palaute annetaan myös sille kaverille, joka teki väärin. Asiakkaista puhutaan siksi, että työkaveri saa vertaistukea ja saa purettua tilanteen, koska hyvin iso osa käytösongelmaisista asiakkaista on todella törkeitä. Monta kertaa on jouduttu sanomaan vasta työelämään tulleille nuorille, että ei sinun tarvitse sietää tuollaista.
Luulen, ettei aloituksessa ollut nyt kyse tuosta, vaan siitä että haukuttavaa ja ivattavaa etsitään kenestä tahansa, eikä mistään häiriköistä.
Normaalista en tiedä, mutta itse hain salaa muualle töihin. Lähtöuutiseni tulivat yllätyksenä, ja kerroin sitten saman yllätyksen piikkiin myös hyvin suoraan, miksi lähden muualle.
Kiitos vastauksista!
Mitä olette mieltä, onko riski ottaa asia puheeksi esihenkilön kanssa? Kun esihenkilö itse kuuluu kuitenkin näihin asiakkaiden mollaajiin. Ja miten ylipäätään tällaista voi ottaa rakentavasti puheeksi? En kuitenkaan halua loukata ketään tai lähteä syyttelemään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No asiakaspalvelussa kyllä puhumme tauoilla huonosti käyttäytyvistä asiakkaista. Myös huonosti käyttäytyvistä työkavereista tulee puhetta, mutta meillä on siitä reipasta porukkaa, että palaute annetaan myös sille kaverille, joka teki väärin. Asiakkaista puhutaan siksi, että työkaveri saa vertaistukea ja saa purettua tilanteen, koska hyvin iso osa käytösongelmaisista asiakkaista on todella törkeitä. Monta kertaa on jouduttu sanomaan vasta työelämään tulleille nuorille, että ei sinun tarvitse sietää tuollaista.
Luulen, ettei aloituksessa ollut nyt kyse tuosta, vaan siitä että haukuttavaa ja ivattavaa etsitään kenestä tahansa, eikä mistään häiriköistä.
Se on vähän veteen piirretty viiva, kun ihmiset käsittävät asioita niin eri tavalla, tekevät johtopäätöksiä ilmeistä, eleistä, ja lukevat rivien välistä, vaikka siellä ei olisi mitään.
Ihmisillä työpaikoilla vaikuttaa olevan usein myös kova tarve värittää tapahtuneet vähän isoimmiksi. Asiakas kun antaa palautetta vaikka ihan normaalilla äänen sävyllä seuraavalle kerrotaankin miten asiakas kiukutteli jne. Seuraava kertoo jo samaa tarinaa huutavasta asiakkaasta ja soppa on valmis..
Moni työntekijä kun ei näytä kestävän ottaa vastaan minkäänlaista palautetta, ja siten syntyy suurinosa "hankalista asiakkaista". Näin ainakin meillä.
Työyhteisömme Persut haukkuvat, mollaavat ja valehtelevat kuuloetäisyyden ulkopuolella olevista.
Huono merkki jos asiakkaista puhutaan pahaa. Sellainen ympäristö ei tuota hyvää asiakkaille ja heikentää työmoraalia, johtajien ja linjaesihenkilöiden tulisi laittaa kuriin.
Hoitoalalla jokapäiväistä. Omaiset ovat perseestä. Työporukan mielestä.