Pankkien vastuu huijauksista
Miksei pankit ole missään vastuussa siitä että ihmisiltä huijataan pankkitunnutkset. Pankit kuitenkin jatkuvasti patistelevat käyttämään nettipankkeja ja tunnuksia?
Kommentit (14)
Kuvittelepa että istut lomahotellin pihan uima-altaalla. Siihen pölähtää joku tuntematon jätkä ja pyytää sinulta hotellihuoneesi avainta koska hän on huoltomies ja hänen pitää päästä tarkistamaan että huoneessa ei ole vesivuotoa. Annat avaimen ja jälkikäteen sitten úlíset että joku on pöllinyt kamasi. Mikä on hotellin vastuu?
Lainsäädännön tarkistaminen olisi aiheellista. Pankit eivät koskaan korvaa euroakaan ellei ole pakko.
Asiakas on luonnollisesti vastuussa pankkitunnuksistaan, kaiken maailman linkkejä ei pidä muutenkaan klikkailla jne, mutta ihminen on erhtyväinen ja varsinkaan vanhemmille ihmisille nämä asiat eivät ole aina niin selkeitä.
Pankit voisivat kuitenkin tehdä varmistuksia esim. suurissa tilisiirroissa ulkomaille. Jos ihmiseltä varastetaan lompakko lomareissulla, niin kyllä matkavakuutus korvaa omavastuun ylittävän osan vaikka kyseessä olisikin varkaita vilisevä turistirysä. Täytyy pankillakin olla jotain vastuuta asiakkaan varoista, vaikka tämä ei olisikaan tietoturvan asiantuntija.
Hyvä jos tulee kaksivaiheinen tunnistautuminen
Op ainakin varmentaa ihmiseltä joka harvoin käyttää tunnuksia, tulee puhelimeen viesti pinkoodin lukunumerosta.
Voikohan pankille ilmoittaa että estää kaiken ulkomaille menevän pankkiliikenteen?
Vierailija kirjoitti:
Ei pankki voi vahtia tyhmiä jotka luovuttaa tunnuksia rikollisille. Jokainen vastaa itse pankkitunnuksistaan.
Entä kun se on joku sinun läheisesi ja hänen nimissään otetaan vielä valtaisasti lainaa. Ehkä lapsesi vanhempasi.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelepa että istut lomahotellin pihan uima-altaalla. Siihen pölähtää joku tuntematon jätkä ja pyytää sinulta hotellihuoneesi avainta koska hän on huoltomies ja hänen pitää päästä tarkistamaan että huoneessa ei ole vesivuotoa. Annat avaimen ja jälkikäteen sitten úlíset että joku on pöllinyt kamasi. Mikä on hotellin vastuu?
No eipä se hotelli korvaisi vaikka se tyyppi ryöstäisi huoneen avaimesi puukolla uhkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pankki voi vahtia tyhmiä jotka luovuttaa tunnuksia rikollisille. Jokainen vastaa itse pankkitunnuksistaan.
Kuitenkin nykyisin sälytetään liikaa vastuuta asiakkaille. Helpottaako moderni teknologia oikeasti elämää? Palvelemme itseämme yhä enemmän ja enemmän ja samalla menetetään työpaikkoja. Olisiko parempi, jos emme käyttäisi näin paljon teknologiaa, vaan satsaisimme edelleen palveluammatteihin ja palveluun? Nuorena on varmasti helppo pärjätä nyky-yhteiskunnassa älykännykkää heilutellen, mutta pysyvätkö nykynuoretkaan vanhetessaan kehityksen tasalla, varsinkin kun it-tekniikka muuttuu kaiken aikaa ja itsepalvelu lisääntyy?
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädännön tarkistaminen olisi aiheellista. Pankit eivät koskaan korvaa euroakaan ellei ole pakko.
Asiakas on luonnollisesti vastuussa pankkitunnuksistaan, kaiken maailman linkkejä ei pidä muutenkaan klikkailla jne, mutta ihminen on erhtyväinen ja varsinkaan vanhemmille ihmisille nämä asiat eivät ole aina niin selkeitä.
Pankit voisivat kuitenkin tehdä varmistuksia esim. suurissa tilisiirroissa ulkomaille. Jos ihmiseltä varastetaan lompakko lomareissulla, niin kyllä matkavakuutus korvaa omavastuun ylittävän osan vaikka kyseessä olisikin varkaita vilisevä turistirysä. Täytyy pankillakin olla jotain vastuuta asiakkaan varoista, vaikka tämä ei olisikaan tietoturvan asiantuntija.
Pankit tarjoavat asiakkailleen kaikki työkalut millä esim niitä isoja tilisiirtoja voi rajoittaa. Ongelma on vain siinä, että ne kenen juuri kannattaisi asettaa rajoitukset tililleen eivät niitä osaa käyttää.
Yksi tapa voisi olla, että pankit asettaisivat rajoituksen oletuksena todella tiukoiksi (ainakin yli 65 vuotiaille), ja asiakkaan pitäisi itse käydä niitä asetuksia hölläämässä jos haluaa tehdä isoja tilisiirtoja ulkomaille
Odotan itse että markkinatalous ratkaisisi tämän, koska heti kun joku suomalainen pankki näyttää olevansa selvästi turvallisempi paikka vanhusten rahoille, niin kymmenien tuhansien vanhusten perilliset alkavat suosittelemaan papoille ja mummuille rahojen siirtoa uuteen turvallisempaan pankkiin.
Tässä viitataan varmasti MOT-ohjelmaan. Näissäkin tapauksissa asiakkaat olivat saaneet tekstiviestin, jossa kerrotaan että jos et ole asentamassa sovellusta x, niin ole yhteydessä pankiin kyseessä voi olla huijarit. Ja silti mennään vain hyväksymään näiden viestien perusteella. Kyllä se vastuu on asiakkaalla näissä tilanteissa.
Ja ei verkkopankkitunnuksia tarvitse ottaa käyttöön. Ja jos ottaa niin käyttää niitä vain asioidessaan pankissa ja käyttää mobiilivarmennetta kun asio omaverossa tai omakannassa yms..
Perusta oma pankki ja tee siellä mitä haluat
Kyllä pankit tulevat tosi jäljessä näissä turvallisuusasioissa. Kaikki pakotetaan käyttämään sähköisiä palveluita ja sitten ihmetellään, kun Lapin mummo menettää rahansa.
Todellakin nuo suuremmat rahasiirrot ulkomaille pitäisi mennä konttorikäynnin kautta.
Ei pankki voi vahtia tyhmiä jotka luovuttaa tunnuksia rikollisille. Jokainen vastaa itse pankkitunnuksistaan.