Oppilaat voitava jättää luokalle
Joo, tästä on parikin aloitusta ollut täällä, mutta tämän päivän aamulehdessä oli juttu joka pisti ajattelemaan, eli siinä matematiikan opettaja vaati, että oppilaat on voitava jättää luokalle, jos oppilas ei hallitse edes vähimmäisvaatimuksia. Loppuisi samalla tuo poissaolopelleily.
Tukea oppilas saa ja paljon, on erityisryhmiä, tukiopetusta, tukiluokkia jne jne. Jos ei siitä huolimatta saa edes perisasioita ko. luokka-asteelta päähän, voisi kyllä kasvaa toisen vuoden samalla luokalla, katsotaan tuloksia vuoden päästä uudelleen.
Jotenkin tuntuu surkealta että kenelläkään ei ole rohkeutta sanoa varsinkaan murkkuikäiselle, että susta ei tule mitään, jos et itse yritä mitään. Ei se ole sen vaikeampaa. Mutta ei, äiskä ei sano, ope ei saa sanoa, tukiope huokaa vain että yritetään vielä, tuuthan huomenna kouluun... Tämä lässytys on lopetettava. Miksi eläkeläisiltä leikataan, kun uutta työkyvyttömyys-sukupolvea kasvatetaan jo alle parikymppisistä. Ryhtiä tähän hommaan.
Kommentit (11)
Lässytetään, miten vaikea ADHD/nepsy/masennus/ihottuma/add/lapsuus tällä oppilaalla on. Helpotetaan opittavia asioita ja erityisope suunnilleen tekee kokeet oppilaan puolesta. Rimaa hipoen pääsee aina läpi, koska kunnilla ei ole paikkoja/rahaa näille oppilaille. Ja opettajat ymmärtävät burnoutiin asti. Koteja voisi patistaa ottamaan vastuutta ja tarvittaessa myös sossuja ja/tai terveydenhuoltoa.
Tukilässytys pitäisi lopettaa ja korvata se kurilla. Vika ei ole siinä etteivätkö nuo oppilaat kykenisi oppimaan vaan vika on siinä, että heillä ei ole motivaatiota oppia tai muutenkaan olla kunnolla.
Vika ei ole (pelkästään) kurissa.
vika on myös siinä, ettei kukaan kotona ole katsonut läksyjen perään eikä vahtinut kokeisiin lukemista saati vaatinut sitä.
Vika on myös siinä, että jotkut eivät ole lukeneet lapsilleen ikinä tai vaatinut lapsilta kirjojen tai edes lukuläksyjen lukemista.
Tuo ryhtiliike pitäisi tehdä jo alaluokilla! Vaikeudet eri oppiaineissa näkyvät kirkkaasti jo siellä, mutta luku-, lasku- ja kirjoitustaidottomat saavat yksilöllistämis ja muita erityisen tuen päätöksiä,että heidät laitetaan vaan eteen päin yläkouluun, jossa taitotaso on kolmos-nelosluokkalaisen tasoa. Järkeä tuossa ei ole mutta kun ei ole apukouluja eikä erityisluokkia tarpeeksi, ovat kuunteluoppilaina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tukilässytys pitäisi lopettaa ja korvata se kurilla. Vika ei ole siinä etteivätkö nuo oppilaat kykenisi oppimaan vaan vika on siinä, että heillä ei ole motivaatiota oppia tai muutenkaan olla kunnolla.
Osa on laiskoja mutta osa äärimmäisen heikkoja, ja he eivät selviä nykyisestä opsista ilman vippaskonsteja kuten erilaisia tukipäätöksiä ja yksilöllistämisiä. Näillä on jo eskarista asti ollut suuria älyllisiä vaikeuksia perusasioissa.
Älykkyys on laskenut jo kymmenien vuosien ajan ja nyt se alkaa rajusti näkyä kouluissa! Kaikki ns.yleissivistys on kadonnut eikä sitä ole vanhemmillakaan. Tempparit kiinnostavat enemmän kuin lapsen kanssa kirjastossa käyminen. Urheilu korostuu monella harrastuksena mutta sekin voi viedä ajan aivojen harjoittamiselta koulua varten ja läksyjen teolta.
Niihän heitä jääkin
Vierailija kirjoitti:
Lässytetään, miten vaikea ADHD/nepsy/masennus/ihottuma/add/lapsuus tällä oppilaalla on. Helpotetaan opittavia asioita ja erityisope suunnilleen tekee kokeet oppilaan puolesta. Rimaa hipoen pääsee aina läpi, koska kunnilla ei ole paikkoja/rahaa näille oppilaille. Ja opettajat ymmärtävät burnoutiin asti. Koteja voisi patistaa ottamaan vastuutta ja tarvittaessa myös sossuja ja/tai terveydenhuoltoa.
Peruskoulu on äärimmäisen helppo älykkäälle lapselle. ADHD ei vaikuta älykkyyteen, keskiarvo voi olla 9,5 ja käytös 9.
Valitettavasti pitää paikkansa, että esim. yläasteella voi todella olla täysin luku- ja kirjoitustaidottomia oppilaita, jotka eivät myöskään halua oppia kirjoittamaan tai lukemaan. Varmasti syvää häpeää kokevat tästä, jonka piilottavat opiskeluhaluttomuutensa alle. Näin aloittelevana opettajana olen ihmetellyt, että miten nämä oppilaat ovat päässeet vaikkapa kasiluokalle asti ilman perustaitojen hallitsemista? En pysty ymmärtämään! Musta tuossa ois jo huostaanoton paikka ja lapsi pitäisi sulkea koulukotiin niin pitkäksi aikaa ja ottaa yksinkertaisesti kaikki mukavuudet pois kunnes alkaa motivaatiota löytymään.
Paranisi ehkä myös työrauha luokassa, kun ne ikäluokan pahimmat häiriköt joutuisivat oikeasti tekemään töitä pelleilyn sijaan.