Miksi joidenkin jalankulkijoiden on niin vaikea kulkea rinnakkain olevilla väylillä?
Pyörätien puoli on tarkoitettu pyöräilijöille, mutta silti taaperretaan tiukasti oikeaa reunaa vaikka oikea paikka kävelijöille on jalkakäytävän puoli.
Kommentit (30)
Bussipysäkki on pyörätien puolella, joten kuljen sen 15m pyörätien laitaa ennen pysäkille siirtymistä. Anteeksi.
Pyöräilyä harrastavana ajattelen että rento, vastuullinen ja muut huomioiva asenne tekee pyöräilystä kaikille osapuolille mukavampaa. Vastuulliseen pyöräilyyn kuuluu ennakointi. Täällä Helsingissä ei kannata edes pyöräillä jos hermot menee satunnaisiin pyörätiellä kävelijöihin. Heitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Osalla on ymmärrettävä ja hyväksyttävä syy. Kuten bussipysäkille meno tai tietyöt. Jollain toisella on huono näkö. Ei nähdä liikennemerkkiä joka on sijoitettu kauas pyörätien alkuun. Kävelijä saattaa saapua alueelle pyörätien päässä olevien merkkien välistä. Jos kiikari jäi kotiin, ei ehkä tiedä, muista tai osaa arvata miten pitäisi toimia lumen peittäessä maahan maalatut merkinnät. Turistit ei todennäköisesti tule edes ajatelleksi että kyseessä onkin pyörätie. Lapsilta ei voi tietoa ja taitoa edes edellyttää. Koiratkin sinkoilevat sinne tänne. Koira on voinut kävellä 5 km nätisti vierellä mutta huonolla tuurilla riuhtaisee yhtäkkiä itsensä irti taluttajan otteesta, suoraan pyöräilijän eteen. Yhteistyöllä ja muut huomioiden fillarilenkki sujuu paremmin.
Jos yhdistetty pyörätie/jalkakäytävä niin pyöräilijät, skuuttaajat ja muut rullistelijat kulkevat ajoradan puolella.
Talvella se on paremmin kunnossapidetty puoli
Vierailija kirjoitti:
Talvella se on paremmin kunnossapidetty puoli
Täällä ei ainakaan ole mitään eroa, joten tämä ei selitä asiaa. Miten se voisi edes olla, kun väylä on kokonaisuudessaan niin kapea?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilyä harrastavana ajattelen että rento, vastuullinen ja muut huomioiva asenne tekee pyöräilystä kaikille osapuolille mukavampaa. Vastuulliseen pyöräilyyn kuuluu ennakointi. Täällä Helsingissä ei kannata edes pyöräillä jos hermot menee satunnaisiin pyörätiellä kävelijöihin. Heitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Osalla on ymmärrettävä ja hyväksyttävä syy. Kuten bussipysäkille meno tai tietyöt. Jollain toisella on huono näkö. Ei nähdä liikennemerkkiä joka on sijoitettu kauas pyörätien alkuun. Kävelijä saattaa saapua alueelle pyörätien päässä olevien merkkien välistä. Jos kiikari jäi kotiin, ei ehkä tiedä, muista tai osaa arvata miten pitäisi toimia lumen peittäessä maahan maalatut merkinnät. Turistit ei todennäköisesti tule edes ajatelleksi että kyseessä onkin pyörätie. Lapsilta ei voi tietoa ja taitoa edes edellyttää. Koiratkin sinkoilevat sinne tänne. Koira on voinut kävellä 5 km nätisti vierellä mutta h
Lapset ja turistit vielä ymmärrän, mutta nämä ovat ihan paikallisia aikuisia.
