Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Telia: Mobiilivarmennejärjestelmä vaatii uudistuksia, mutta pysyy ilmaisena asiakkaille - hintojen nousu väistämätön

Vierailija
09.02.2025 |

Telia on ilmoittanut, että heidän mobiilivarmennejärjestelmänsä vaatii merkittäviä uudistuksia, mutta asiakkailleen se pysyy jatkossakin ilmaisena. Tämä päätös saattaa kuitenkin johtaa muihin operaattoreihin kohdistuviin kustannuspaineisiin ja sitä kautta kuluttajien maksamien mobiilivarmennekustannusten nousuun.

Telian mukaan uudistukset tarkoittavat, että muut operaattorit joutuvat maksamaan korkeampia käyttömaksuja Telialle. Tämän uskotaan nostavan kuluttajien mobiilivarmennehintoja pitkällä aikavälillä. Maaliskuussa muiden operaattoreiden odotetaan nostavan mobiilivarmenteen kuukausihinnan kolmeen euroon asiakkailleen.

Asiantuntijat varoittavat, että hintojen nousu voi jatkua tulevina vuosina, ja pahimmillaan asiakkaat voivat joutua maksamaan jopa 20 euroa kuukaudessa mobiilivarmenteesta seuraavan 5-10 vuoden kuluessa. Mobiilivarmenne pyritään tekemään alan uudeksi standardiksi tunnistautumisessa, mikä lisää sen merkitystä ja käyttöä.

"Tämä kehitys on huolestuttava ja voi vaikuttaa merkittävästi kuluttajien kustannuksiin", sanoo teknologia-asiantuntija Jari Virtanen. "On tärkeää, että valtio alkaa kehittää valtakunnallista ja ilmaista tunnistautumispalvelua, joka takaisi kaikille tasavertaisen pääsyn tunnistautumispalveluihin ilman jatkuvasti nousevia kustannuksia."

Telia omistaa mobiilivarmennejärjestelmän ja on keskeisessä asemassa alan kehityksessä. Tämä antaa Telialle merkittävää vaikutusvaltaa markkinoilla, mutta myös vastuuta varmistaa, että uudistukset eivät kohtuuttomasti nosta kuluttajien kustannuksia.

"Tämä on meille suuri mahdollisuus, mutta samalla vastuu koko alan tulevaisuudesta", sanoo Telian toimitusjohtaja. "Meidän on varmistettava, että uudistukset parantavat palvelua ilman, että ne nostavat kuluttajien kustannuksia liikaa."

Tilanne herättää huolta mobiilivarmenteiden tulevaisuudesta, ja monet seuraavat tarkasti, miten hintakehitys ja palvelun laatu kehittyvät tulevien kuukausien ja vuosien aikana.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan telian asiakkaaksi!

Vierailija
2/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tuon takia se on ilmainen Telialla: se omistaa koko systeemin ja muut joutuvat maksamaan sen käytöstä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt mobiilivarmennetta jo pitkään DNA:n liittymällä, ja täytyy sanoa, että järjestelmä toimii kuin unelma! Tunnistautuminen on sujuvaa ja vaivatonta. Tärkeintä on kuitenkin se, että se on luotettava olen valmis maksamaan mitä tahansa varmasta ja toimivasta järjestelmästä. Toivottavasti muutkin operaattorit pystyvät tarjoamaan samanlaista laatua kuin DNA. Hintojen nousu on toki harmillista, mutta turvallisuus ja luotettavuus ovat asioita, joista en tingi. Olen erittäin tyytyväinen, että Telia pitää palvelun ilmaisena omille asiakkailleen, ja toivon, että valtio kehittää ilmaisen valtakunnallisen tunnistautumispalvelun.

 

Vierailija
4/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tuon takia se on ilmainen Telialla: se omistaa koko systeemin ja muut joutuvat maksamaan sen käytöstä...

Nytkö vasta sen tajusit?

Vierailija
5/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se monopoli onnistuu kanssa!

Vierailija
6/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tuon takia se on ilmainen Telialla: se omistaa koko systeemin ja muut joutuvat maksamaan sen käytöstä...

Selittää miksi oli iso markkinointi päällä hiljattain medioissa. Aika isolla rahalla markkinoinut eikä edes toimittajat tehnyt selväksi kyseessä olevan mainos.

Kertoo karua kieltä medioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nerokasta: operaattorit mahdollistaa koko huijausviestien ja -puheluiden liikenteen, ei kykene estämään edes palveluestohyökkäyksiä, jotka hyödyntävät niiden omia laitteita, ja myy sitten asiakkailleen turvapalveluita suojeluna. 

Vierailija
8/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tuon takia se on ilmainen Telialla: se omistaa koko systeemin ja muut joutuvat maksamaan sen käytöstä...

