Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autolainan määrä vs. asumismenot

Vierailija
16.01.2025 |

Palkasta jää nettona noin 3300, minkä pitäisi olla ihan kohtuullinen tulo, mutta minulla on parkkipaikan ruosteisin kottero. Sama havainto sekä vuokra- että omistusasuntojen pysäköintipaikolla.

Autoni maksoi reilu nelisen tonnia vuosia sitten, arvo nyt varmaan muutaman satasen kun on sen parikymmentä vuotta vanha. Asuntolainaa reilu 116 000 jäljellä, enkä viitsisi ottaa autolainaa ja täyskaskoa niin kauan kuin tuon vanhan auton huolto- ja korjausmenot eivät ole keskimäärin kovin paljon yli tonnia vuodessa.

Minun matematiikallani ihmettelen, millaisilla ihmisillä on varaa ostaa uudempia autoja. Johtuuko se siitä että useimmilla autoilla, tai menoilla ylipäätään, on kaksi maksajaa, ja minä olen yksineläjä? Toisaalta olen lapseton, joten rahaa myös säästyy valtavasti. Vai olenko minä vain pihi ja ihmiset mieluummin maksavat hankintoja pidempään isompine korkokuluineen ja säästävät vähemmän? Onhan se hyvä auto elämänlaatuun vaikuttava asia jos paljon ajaa, minä en aja edes joka päivä.

Nimim. En ole kateellinen mutta ihmettelen😀 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin pitkään käytetyllä edullisella pikkuautolla, mutta kun perheen teinit alkoivat kasvaa kunnolla (pojat nyt 192cm ja 195cm) niin pikku-Kia ei enää ollut ratkaisu meille, vaan jouduimme vaihtamaan kokoluokkaa isompaan autoon. Maksoin autosta 15800€ ja toivon ajavani sillä ainakin seuraavat 10 vuotta. 

Vierailija
22/26 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetöntä ostaa uusi auto. Ajat sillä pari-kolme vuotta niin olet menettänyt arvonalenemana n 10000-20000€. Mieti mitä muuta sillä rahalla olisit saanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokaupoilla on nykyään jatkuvasti hyviä rahoitustarjouksia, joiden kulut ovat maltilliset tai jopa olemattomat. 350 euron kuukausierällä ostaa helposti 30 000 euron auton. 

Elämän tarkoitus ei ole selvitä kaikesta mahdollisimman halvalla ja hillota rahoja tilillä. Säästöjä on toki hyvä olla, mutta niin myös nautintoja elämässä. 

Vierailija
24/26 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että havaintosi pääasiallinen selitys on, että suurella osalla ihmisistä on leasing- tai työsuhdeauto. Eli eivät ole itse investoineet tai ottaneet esim. 50 000 euron autolainaa. Itse olen ihmetellyt nimittäin samaa ja tullut tähän tulokseen. 

Leasing-auto on yksityishenkilölle kalliimpi ratkaisu, kuin rahoitus, sillä leasingista peritään kaiken päälle ALV, jota rahoituksessa ei ole. Yritykset voivat vähentää alvin, joten leasing on niille parempi ratkaisu. 

Vierailija
25/26 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme 2000 luvun alussa uuden auton. Maksoi tuolloin 29 000 euroa.  Olemme vaihtaneet auton sen jälkeen kaksi kertaa uudempaan. Auto on aivan JÄRJETÖN sijoitus kun laskeskelee näin jälkikäteen. Ahdistaa ja v ituttaa koko asia.

Kakkosautona meillä ollut 15 vuoden ajan 1990 luvun perus-auto. Hankintahinta 1300 euroa. Ei vikoja,  todella luotettava kulkupeli. Eihän se niin nätti ole mutta ajaa asiansa. Kun se joskus lahoaa, laitetaan litistykseen ja uusi 1300 euron auto tilalle. SE on järkevä sijoitus.

Vierailija
26/26 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut periaate, että lainaa en ota mihinkään muuhun tarkoitukseen, vain asuntolainaa voi ottaa. Olen perheen ainoa aikuinen, yksi lapsi. Tulot jonkin satasen pienemmät kuin aloittajalla. Muita tukia, paitsi lapsilisää, ja aikoinaan opintotukea, en ole koskaan saanut. En myöskään saa elareita.

Asunto on maltillinen, rivarikolmio, vanhempi, isossa kaupungissa ihan hyvällä alueella keskustan laitamilla. Asuntolainan sain maksettua reilu vuosi sitten. Auto mulla on ollut aina, pitkään kottero. Lapsen kanssa ei ihan millä vaan uskaltanut ajaa. Joten olen vähitellen vaihtanut isompaan ja parempaan, säästänyt välirahan ja taas ostanut vähän paremman, ja vähän uudemman. Nyt autoni on mieleinen, vajaa kolme vuotta vanha, perusfarmari (koska koira pitää mahtua kulkemaan mukana), perusmerkki, ei mikään Audi tai Volvo.