Miksi autoilijat kuvittelevat ettei pyöräilijällä tai kävelijällä ole ajokorttia?
Kommentit (27)
Iso pää, vähän järkee. Siitä sen näkee.
Jos olisi niin heidän olisi pakko tuntea liikenne säännöt. Mutta kun he ei tunne liikenne sääntöjä niin ei heillä voi olla ajokorttia. Tai sitten ne on todella sairaita että tietävät liikennesäännöt mutta ei noudata niitä samalla kun vaativat kaikkia autoilijoita noudattamaan sääntöjä ja lakeja pilkulleen.
Joidenkin pyöräilijöiden ajotyylistä näkee, että ajokorttia ei ole. Eivät tajua, että äkkinäisiä käännöksiä auton eteen ei kannattaisi tehdä, tai että kolmion takaa ei voi huoletta ajaa eteen. Tai että pimeää polkupyörää ei autosta meinaa nähdä aikaan vuodesta klo 18 jälkeen. Ylipäänsä sellainen tilanteiden hahmottamisen puute.
Jos olet se idiootti, joka itse oletti toisessa keskustelussa tällaista toisen teksteistä, niin puhuin nimenomaan kortittomista pyöräilijöistä enkä kaikista pyöräilijöistä. Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvuutesi?
Nytkö aloitit tällästä jankuttamaan?
Emme kuvittele, mutta harvemmalla alaikäisellä kävelijällä tai pyöräilijällä on ajokortti. Aikuisten liikennekäytös voi antaa aihetta epäillä, että ei tunne liikennesääntöjä, koska ei ole hankkinut ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin pyöräilijöiden ajotyylistä näkee, että ajokorttia ei ole. Eivät tajua, että äkkinäisiä käännöksiä auton eteen ei kannattaisi tehdä, tai että kolmion takaa ei voi huoletta ajaa eteen. Tai että pimeää polkupyörää ei autosta meinaa nähdä aikaan vuodesta klo 18 jälkeen. Ylipäänsä sellainen tilanteiden hahmottamisen puute.
Aika moni pyöräilijä ei tiedä, että kun bussista nousee porukkaa pois kevyenliikenteenväylälle, pyöräilijällä on tässä tilanteessa väistämisvelvollisuus. En muista elämäni aikana (+50v) yhtään tapausta, että pyöräilijä olisi tehnyt elettäkään tuossa tilanteessa väistääkseen.
En ole autolla ajaessani pohtinut toisten ajokorttia tai sen puutetta.
Se näkyy päällepäin siten, että ei osata liikennesääntöjä, jotka kaikkien ajokortillisten ainakin pitäisi osata.
Myös se näkyy päällepäin, onko jalankulkijalla tai pyöräilijällä minkä verran kokemusta autoilusta. Periaatteessa sääntöjen mukaan kulkeva voi joko singahtaa suojatielle kulman takaa koska oikeus, tai vaihtoehtoisesti vähintäänkin hidastaa vauhtia kulman takaa tullessaan varmistaakseen, että autoilijat ovat hänet huomanneet.
Ensimmäisellä saattaa olla kortti, mutta ei riittävästi ajokokemusta ymmärtääkseen, miten vähän aikaa autoilijalla on hänet havaita, jos auto on jo melkein suojatien kohdalla, ennen kuin tulee näköpiiriin. Jälkimmäinen todennäköisesti on myös viettänyt aikaa ratissa ja ymmärtää, miten lyhyt reagoimisaika autoilijalla kyseisessä paikassa on.
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy päällepäin siten, että ei osata liikennesääntöjä, jotka kaikkien ajokortillisten ainakin pitäisi osata.
Myös se näkyy päällepäin, onko jalankulkijalla tai pyöräilijällä minkä verran kokemusta autoilusta. Periaatteessa sääntöjen mukaan kulkeva voi joko singahtaa suojatielle kulman takaa koska oikeus, tai vaihtoehtoisesti vähintäänkin hidastaa vauhtia kulman takaa tullessaan varmistaakseen, että autoilijat ovat hänet huomanneet.
Ensimmäisellä saattaa olla kortti, mutta ei riittävästi ajokokemusta ymmärtääkseen, miten vähän aikaa autoilijalla on hänet havaita, jos auto on jo melkein suojatien kohdalla, ennen kuin tulee näköpiiriin. Jälkimmäinen todennäköisesti on myös viettänyt aikaa ratissa ja ymmärtää, miten lyhyt reagoimisaika autoilijalla kyseisessä paikassa on.
Yksi syy, miksi pyöräilijät singahtelevat suojatien läpi on se, että jotkut autoilijat vartavasten antavat tietä vaikka toinen on ajamassa tien yli taluttamatta.
Tietoisuus vähintään siitä että kevyen liikenteen töppäilyt eivät vaikuta ajokorttiin näkyy kyllä aivan liian usein pyöräilijöiden ja kävelijöiden tyylissä liikkua liikenteessä. Esimerkiksi punaisilla valoilla saatetaan ihan pokkana ylittää katu, jopa niin että vihreillä lähestyvä auto joutuu jarruttamaan. Myöskään polkupyörän valoja ei tahdota muistaa ja vaikuttaa siltä että jopa poliisi on asiasta turhan ymmärtäväinen eikä määrää sakkoja kovin helposti.