Melko tynnyrissä on täytynyt elää jos ei ymmärrä että tässä maailmassa ei ole juuri mikään ilmaista, etenkään mikään voittoon tähtäävän yriryksen hallussa oleva teknologia. Jos joku tuote on ilmainen sinulle, niin joko a) joku muu maksaa sen käytöstä ja rahastaa sen välillisesti tai muilta b) sinä olet se tuote. Miksi luulet että Googlen peruspalvelut ovat ns. ilmaisia, hyväntekeväisyydestäkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nerokasta: operaattorit mahdollistaa koko huijausviestien ja -puheluiden liikenteen, ei kykene estämään edes palveluestohyökkäyksiä, jotka hyödyntävät niiden omia laitteita, ja myy sitten asiakkailleen turvapalveluita suojeluna. 

Siellä ei taas joku muumi ymmärrä alkuunkaan mistä on kyse.

Vierailija
10/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt mobiilivarmennetta jo pitkään DNA:n liittymällä, ja täytyy sanoa, että järjestelmä toimii kuin unelma! Tunnistautuminen on sujuvaa ja vaivatonta. Tärkeintä on kuitenkin se, että se on luotettava olen valmis maksamaan mitä tahansa varmasta ja toimivasta järjestelmästä. Toivottavasti muutkin operaattorit pystyvät tarjoamaan samanlaista laatua kuin DNA. Hintojen nousu on toki harmillista, mutta turvallisuus ja luotettavuus ovat asioita, joista en tingi. Olen erittäin tyytyväinen, että Telia pitää palvelun ilmaisena omille asiakkailleen, ja toivon, että valtio kehittää ilmaisen valtakunnallisen tunnistautumispalvelun.

Oletko joku DNA:n työntekijä tai peräti iso kiho vai miksi ylistät putiikkia? 

Jos sinä olet valmis maksamaan mobiilivarmenteesta, fine, mutta minä Saunalahti/Elisan asiakkaana en. Muutenkin ihan joka asiasta saa maksaa, minkä ennen sai ilmaiseksi tai pikkurahalla, ihan joka asia nostaa hintojaan. Kun ne joka asiat kumuloituvat, kuukausimaksuista tuleekin itse asiassa todella iso kasa maksettavaa, johon ei olekaan varaa. 

Mobiilivarmenne on se asia, josta minä en maksa yhtään ylimääräistä siihen kaikkien kuukausimaksujen kasaan. Pankin tunnistautumisella menen edelleen. 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt mobiilivarmennetta jo pitkään DNA:n liittymällä, ja täytyy sanoa, että järjestelmä toimii kuin unelma! Tunnistautuminen on sujuvaa ja vaivatonta. Tärkeintä on kuitenkin se, että se on luotettava olen valmis maksamaan mitä tahansa varmasta ja toimivasta järjestelmästä. Toivottavasti muutkin operaattorit pystyvät tarjoamaan samanlaista laatua kuin DNA. Hintojen nousu on toki harmillista, mutta turvallisuus ja luotettavuus ovat asioita, joista en tingi. Olen erittäin tyytyväinen, että Telia pitää palvelun ilmaisena omille asiakkailleen, ja toivon, että valtio kehittää ilmaisen valtakunnallisen tunnistautumispalvelun.

Oletko joku DNA:n työntekijä tai peräti iso kiho vai miksi ylistät putiikkia? 

Jos sinä olet valmis maksamaan mobiilivarmenteesta, fine, mutta minä Saunalahti/Elisan asiakkaana en. Muutenkin ihan joka asiasta saa maksaa, minkä ennen sa

Mene töihin niin ei tarvitse ulista.

Vierailija
12/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt mobiilivarmennetta jo pitkään DNA:n liittymällä, ja täytyy sanoa, että järjestelmä toimii kuin unelma! Tunnistautuminen on sujuvaa ja vaivatonta. Tärkeintä on kuitenkin se, että se on luotettava olen valmis maksamaan mitä tahansa varmasta ja toimivasta järjestelmästä. Toivottavasti muutkin operaattorit pystyvät tarjoamaan samanlaista laatua kuin DNA. Hintojen nousu on toki harmillista, mutta turvallisuus ja luotettavuus ovat asioita, joista en tingi. Olen erittäin tyytyväinen, että Telia pitää palvelun ilmaisena omille asiakkailleen, ja toivon, että valtio kehittää ilmaisen valtakunnallisen tunnistautumispalvelun.

Oletko joku DNA:n työntekijä tai peräti iso kiho vai miksi ylistät putiikkia? 

Jos sinä olet valmis maksamaan mobiilivarmenteesta, fine, mutta minä Saunalahti/Elisan asiakkaana en. Muu 

Minä olen töissä. Idiootti. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnuslukulistat takaisin!

