Mitä tuumitte suomalaisten design brändien lopettamisista? Koskettaako se teitä mitenkään?
Hálo lopetti syksyllä, nyt ilmoitti sisustusbrändi Anno lopettavansa. Samoin lopetti Korkeavuorenkadulla kestävään designiin ja lastenvaatteisiin erikoistunut kivijalkakauppa. Pukuvuokraamo Ateljé lakkaa Viiskulmassa jne jne.
Miksei kestävä kulutus, ekologisuus ja kotimainen design vetoa kuluttajiin?
Kommentit (20)
Ei liikuta. Rahat vähissä ja sisustusroinat hommattu aika päivää sitten. Ei ole tarvetta jatkuvasti uusia.
No esim Marimekko on mulle henkilökohtaisesti täysin turha firma olemaan pystyssä mutta toivon silti, että pysyy pystyssä koska taitaa olla vielä kannattava ja jotain veroja maksanee Suomeen
Ei haittaa niiden lopettaminen, ovat liian kalliita minulle. Minulla on hädin tuskin varaa ostaa uutena edes tavallisten ketjuliikkeiden tuotteita.
Minuun ei vaan iske kotimainen design. Ihan mielelläni suosisin suomalaista, mutta en nyt viitsi alkaa ostaa vaatteita, joista en edes pidä. Sisustuksesta taas en ole vaan yhtään kiinnostunut.
Kaikki design jota wi suomessa valmisteta mutta myydään suomalaisena joutaa nurin.
En ole koskaan ollut brändi-ihminen eli merkki ei merkitse mitään. Sen sijaan vaatteen istuvuus, käyttömukavuus ja pitkäikäisyys merkitsevät.
Sitä itsekin ihmettelen. Kuluttaminen tuottaa dopamiinia ja sillä mennään. Algoritmien tulisi enemmän räätälöidä kestävämpää kulutusta suosivaksi.
Suomen toivottavasti pikapuolin jo loppuunrahastettu kansalliskuosi on Unikko. Miksi? Kun sitä viljelläänkin jossain Etelä-Amerikassa?
No Annohan on joku Anttilan raunioista ponnistanut brändi? Eli en yhdistä nimeä omakseen, yllätyin tuollaisen olemassaolostakin.
Sitä paitsi samassa lehtijutussa oli vieressä uutinen taas hallituksen tekemistä leikkauksista kuinka taas nipistettiin sieltä ja täältä ja tuolta. Niinpä niin. Ei tarvitse ihmetellä mikä on syy ja mikä seuraus.
Ei kiinnosta, minulla on hyvä maku ja sillä olen kotini sisustanut. En ole ostanut vuosiin kotiini mitään, inhoan krääsää. Miksi pitäisi koko ajan ostaa jotain.
Halpiskrääsän valmistajat saavatkin lopettaa.
Helt tydligt tilltalar dessa design märken inte den finska köparen.
Förut fanns det kunnande inom klädbranschen i Finland, men den verkar helt ha dött ut. Skräckexemplet var någon snubbe som skall till slottsbalen som beställde måttsytt och dyra campingloafers. Inte nog med att det var fult, frånsett silkesfodret på insidan, så satte kostymens jacka sämre än en hösäck och byxorna såg ut att vara stulna av någon Tivoliclown.
Sanoisin, että tähän liittyy ainakin Vinted ja Sellpy. Sekä junteilla Temu. Ei uutena ostettavalla suomalaisella designilla vaan mene hyvin, koska keskiluokkaa ostaa nykyisin paljon laadukkaista vaatteistaan käytettynä. Ja junttiluokka keskittyy kuormittamaan ympäristöä Temu/Shein-roskalla.
Kyllä normaalille ihmiselle tavallisesti riittää ne normaalit alusvaatteet.
Pois, pois turhat brändit ja sen sellaiset!
Nosto