Autolainan määrä vs. asumismenot
Palkasta jää nettona noin 3300, minkä pitäisi olla ihan kohtuullinen tulo, mutta minulla on parkkipaikan ruosteisin kottero. Sama havainto sekä vuokra- että omistusasuntojen pysäköintipaikolla.
Autoni maksoi reilu nelisen tonnia vuosia sitten, arvo nyt varmaan muutaman satasen kun on sen parikymmentä vuotta vanha. Asuntolainaa reilu 116 000 jäljellä, enkä viitsisi ottaa autolainaa ja täyskaskoa niin kauan kuin tuon vanhan auton huolto- ja korjausmenot eivät ole keskimäärin kovin paljon yli tonnia vuodessa.
Minun matematiikallani ihmettelen, millaisilla ihmisillä on varaa ostaa uudempia autoja. Johtuuko se siitä että useimmilla autoilla, tai menoilla ylipäätään, on kaksi maksajaa, ja minä olen yksineläjä? Toisaalta olen lapseton, joten rahaa myös säästyy valtavasti. Vai olenko minä vain pihi ja ihmiset mieluummin maksavat hankintoja pidempään isompine korkokuluineen ja säästävät vähemmän? Onhan se hyvä auto elämänlaatuun vaikuttava asia jos paljon ajaa, minä en aja edes joka päivä.
Nimim. En ole kateellinen mutta ihmettelen😀
Kommentit (26)
Meillä on maksettu talo ja auto. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maksettu talo ja auto. Ei ongelmia.
Eii suurimmalla osalla keski-ikäisistä tai nuorista kuitenkaan ole vielä maksettu asuntoa tilastojen mukaan.
Ei kaikilla olekaan varaa mutta, ehkä joidenkin vain pitää esittää, että olisi. Itsekin myönnän, että mielessä on käynyt, että ostaisin paljon kalliimman auton kunnes sitten havahdun, että ketä varten, kun ei nykyisessä ole mitään erityistä vikaa. On toki vanha, eikä taatusti mikään sähköauto.
Noilla tuloilla mä maksaisin asuntolainan nopeasti pois.
Noilla tuloilla se on kyllä oma valinta että ajat tuommoisella autolla.
Olen aina ajanut vanhoilla kotteroilla ja ostin elämäni ensimmäisen uuden auton perintörahoilla. Sain perintöä 4x auton hinnan verran, joten raaskin ostaa. Ja kiirettä ei ole vaihtaa
Entä tämmöinen vaihtoehto.
Ihmiset säästää ja maksaa asuntolainaa suunnitelman mukaisesti. Hyvillä tuloilla jää myös säästöön ihan mukavasti, kuten AP:lla voisi luulla jäävän.
Autolainan korko on yleensä suurempi mitä asuntolainan. Joten mielummin siis ostaa säästöillä sen auton ja maksaa asunnosta korkoa ja lyhennystäkin.
Yleisesti kannattaa yrittää säästää oli tulotaso mikä tahansa. Toisinsanoen kädestä suuhun ei kannattaisi elellä. Sitten jos on jaksamista paneutua sijoittamiseen sitä voi myös harkita.
Joten siis säästöillä auto, vaikka olisikin asuntolainaa.. Niin se on mahdollista ihan hyvin.
Sinulla on parkkipaikan ruosteisin kottero koska olet valinnut niin.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on parkkipaikan ruosteisin kottero koska olet valinnut niin.
Ohis. Osa meistä osaa tai ainakin yrittää pitää "kotteronsa" siistissä kunnossa, vaikka se olisikin vanha. - Om autoni ei taatusti ole parkkipaikan uusin mutta se ei haittaa kun sen olen -koputtaa puuta- onnistunut pitämään pelleiltään ja muutoinkin olemukseltaan siistissä kunnossa niin on näin "siisti peli". - Vähän harmittaa, että nostivat museoautojen ikää, eikä vielä 21 vuotta vanhaa ole mahdollisuutta museoida.
Kyllä voisin maksaa asuntolainaa pois hitaammin ja jättää säästämättä, mutta minua hirvittää kokonaiskustannukset. Eikö muita? Tietysti jos kuolen vuoden päästä niin olen turhaan pihistellyt eläkevuosia odotellessa.
Edellä ehdotettu säästäminen autolainan sijaan tarkoittaa kyllä useamman vuoden odottelua, ja säästän siksi että jonain päivänä voisin muuttaa mukavaan omakotitaloon kerrostalosta.
Tietysti voisin ostaa nyt muutaman tonnin auton taas, ja se olisi hiukan uudempi, eikä kyytiläisten tarvitsisi hävetä. 😀
Vanhassa tutussa on kyllä se hyvä puoli että tiedän mitä kaikkea on vaihdettu ja mitä todennäköisesti pitäisi seuraavaksi korjata tai huoltaa ja minkä antaa olla. Uusi käytetty voi olla yllätyksiä täynnä.
Rakastan laskeskella kustannuksia ja investointien tuotto-odotuksia ja vertailla niitä, mutta en laita kerrointa auton mukavuudelle tai vaikkapa turvallisuudelle, mikä olisi uudessa paljon paremmalla tolalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisin maksaa asuntolainaa pois hitaammin ja jättää säästämättä, mutta minua hirvittää kokonaiskustannukset. Eikö muita? Tietysti jos kuolen vuoden päästä niin olen turhaan pihistellyt eläkevuosia odotellessa.
Edellä ehdotettu säästäminen autolainan sijaan tarkoittaa kyllä useamman vuoden odottelua, ja säästän siksi että jonain päivänä voisin muuttaa mukavaan omakotitaloon kerrostalosta.
