Kannattaako hiljaisen ja rauhallisen edes hakea asiakaspalveluun?
Vai onko ne hommat tarkoitettu puheliaille ekstroverteille? Pelkään, että mut nauretaan haastattelusta ulos, jos en höpötä riittävästi.
Kommentit (18)
Mulla on tullut aspassa vastaan pääasiassa aika rauhallisia ihmisiä, olen itse asiakkaana huomannut usein olevani se puheliaampi. Hae ihmeessä!
Asiakaspalvelijan tärkein ominaisuus on kyky kuunnella.
Riippuu paikasta. Molemmille ihmistyypeille on tarvetta. Hiljainen ja rauhallinen sopii paikkoihin missä pitää olla enemmän taustalla kuin esillä. Ääriesimerkki vaikka hautaustoimisto. Siellä asiakas on keskipiste ja asiakaspalvelun tulee olla huomaamattoman kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijan tärkein ominaisuus on kyky kuunnella.
Minusta se on kyllä ulospäinsuuntautuneisuus. Vaikea on asioida, jos asiakaspalvelija ujostelee kassakoneen takana eikä ota mitään kontaktia.
Rauhallinen asiakaspalvelija antaa itselleni luotettavan vaikutelman. Omakin mieli rauhoittuu. Minulle huonokuuloisena asiakkaana ohjeiden ymmärtäminen ja sisäistäminen on helpompaa, jos asiakaspalvelija on rauhallinen eikä puhele turhia.
Ei ainakaan meluisaan ympäristöön. Muualla varmasti pärjää hyvinkin, kenties paremmin keskimäärin kuin liian puhelias.
Hiljaisen ja rauhallisen ei kannata hakea töihin yhtään mihinkään. Ihan kaikkiin työpaikkoihin halutaan ekstroverttejä ja sanavalmiita.
Kannattaa. Kiireessä rauhallisuus on valttia.
Rauhallisuus on hyvä asia melkein missä tahansa työssä. Hiljaisuus ei haittaa, jos se ei ole niin äärimmäistä että ei saa puhuttua asioita, joita asiakaspalvelijan täytyy asiakkaalle puhua.
Sain asiakkailta hyvää palautetta, kun olin pienessä erikoisliikkeessä myyjänä. Pomolleni olivat siis jälkeenpäin sanoneet, että onpa sulla hyvä rauhallinen myyjä, asiantuntevia neuvoja saa pyydettäessä, mutta hienotunteisesti antaa rauhassa katsella valikoimaa eikä hengitä niskaan.
Aspaan sopii oikein hyvin, myyntiin sitten enemmän ekstrovertit.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta. Molemmille ihmistyypeille on tarvetta. Hiljainen ja rauhallinen sopii paikkoihin missä pitää olla enemmän taustalla kuin esillä. Ääriesimerkki vaikka hautaustoimisto. Siellä asiakas on keskipiste ja asiakaspalvelun tulee olla huomaamattoman kohtelias.
En mihinkään myynnilliseen hommaan ajatellut hakea vaan aulapalvelutyyppiseen hommaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisen ja rauhallisen ei kannata hakea töihin yhtään mihinkään. Ihan kaikkiin työpaikkoihin halutaan ekstroverttejä ja sanavalmiita.
Mä olen hiljainen ja rauhallinen, töissä vammaisalalla. Olen saanut paljon hyvää palautetta rauhallisesta työotteestani, asiakkaatkin pääosin tykkää rauhallisesta olemuksestani. Hiljaisuudestakaan ei ole valitettu, toki ei voi olla tällaisessa työssä niin hiljainen ettei kykene hoitamaan normaalia kommunikointia. On kai käynyt hyvä tuuri kun olen ollut vain työpaikoilla joissa minut on otettu hyvin vastaan tällaisena vaikka kyseessä onkin sote-ala.
Todellakin.
Vihaan asioida ylivilkkaiden ja puheripulista kärsivien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisen ja rauhallisen ei kannata hakea töihin yhtään mihinkään. Ihan kaikkiin työpaikkoihin halutaan ekstroverttejä ja sanavalmiita.
Mä olen hiljainen ja rauhallinen, töissä vammaisalalla. Olen saanut paljon hyvää palautetta rauhallisesta työotteestani, asiakkaatkin pääosin tykkää rauhallisesta olemuksestani. Hiljaisuudestakaan ei ole valitettu, toki ei voi olla tällaisessa työssä niin hiljainen ettei kykene hoitamaan normaalia kommunikointia. On kai käynyt hyvä tuuri kun olen ollut vain työpaikoilla joissa minut on otettu hyvin vastaan tällaisena vaikka kyseessä onkin sote-ala.
Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin olla kipeä ja sairas ja joutua vilkkaan ja äänekkään hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin.
Vihaan asioida ylivilkkaiden ja puheripulista kärsivien kanssa.
Nämä ovat usein vielä sellaisia, että saavat asiakkaan tuntemaan itsensä tyhmäksi. "Voi kuule, kun en mä yhtään huomannut sua!! Olisit rohkeasti vaan huudellut!"
Hiljaisuus ja rauhallisuus ovat pelkkää plussaa. Pitää tietysti pystyä sanomaan kaikki tarpeellinen. Höpöttäjä ei ole hyvä asiakaspalvelija, pitää pystyä ennen kaikkea kuuntelemaan, mikä on monelle vaikeaa.
Kannattaa. Esimerkiksi hotellin portierilta ei odoteta mitään showta vaan että hän hoitaa vastaanoton ja poistumisen tyylikkäästi ja vähäeleisen asiallisesti.