Autoilijana pikemminkin huolettaa miten moni kanssa autoilija näyttää liikkuvan ilman ajokorttia. Kolmion tai stop-merkin takaa syöksytään pysähtymättä suoraana ajavan eteen, suojatien väistämissäännöistä ei olla koskaan kuultukkaan saati nyt sitten että osattaisiin pysäköidä se auto luvalliselle paikalle suoraan keskelle ruutua... Kyllä hävettää olla se kymmenes auto jonossa joka viimeinen pysähtyy antamaan teitä suojatielle odottaville jalankulkijoille. Kaikenlainen ennakointi kykykin tuntuu puuttuvan monelta autoilijalta. Ymmärrän ettei kaikilla riitä se kapasiteetti auton hallintaan ja ympäristön seuraamiseen yhtä aikaa, mutta silloin pitäisi ymmärtää siirtyä julkisiin. Ymmärrän myös valituksen katuvalojen ulottumattomissa puuttuvista heijastimista ja pyörien valoista, mutta pidän käsittämättömänä jos autoilija ei niitä valaistussa taajamassa näe ilmankin. Nämä heikommat lenkit auton ratissa kun saisi liikenteestä, olisi liikenne paljon turvallisempaa niin muille autoilijoille kuin jalankulkijoillekin!
"Jos olisi niin heidän olisi pakko tuntea liikenne säännöt. Mutta kun he ei tunne liikenne sääntöjä niin ei heillä voi olla ajokorttia. "
Kun katsoo monen kanssa-autoilijan ajamista niin tulee kyllä helposti ajatus että liikennesääntöjä heille ei ainakaan ole opetettu autokoulussa.
Lisäksi aika moni on sitä mieltä että ne säännöt eivät koske juuri heitä.
Ainakin kävelijät eivät näytä ymmärtävän oikeanpuoleista liikennettä, väistetään pyörääkin yht äkkiä väärälle puolelle tietä esimerkiksi.
Julkisissa välineissä näkee myös vaikkapa metroissa ruuhka-aikoina paljon sellaista sekamelskamaista poukkoilua, kun joka toinen kävelee vasenta ja joka toinen oikeaa reunaa ja lisäksi joka toinen väistää vastaantulijaa eri suuntaan, eli osa noudattaa oikeanpuoleista liikennettä ja osa ei.
Osahan yrittää tunkea sinne kulkuvälineisiinkin, ennen kuin sieltä on ehditty ulos ja sitten se oven suu tukkeutuu?
Kysy sun äidiltä. Äippä vastaa kyselyikäiselle mukelolle.
Aika harvalla autoilijallakaan sitä korttia näyttää olevan, kun katselee ajotyylejä suojateiden kohdalla, risteyksissä ja liikenneympyröissä.
Vierailija kirjoitti:
Tietoisuus vähintään siitä että kevyen liikenteen töppäilyt eivät vaikuta ajokorttiin näkyy kyllä aivan liian usein pyöräilijöiden ja kävelijöiden tyylissä liikkua liikenteessä. Esimerkiksi punaisilla valoilla saatetaan ihan pokkana ylittää katu, jopa niin että vihreillä lähestyvä auto joutuu jarruttamaan. Myöskään polkupyörän valoja ei tahdota muistaa ja vaikuttaa siltä että jopa poliisi on asiasta turhan ymmärtäväinen eikä määrää sakkoja kovin helposti.
Kertoo ihan vain siitä että ihmiset nyt vain oikovat monissa säännöissä ihan riippumatta siitä että ollaanko liikkellä autolla, pyörällä vai jalan. Aika moni autoilija on sitä mieltä että on ihan ok ajaa lievää ylinopeutta tai että ei tarvitse näyttää vilkkua jos (omasta mielestä) missään ei ole ketään muuta liikkeellä.
Sellaisia ihmiset nyt vain ovat että eivät aina noudata sääntöjä eikä sitä muuta se millaisen ratin tai tangon takana ollaan.
Olen yrittänyt huudella, että kävelijöille ja pyöräilijöille ja kaikelle liikkumiselle tulisi olla vahvempaa opetusta ala-asteelta alkaen, siellä voitaisiin jos suorittaa kävelyyn ja pyöräilyyn liittyvät "ajokortit".
Ehkä pitää odottaa vielä muutamia kuolemantapauksia näiden scuuttien kanssa, että tähän lähdetään, eli aina sama juttu, kaikki tehdään aina liian myöhään, vasta kun joku katastrofi on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietoisuus vähintään siitä että kevyen liikenteen töppäilyt eivät vaikuta ajokorttiin näkyy kyllä aivan liian usein pyöräilijöiden ja kävelijöiden tyylissä liikkua liikenteessä. Esimerkiksi punaisilla valoilla saatetaan ihan pokkana ylittää katu, jopa niin että vihreillä lähestyvä auto joutuu jarruttamaan. Myöskään polkupyörän valoja ei tahdota muistaa ja vaikuttaa siltä että jopa poliisi on asiasta turhan ymmärtäväinen eikä määrää sakkoja kovin helposti.
Kertoo ihan vain siitä että ihmiset nyt vain oikovat monissa säännöissä ihan riippumatta siitä että ollaanko liikkellä autolla, pyörällä vai jalan. Aika moni autoilija on sitä mieltä että on ihan ok ajaa lievää ylinopeutta tai että ei tarvitse näyttää vilkkua jos (omasta mielestä) missään ei ole ketään muuta liikkeellä.
Sellaisia ihmiset nyt vain ovat että eivät aina noudata sää
Sakon ja ajokiellon riski kuitenkin näkyy siinä, että autoilijat tekevät suhteellisen harvoin törkeitä virheitä liikenteessä. Jalankulkijana liikenteessä suurin mahdollinen sakko on 20 euroa ja pyöräillessä 40 €, joten kovin suurta pelotevaikutusta kevyen liikenteen kulkijoilla ei ole.
Kuvittelevat, että kun ovat itse autonsa takia ihan persaukisia, silloin kaikki muutkin on persaukisia.