Ap
Pyöräilen kesäkaudella joka päivä kaupunkialueella ja varon jalankulkijoita. Osaan käyttää pyörän kelloa, joka on- suosittelen- tosi kätevä varoittamaan muita tiellä kulkijoita. Ja sitä kelloa voi kilisyttää riittävän ajoissa, jolloin kävelijä myös ehtii väistää. Kelloa voi soittaa pitkään tai useamman kerran kävelijää lähestyessä. Lasten ja lemmikkien suhteen kannattaa olla erityisen varovainen, koska ne ovat arvaamattomia välillä. Lisäksi käytän suuntamerkkiä eli ihan sitä monien mielestä niin noloa tapaa näyttää kädelläni mihin suuntaan käännyn. Etenkin kävelijät ottavat sen huomioon ja väistävät tai odottavat sen ajan kuin käännyn olivatpa he kuinka pyöräilijöiden kaistalla juuri silloin. Jos uskallat irrota toinen kätesi ohjaussarvista ja kohota se suoraksi olkapäittesi korkeudelle joko vasemmalle tai oikealle sen mukaan mihin päin käännyt. Omaa vauhtiaan voi tarkkailla ja hiljentää ruuhkaisissa paikoissa, jolloin kävelijät myös ehtivät huomioimaan pyöräilijän,. Joskus voi ihan vaan hypätä pois satulasta ja antaa muun liikenteen sujua ympärillään ennen kuin jatkaa taas matkaansa.
"Pyöräilyä harrastavana ajattelen että rento, vastuullinen ja muut huomioiva asenne tekee pyöräilystä kaikille osapuolille mukavampaa. "
Tässä on juuri se oikea asenne! Itse pyöräilen vuodessa sen 5000km, ajan autolla 25.000km ja kävelen päivittäin useita kilometrejä. Ja jokaisessa roolissa näkee aina miten joku välillä törttöilee ja käyttäytyy huonosti. Mutta siitä ei kannata vetää hernettä nenään vaan antaa asian olla ja olla itse muut huomioiva ja kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilen kesäkaudella joka päivä kaupunkialueella ja varon jalankulkijoita. Osaan käyttää pyörän kelloa, joka on- suosittelen- tosi kätevä varoittamaan muita tiellä kulkijoita. Ja sitä kelloa voi kilisyttää riittävän ajoissa, jolloin kävelijä myös ehtii väistää. Kelloa voi soittaa pitkään tai useamman kerran kävelijää lähestyessä. Lasten ja lemmikkien suhteen kannattaa olla erityisen varovainen, koska ne ovat arvaamattomia välillä. Lisäksi käytän suuntamerkkiä eli ihan sitä monien mielestä niin noloa tapaa näyttää kädelläni mihin suuntaan käännyn. Etenkin kävelijät ottavat sen huomioon ja väistävät tai odottavat sen ajan kuin käännyn olivatpa he kuinka pyöräilijöiden kaistalla juuri silloin. Jos uskallat irrota toinen kätesi ohjaussarvista ja kohota se suoraksi olkapäittesi korkeudelle joko vasemmalle tai oikealle sen mukaan mihin päin käännyt. Omaa vauhtiaan voi tarkkailla ja hiljentää ruuhkaisissa paikoissa, jol
Miten tämä kirjoitus liittyy kysymykseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Bussipysäkki on pyörätien puolella, joten kuljen sen 15m pyörätien laitaa ennen pysäkille siirtymistä. Anteeksi.
Voit varmaan selittää, mitä voitat sillä? Joudut joka tapauksessa siirtymään jalkakäytävän puolelta pyörätien puolelle. Joten eikö se ole ihan sama siirtyä vasta siinä pysäkin kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku tällainen tyyppi kertoa, että minkä takia kävelet pyörätiellä?
Kesällä kävelen koska kävelytie on varjossa ja tulee kylmä. Toki aina kun pyörä tulee vastaan niin menen välinurmikolle etten häiritsisi. Talvella kävelen jos pyörätie on hiekotettu ja kävelytietä ei koska pelkään kaatumista (olen kerran murtanut olkapääni). Sori tästä mutta näin aion jatkaa.
Luulen, että kaikki eivät huomaa asiaa, jos eivät sellaisia jatkuvasti käytä. Minä esimerkiksi asun 12 km Helsingin keskustasta eikä täällä moisia ole. Ahkerana pyöräilijänä olen kuitenkin asiasta tarkka myös kävellessä ja joudun aika usein seurassani oleville huomauttamaan (mies, joka yleensä autoilee ja äiti maalta).
