Miksei pankeilla ole sellaista systeemiä että asiakas voisi itse sovelluksessa kirjata sinne ulkomaan matkat ettei tule korttisulkuja?
Juuri oli IS kuinka joku joutunut olemaan useamman päivän ilman korttia Lontoossa niin eipä siellä pysty edes julkista liikennettä maksamaan ilman. Ehkä olisi voinut tilata Uberin? No, kuitenkin tämä estettäisiin hyvin sillä että asiakas voisi jo etukäteen kirjata ulkomaan reissunsa sovellukseen niin ei tarvisisi tehdä mitään sulkuja että nyt on tilillä epäilyttävää toimintaa...
Miten ulkomaanmatka voi olla epäilyttävää muutenkin kun harva jatkuvasti jossain ramppaa että olisi säännöllistäkään?
Ja tämä kyseinen mieskin oli jo muutaman päivän ollut siellä Lontoossa ilman ongelmia ja sitten tehnyt muutaman joululahjaoston ja sillä selvä, kortti poikki!
Ihan älytöntä.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
En ole nyt ihan varma mistä puhut.
Minä pystyn sulkemaan verkkopankissa luottokorttini verkko- ja ulkomaankäytön. Ja tarpeen vaatiessa poistamaan sulun.
Et lukenut juttua. Jos kortti suljetaan epäilyttävän toiminnan vuoksi, ei sitä saa itse avattua.
Kyllä luottofirmaan kannattaa aina olla yhteydessä ennen matkaa, että on ulkomailla jonkun tietyn ajan. Jos et käytä korttia kuin matkoilla niin äkkiä voi mennä sulkuun jos korttiyhtiö alkaa ihmetellä velotuksia vuoden käyttämättömyyden jälkeen. Yleensä ne yrittää kyllä soittaa ensin että onko kortti omassa käytössä.
Kannatan ap:n ideaa täysillä.
T:paljon matkusteleva jolta tosin ei ole korttia suljettu vielä kertaakaan
"Miten ulkomaanmatka voi olla epäilyttävää muutenkin kun harva jatkuvasti jossain ramppaa että olisi säännöllistäkään?"
Kyllä tuon oston on pitänyt olla muullakin tavalla epätavallinen kuin vain että se on tehty ulkomailla. Ikinä en ole kuullut kenelläkään tutullakaan suljetun korttia ja hyvin laajasti on reissattu. Jos teet kortilla ostoja ensin lentökentällä, sitten normaaleja ostoksia tai ravintoloita ja hotelleja ulkomailla niin ei siinä mikään kyllä pankissa hälytä. Sen sijaan jos kuukausien käyttämättömyyden jälkeen korttia veloittaa joku ihan random pikkuyritys jossain Lontoon syrjäkujalla niin se voi toki laukaista hälytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luottofirmaan kannattaa aina olla yhteydessä ennen matkaa, että on ulkomailla jonkun tietyn ajan. Jos et käytä korttia kuin matkoilla niin äkkiä voi mennä sulkuun jos korttiyhtiö alkaa ihmetellä velotuksia vuoden käyttämättömyyden jälkeen. Yleensä ne yrittää kyllä soittaa ensin että onko kortti omassa käytössä.
Ihan vapaasti voit soittaa ja kertoa matkastasi vaikka joulupukille. Ei luottoyhtiöillä ole sellaista järjestelmää mihin he kirjaisivat asiakkaan ulkomaanmatkat. Jos korttiasi ei ole suljettu, korttitapahtumat eivät ole olleet epäilyttäviä. Ei minultakaan ole koskaan korttia suljettu ulkomaanmatkoilla vaikka en sitä kotimaassa käytä koskaan.
Eräältä tutulta suljettiin aikoinaan kortti kun reissasi eri puolilla maailmaa. Hän otti tavaksi ilmoittaa pankkiin etukäteen viestillä, ja ongelma ei enää toistunut. Olen itsekin ilmoittanut pankille etukäteen varmuuden vuoksi lähettämällä viestin.
En ole nyt ihan varma mistä puhut.
Minä pystyn sulkemaan verkkopankissa luottokorttini verkko- ja ulkomaankäytön. Ja tarpeen vaatiessa poistamaan sulun.