Zeekr 7x SUV pystyy latautumaan 840kW:n teholla, eli 10-80% n. 5 minuutissa
Zeekr on samassa konsernissa Volvon ja Polestarin kanssa mutta Zeekrn uusia golden brick akustoja (Geelyn ja Zeekrin kehittämä täysin omanlainen LFP-akusto) ei ainakaan toistaiseksi ole lainkaan Volvoissa eikä Polestar-autoissa, vaan ainoastaan Zeerk-autoissa.
Kiinassa tehokkaimmat pikalaturit on 900kW ja tällaisessa laturissa Zeekr 7x on latautunut 840kW:n teholla.
Valmistaja ei asiakkaille virallisesti lupaa kuitenkaan "kuin" 500kW:n tehoa mikä on rankasti alakanttiin siihen nähden mihin auto pystyy.
Euroopassa nyt tosin ei mitään 900 kW:n latureita missään ole varmaan edes tarjolla, vaan tehokkaimmatkin on jotain 350kW.
Kiinassa 350kW on tosi vaatimaton luku kun siellä on useita eri sähköautoja tänä päivänä jotka pystyvät 600kw:n teholla latautumaan, mutta Zeekr:n 840kW:n teho on kyllä täysin jotain omaa luokkaansa.
Ruotsissa Zeerk-autot on jo myynnissä ja liikenteessäkin.
Tosin en tiedä onko uusi Zeekr 7x vielä ehtinyt Ruotsissa liikenteeseen kun on niin uusi tulokas.
Ruotsalaiset insinöörit ovat olleet mukana tuon auton suunnittelussa.
Kommentit (4)
Tuollaiset piikin on hyviä suomen sähköverkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuhannen hevosvoiman latausteho vaatii johdoilta ja verkolta todella, todella paljon.
Autopaikan tolppaan pitää tehdä johdot vr:n vanhoista ratakiskoista, ja nekin alkaa hieman punertamaan ladatessa.
Tuhannen hevosvoiman latausteho vaatii johdoilta ja verkolta todella, todella paljon.