Tietysti voisin ostaa nyt muutaman tonnin auton taas, ja se olisi hiukan uudempi, eikä kyytiläisten tarvitsisi hävetä. 😀
Vanhassa tutussa on kyllä se hyvä puoli että tiedän mitä kaikkea on vaihdettu ja mitä todennäköisesti pitäisi seuraavaksi korjata tai huoltaa ja minkä antaa olla. Uusi käytetty voi olla yllätyksiä täynnä.
Rakastan laskeskella kustannuksia ja investointien tuotto-odotuksia ja vertailla niitä, mutta en laita kerrointa auton mukavuudelle tai vaikkapa turvallisuudelle, mik
Lisään tähän, että laskeskelen useinkin eri skenaarioita miten sijoitukset (rahastot ja osakkeet) voivat tuottaa, miten asunnon arvolle alueella käy, miten korot vaikuttavat asunnon takaisinmaksuun yms. Selailen toisinaan autojen myynti-ilmoituksia ja haaveilen hetken, kunnes totean että ei ole järkevää vaihtaa.
Toisaalta kaikista järkilaskelmistani huolimatta omistan (vanhan) moottoripyörän jossa on kallis liikennevakuutus, ja sitä joku voisi pitää järjettömänä ratkaisuna.
Mikä vika siinä on, että ajat vanhalla autolla? Olisi järjetöntä laittaa rahat autoon, joka menettää niin nopeaa arvonsa. Itse jouduin ottamaan autolainan, kun piti ostaa neljännen lapsen myötä tilavampi auto. Sekin oli kuitenkin uudehko käytetty, jolla joku toinen oli ajanut ne kaikkein kalleimmat kilometrit. Onneksi autolainaa sai lyhennettyä reipasta vauhtia, kun pumppasi kaikki ylityökorvaukset ym. lyhennyksiin, niin siitäkin riesasta pääsi. Nyt sitten vaan samalla energialla lyhentelen taas asuntolainaa.
Osalla on työpaikan autoetu, osalla leasing-auto. Eivät ne uudet hienot autot ole aina omia.
No jos et aja edes joka päivä, niin mihin tarvitsisit parempaa autoa? Sulla jää varmaan kivasti rahaa säästöön. Jos auto joku päivä päästää "sen viimeisen pörähdyksen", niin on mistä ottaa fyrkat seuraavan auton hankintaan - eikä sitäkään kannata ostaa uutena. Uuden auton arvo alenee 15% ensimmäisenä vuotena ja 10% seuraavana.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika siinä on, että ajat vanhalla autolla? Olisi järjetöntä laittaa rahat autoon, joka menettää niin nopeaa arvonsa. Itse jouduin ottamaan autolainan, kun piti ostaa neljännen lapsen myötä tilavampi auto. Sekin oli kuitenkin uudehko käytetty, jolla joku toinen oli ajanut ne kaikkein kalleimmat kilometrit. Onneksi autolainaa sai lyhennettyä reipasta vauhtia, kun pumppasi kaikki ylityökorvaukset ym. lyhennyksiin, niin siitäkin riesasta pääsi. Nyt sitten vaan samalla energialla lyhentelen taas asuntolainaa.
Kyllä sillä pääsee paikasta toiseen mutta ei siinä ole mitään tavallisia mukavuuksia kuten vakionopeudensäädintä saati peruutuskameraa, ja on se vähän kolho ja paikoin ruostunut ja tiettyjä vikoja joita ei maksa vaivaa enempää tutkia tai korjata, nollaan vikakoodin katsastukseen. Helmaa joutuu katsastajalle aina välillä hitsauttamaan, mutta muut ovat kosmeettisia vaurioita.
Uudet autot ovat paljon turvallisempia ja sähköauto ainakin kiihtyisi sukkelammin. Nykyinen sopii mitoiltaan koiraharrastusautoksi, ja olen teettänyt siihen veräjän. Uuden auton kanssa pitäisi miettiä häkkiasiat, joten tarvitsisin aika ison tavaratilan. Viimeksi kauhistelin Caddyjen hintoja.
Ymmärrän. Jossain vaiheessahan se tulee tietenkin eteen, että on pakko vaihtaa. Taivastelin itsekin, miten inflaatio on tässä muutaman vuoden aikana nostanut Caddy Maxin hintaa (siihen nimittäin päädyin sen neljännen lapsen myötä). Onkohan auton haku vielä kannattavaa Saksasta?
Sanoisin, että havaintosi pääasiallinen selitys on, että suurella osalla ihmisistä on leasing- tai työsuhdeauto. Eli eivät ole itse investoineet tai ottaneet esim. 50 000 euron autolainaa. Itse olen ihmetellyt nimittäin samaa ja tullut tähän tulokseen.
Auton kulut kannattaa minimoida ja autoilla järkevästi. Siitä ei jää kuitenkaan mitään taloudellisesti käteen, vaan on vain kuluerä. Aikaa se toki säästää, mikä on auton arvokkain ominaisuus. Muista, että uudet autot myydään markkinoiden vahvimmilla mielikuvilla ja tunteilla, on mahdollista pysyä siitä pelleilystä ulkona.
Ehkä 10k kosla olisi kuitenkin turvallisempi kuin 4k kosla. Jos vammaudut tai kuolet niin se on game over.
Min-max
Terveisin, ekonomi
Ilman Teslaa et voi mennä Espooseen vilkutteleen valoja Daruden sykkeessä. Mietipä sitä!
Minä olen siinä käsityksessä, että tosi moni liisaa autonsa ja siksi niillä on uudet autot.