Kiina on kehittänyt uutta sukellusveneteknologiaa, hybridimalli ydinkäyttöisen ja dieselkäyttöisen välillä
Noissa on pieni ydinreaktori joka mahdollistaa pitkän yhtäjaksoisen (20 päivää) oleskelun pinnan alla mutta lisäksi liikkumista varten dieselkoneet.
Pelkän dieselkoneen varassa toimiessa sukellusveneet yleensä voivat olla maksimissaan 10 päivää pinnan alla. Niiden on pakko tulla ottamaan ilmaa vällllä.
Täysin ydinkäyttöisen rakentaminen on taas älyttömän kallista ja niiden operointi on monimutkaista.
Tietttävästi Kiinalla eka tällainen hybrdimalli maailmassa.
Kiina on tiettävästi pyrkinyt myös aktiivisesti kehittämään teknologiaa jolla voidaan paljastaa sukellusveneiden liikkeet veden alla. Tämä tekniikka ei perustu lainkaan mihinkään kaikuluotaamiseen, vaan siihen että sukellusveneet aiheuttavat kai pienen pieniä muutoksia magneettkenttään ja jollain kehittyneellä tietokone-ohjelmistolla ja oikeilla sensoreilla nämä muutokset voidaan paljastaa ja siten sukellusveneen on lähes mahdotonta pysytellä täysin piilossa kovin pitkään..
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Vai että kymmenen päivän sukellus dieseliillä :D
Onko tämä jotain Deepseek-parodiaa?
Diesel-koneilla varustetut tarvitsee ilmaa välillä akkujen lataamiseen.
Kyse siis isoista sotiaallisista sukellusveneistä.
Ei mistään minisukellusveneistä.
Vai että kymmenen päivän sukellus dieseliillä :D
Onko tämä jotain Deepseek-parodiaa?