Vierailija
14/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt mobiilivarmennetta jo pitkään DNA:n liittymällä, ja täytyy sanoa, että järjestelmä toimii kuin unelma! Tunnistautuminen on sujuvaa ja vaivatonta. Tärkeintä on kuitenkin se, että se on luotettava olen valmis maksamaan mitä tahansa varmasta ja toimivasta järjestelmästä. Toivottavasti muutkin operaattorit pystyvät tarjoamaan samanlaista laatua kuin DNA. Hintojen nousu on toki harmillista, mutta turvallisuus ja luotettavuus ovat asioita, joista en tingi. Olen erittäin tyytyväinen, että Telia pitää palvelun ilmaisena omille asiakkailleen, ja toivon, että valtio kehittää ilmaisen valtakunnallisen tunnistautumispalvelun.

Oletko joku DNA:n työntekijä tai peräti iso kiho vai miksi ylistät putiikkia? 

Jos sinä olet valmis maksamaan mobiilivarmenteesta, fine, mutta minä Saunalahti/Elisan asiakkaana en. Muutenkin ihan joka asiasta saa maksaa, minkä ennen sa

Turvallisuus maksaa. Onneksi pankkitunnistautuminen lakkaa jossain vaiheessa. Sitten sinun on pakko ottaa mobiilivarmenne käyttöön, maksoi mitä maksoi. 

Kaikki siirtynyt digitaaliseksi, jolloin on pakko tunnustautua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Telialta kirjeen, jonka mukaan mun puhelinlasku nousee n. 36 euroon vuodessa n. 25 eurosta.

Minä olen erittäin halukas keskustelemaan liittymäasioista aivan jokaisen myyjän kanssa.

Vierailija
16/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tuon takia se on ilmainen Telialla: se omistaa koko systeemin ja muut joutuvat maksamaan sen käytöstä...

Melko tynnyrissä on täytynyt elää jos ei ymmärrä että tässä maailmassa ei ole juuri mikään ilmaista, etenkään mikään voittoon tähtäävän yriryksen hallussa oleva teknologia. Jos joku tuote on ilmainen sinulle, niin joko a) joku muu maksaa sen käytöstä ja rahastaa sen välillisesti tai muilta b) sinä olet se tuote. Miksi luulet että Googlen peruspalvelut ovat ns. ilmaisia, hyväntekeväisyydestäkö?

Uskon ihmisten hyvyyteen...

Vierailija
17/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs "tiedät", että pankkitunnistautuminen loppuu? Hei, minä olen kuusikymppinen, kyllä se minun loppuelämäni kestää. Saatan kuukahtaa vielä tämän vuoden puolella, mistäs senkään tietää. 

Vierailija
18/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain Telialta kirjeen, jonka mukaan mun puhelinlasku nousee n. 36 euroon vuodessa n. 25 eurosta.

Minä olen erittäin halukas keskustelemaan liittymäasioista aivan jokaisen myyjän kanssa.

Jatkossa siis 3e/kk. Ei lainkaan paha.

Vierailija
19/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs "tiedät", että pankkitunnistautuminen loppuu? Hei, minä olen kuusikymppinen, kyllä se minun loppuelämäni kestää. Saatan kuukahtaa vielä tämän vuoden puolella, mistäs senkään tietää. 

Tiedän koska sisäpiiritietoa sijoittajana.

Muut ihmiset näkevät sen pankkien vaatimuksena luopua heidän järjestelmästään muussa kuin pankkiin kirjautumisessa, se ei ole halpaa lystiä pankille. Näistä on ollut uutisia.

Mobiilivarmennetta ajetaan todella kovaa sisään.

Vierailija
20/20 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tuon takia se on ilmainen Telialla: se omistaa koko systeemin ja muut joutuvat maksamaan sen käytöstä...

Selittää miksi oli iso markkinointi päällä hiljattain medioissa. Aika isolla rahalla markkinoinut eikä edes toimittajat tehnyt selväksi kyseessä olevan mainos.

Kertoo karua kieltä medioista.

 

Myös pankit puskevat mobiilivarmennetta ihmisille koska heidän tunnistusjärjestelmien pyörittäminen maksaa vuosittain miljoonia euroja, pankit luonnollisesti haluaisivat mieluummin säästää nuo rahat kuin käyttää niitä palvelujen tarjoamiseen, niin parempi alkaa tottumaan mobiilivarmenteeseen koska vuoteen 2030 mennessä kaikki pankit tulevat laskuttamaan erikseen heidän tunnistuksien käytöstä jotta ihmiset siirtyvät "omaehtoisesti" mobiilivarmenteeseen ja he voivat sitten lakkauttaa omat systeemit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme