Tällainen myrsky 40 vuotta sitten. Olisiko Saab 9000 ollut se mistä jokainen olisi haaveillut pahaan keliin?
Kommentit (25)
Ihan sama mikä auto, se mikä ratkaisee on penkin ja ratin välissä.
Volvo 740, hyvä vetää sivuluisussa.
Varmaan Saab 900 koska oli etuvetoinen ja tuttu. Nelivedoista ei vielä haaveiltu vaikka kai niitä jo joitakin oli myynnissä? Audi varmaan ainakin ja sitten joku pieni Toyota/Subaru? Sekä tietenkin maastureita.
Vierailija kirjoitti:
Volgalla pääsee.
Ei kai enää 80-luvulla Suomessa
No, Volvo ja Saab toki suurimmalla osalla, mutta olihan sitten Audi Quatro.
40 vuotta sitten toki ihan ABS oli kova juttu.
Oli 9000 kyllä hyvä talviauto maantieajossa ja 900:nen. Noista itselläni kokemusta. Eivät häviä millään tavalla ainakaan maantieajossa nykyisille autoille.
Siihen aikaan luistonesto oli penkin ja ratin välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä auto, se mikä ratkaisee on penkin ja ratin välissä.
Ei ole ihan totta. Juuri olimme kahdella autolla erittäin huonossa kelissä liikkeellä. Uudella Volvon maasturilla ja museorekisterissä olevalla Saabilla. Saab selvisi kyllä, mutta ei ihan niin helposti, Volvo mennä posotti ilman mitään ongelmia. Kokenut ja hyvä kuski kyseessä.
Audi Quattro, jolla mainoksessa vedettiin nelivedolla hyppyrimärn päälle💪
Quattro Audi ja Saab olivat kovia talviautoja. Volvoista 240 meni hyvin lumessa takavetoiseksi mutta 700-sarja kevytperäisenä ei ollut niin hyvä talviauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä auto, se mikä ratkaisee on penkin ja ratin välissä.
Ei ole ihan totta. Juuri olimme kahdella autolla erittäin huonossa kelissä liikkeellä. Uudella Volvon maasturilla ja museorekisterissä olevalla Saabilla. Saab selvisi kyllä, mutta ei ihan niin helposti, Volvo mennä posotti ilman mitään ongelmia. Kokenut ja hyvä kuski kyseessä.
No, on tuossa autoissakin aika isot erot, jos on uusi (neliveto?) maasturi ja museorekkari Saab. Minkä mallin saab (900/96/99?) Paljon on toki kiinni myös ihan renkaista.
Vierailija kirjoitti:
Audi Quattro, jolla mainoksessa vedettiin nelivedolla hyppyrimärn päälle💪
Audin kulta-aikaa. Varsinkin vuoden 1987-1997 Audi 80 ja 100 mallit täyssinkityillä koreilla edelleen parasta mitä Saksasta on tullut. 2000-luvulla koko merkki pilattiin öljyä syöneillä Tsi ja Tfsi moottoreilla sekä DSG vaihteistoilla.
Saab 900, varma ja vakaa. Lähti paukkupakkasellakin ensirykäsyllä kuin palmun alta. Useamman omistanut ja yksi parhaista ajokokemuksista. Ergonomiset istuimet, vakaa ajaa jne. Saab 9000, pakkaa mukaan anoppi ja appiukko perheen lisäksi :D Mahtava ajettava, pysyi tiellä kelillä kuin kelillä. En ehtinyt Saabin citymaasturia itse koeajamaan kun se tuli markkinoille mutta ehdin näkemään pari liikenteessä. Veikkaan että siitä olisi tullut myyntihitti. Arviot olivat kiittäviä muistaaakseni ainakin.
Volvo aina vähän traktori vaikka hyvä auto sekin. Oli hyvä.
Toyota Land-Cruiser, Mitsubishi Pajero, Datsun-Nissan Patrol, Isuzu Trooper, Suzuki SJ410, Lada Niva, Mercedes-Benz G-wagon, sitten vielä nelivetoiset henkilöautot päälle kuten Audi 100, 80, Quattro, Subaru Leone, Honda Civic Shuttle taisi olla myös nelivetoversiona, tila-autoversio lasiperä-Civicistä, Toyota Tercel 4wd farmari, VW Golf II Syncro, ja lie ollut muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä auto, se mikä ratkaisee on penkin ja ratin välissä.
Ei ole ihan totta. Juuri olimme kahdella autolla erittäin huonossa kelissä liikkeellä. Uudella Volvon maasturilla ja museorekisterissä olevalla Saabilla. Saab selvisi kyllä, mutta ei ihan niin helposti, Volvo mennä posotti ilman mitään ongelmia. Kokenut ja hyvä kuski kyseessä.
No, on tuossa autoissakin aika isot erot, jos on uusi (neliveto?) maasturi ja museorekkari Saab. Minkä mallin saab (900/96/99?) Paljon on toki kiinni myös ihan renkaista.
Saa 900, vuodelta 88. Kelpo peli ei siinä mitään, mutta onhan ajo-ominaisuudet ihan toista nelivetomaasturissa. Kyllä sen huomaa, kun keli on oikein kunnolla hanurista.
Vierailija kirjoitti:
Toyota Land-Cruiser, Mitsubishi Pajero, Datsun-Nissan Patrol, Isuzu Trooper, Suzuki SJ410, Lada Niva, Mercedes-Benz G-wagon, sitten vielä nelivetoiset henkilöautot päälle kuten Audi 100, 80, Quattro, Subaru Leone, Honda Civic Shuttle taisi olla myös nelivetoversiona, tila-autoversio lasiperä-Civicistä, Toyota Tercel 4wd farmari, VW Golf II Syncro, ja lie ollut muitakin.
Range rover. Toimi hyvin ja kaikki nuo parempia huonossa kelissä kuin saabbi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toyota Land-Cruiser, Mitsubishi Pajero, Datsun-Nissan Patrol, Isuzu Trooper, Suzuki SJ410, Lada Niva, Mercedes-Benz G-wagon, sitten vielä nelivetoiset henkilöautot päälle kuten Audi 100, 80, Quattro, Subaru Leone, Honda Civic Shuttle taisi olla myös nelivetoversiona, tila-autoversio lasiperä-Civicistä, Toyota Tercel 4wd farmari, VW Golf II Syncro, ja lie ollut muitakin.
Range rover. Toimi hyvin ja kaikki nuo parempia huonossa kelissä kuin saabbi.
Maastureilla ajoi tosi harva tuohon aikaan. Jopa farmareita pidettiin vähemmän hienoina.
Tietenkin oli edelläkävijöitä jotka eivät automiesten panetteluista välittäneet.
Luulen, että molemmilla näillä autoilla on ollut erityinen paikka suomalaisten unelma (perhe)autoista. - 700 -sarjan Volvo saattoi tuolloin vetää vähän pidemmän korren koska se oli ollut markkinoilla 40 vuotta sitten jo kauemmin ja Saab 9000 oli haastajan roolissa.