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kaikki eivät huomaa asiaa, jos eivät sellaisia jatkuvasti käytä. Minä esimerkiksi asun 12 km Helsingin keskustasta eikä täällä moisia ole. Ahkerana pyöräilijänä olen kuitenkin asiasta tarkka myös kävellessä ja joudun aika usein seurassani oleville huomauttamaan (mies, joka yleensä autoilee ja äiti maalta).
No kyllä meillä 12 km Helsingin keskustasta, Malmin suunnalla on vaikka kuinka paljon jaettuja kevyen liikenteen väyliä. Missä siis sellaisia ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kaikki eivät huomaa asiaa, jos eivät sellaisia jatkuvasti käytä. Minä esimerkiksi asun 12 km Helsingin keskustasta eikä täällä moisia ole. Ahkerana pyöräilijänä olen kuitenkin asiasta tarkka myös kävellessä ja joudun aika usein seurassani oleville huomauttamaan (mies, joka yleensä autoilee ja äiti maalta).
No kyllä meillä 12 km Helsingin keskustasta, Malmin suunnalla on vaikka kuinka paljon jaettuja kevyen liikenteen väyliä. Missä siis sellaisia ei ole?
Ei ole olemassakaan mitään kevyen liikenteen väylää.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kaikki eivät huomaa asiaa, jos eivät sellaisia jatkuvasti käytä. Minä esimerkiksi asun 12 km Helsingin keskustasta eikä täällä moisia ole. Ahkerana pyöräilijänä olen kuitenkin asiasta tarkka myös kävellessä ja joudun aika usein seurassani oleville huomauttamaan (mies, joka yleensä autoilee ja äiti maalta).
Minä asun n. 80 km päässä Helsingin keskustasta ja täälläkin on "moisia". Eli ehkä ihmiset ei vaan tajua, että näitä on olemassa eivätkä katso kävellessä liikennemerkkejä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku tällainen tyyppi kertoa, että minkä takia kävelet pyörätiellä?
Kesällä kävelen koska kävelytie on varjossa ja tulee kylmä. Toki aina kun pyörä tulee vastaan niin menen välinurmikolle etten häiritsisi. Talvella kävelen jos pyörätie on hiekotettu ja kävelytietä ei koska pelkään kaatumista (olen kerran murtanut olkapääni). Sori tästä mutta näin aion jatkaa.
Olet kyllä ääliö. Yhyy kylmä tulee
Pyörätie talvella ainut missä voi kävellä. Aurattu nii hyvin lumet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kaikki eivät huomaa asiaa, jos eivät sellaisia jatkuvasti käytä. Minä esimerkiksi asun 12 km Helsingin keskustasta eikä täällä moisia ole. Ahkerana pyöräilijänä olen kuitenkin asiasta tarkka myös kävellessä ja joudun aika usein seurassani oleville huomauttamaan (mies, joka yleensä autoilee ja äiti maalta).
Minä asun n. 80 km päässä Helsingin keskustasta ja täälläkin on "moisia". Eli ehkä ihmiset ei vaan tajua, että näitä on olemassa eivätkä katso kävellessä liikennemerkkejä?
Ap
Ihmiset olettavat, että joka paikassa on samalla tavalla kuin mihin ovat tottuneet. Mun kotiympäristössä kaikki on jaettuja, joten olen tottunut siihen ja jos ei olekaan kävelen välillä keskellä (kävelijöiden oikealla reunalla), kun en huomaa, että eihän tämä olekaan jaettu. Näin etenkin talvella, kun sitä viivaa ei näy. Mies taas on tottunut yhteiseen väylään ja häntä saan komentaa aina pois pyöräilijöiden puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Pyörätie talvella ainut missä voi kävellä. Aurattu nii hyvin lumet
Täällä tuo on yhtenäinen väylä, joka on vaan erotettu kahdeksi eri kaistaksi.
Ap
Voisiko joku tällainen tyyppi kertoa, että minkä takia kävelet pyörätiellä?