Julkisen sektorin lääkärin ajasta 50% menee muuhun kuin potilaskäynteihin
Yksityislääkärin työajasta menee 100% potilaskäynteihin, eikö järkevämpää ole tukea yksityislääkärikäntejä, jos halutaan, että ihmiset saavat hoitoa?
Kommentit (20)
Onko ne saikulla siellä sen puolet? Sehän on heille työaikaa, jolla "tuetaan työntekijän jaksamista".
Tottahan tuo on, lääkäri ei enää kohtaa potilaita, vaan sairaanhoitaja päättää, pääseekö sydänkipuinen tai hengityskatkoinen lääkärin pakeille, yleensä ei. Silti lääkäri kirjoittaa reseptejä ja epikriisejä, vaikka ei ole potilasta nähnyt ja lisäksi valtavan määrän erilaisia lausuntoja sosiaalipuolen pyynnöstä. Äidistäni on tänä vuonna tehty jo 6 kpl hoidontarpeeseen liittyviä lausuntoja, jokainen niistä yhden A4 mittainen eikä lääkäri ole edes äitiä nähnyt! Kyse on vankasta pyrkimyksestä saada pidettyä vanhus poissa hoitojen piiristä ja sitä pitää selitellä moneen kertaan.
Reseptit ovat tärkeitä joillekin. Turha horina potilaskertomuksista pois ja liika raportointi.
Kyllä näillä turhilla Apotti järjestelmillä viedään lääkäreiden aikaa. Kun tilaajat eivät tutkineet lainkaan, että mikä mikäkin maksaa ja mikä järjestelmä on oikeasti hyvä. Mutta poliitikot ja muut tahot ostivat kaikista kalleimman, jolla Apotti järjestelmän tekijät tahkoavat vain rahaa itselleen, viis sairaista lainkaan? Tämä jos mikä on vienyt paljon rahaa terveydenhuollosta. Miten ihmeessä vanhukset, sairaat, vammaiset, lapset ym, vievät mukamas paljon rahaa, mutta on haaskata suunnaton rahamäärä Apotti järjestelmän tekijöille? Saiko tästä sopimuksesta itselleen myös itse poliitikot ym.rahaa näillä kytkykaupoilla? Näin se Suomen hyvinvointi ajetaan alas väärillä päätöksillä. Kiitos hallituksen ym. muille päättäjille.
Terveyskeskuslääkäreiden ei ole pakko ottaa yhtään potilasta vastaan, jos eivät halua. Heillä ei ole siihen taloudellista kannustinta, eikä tavoitteita. Kuukausipalkka juoksee teki mitä teki.
Toisekseen potilasaines terveyskeskuksissa on sellaista, että se hyötyisi enemmän sosiaalityöntekijän kuin lääketieteen ammattilaisen avusta. Lääkäri sitten kirjoittelee Kelalle todistuksia, osallistuu moniammatillisiin hoitokeskusteluihin, soittelee sinne ja tänne saadakseen muita sote- ja hallintoihmisiä kiinni potilaan asian edistämiseksi.
Ihan lääkärien oma vika, kun ovat nostaneet itsensä muiden ammattiryhmien yläpuolelle, ja antaneet vaikutelman että juuri heiltä saa parasta apua kaikissa elämän pulmatilanteissa. Ja vain he voivat luotettavasti todistaa koulun keittiöön, että laktoosi-intolerantikko lapsi todella on intolerantti.
Julkinen sektori tuottaa raporttia, lausuntoja, ja kaikkea muuta kuin antaa lääkärillä aikaa nähdä potilaita? Miksi ihmeessä julkisella on kirjoiteltu eläkeläisten ajokorttipapereita?
Lääkärin ammattitaitoa tarvitaan paljossa muussakin kuin suorassa potilasvastaanotossa: muun henkilökunnan konsultointi, paperi- ja puhelinkonsultointi eri tahoille työtehtävän mukaan, puhelinajan johdosta tehty työ kuten reseptointi ja kaiken tämän kirjaaminen, ynnä muu. T. Lääkäri
Joka paikassa menee ihan tuhottomasti aikaa siihen paperityöhön. Pari kertaa olen ollut paikassa, jossa tietojärjestelmää on uudistettu ajatuksena, että käytetään enemmän digilaitteita ja säästetään aikaa. Metsään on mennyt. Entistä enemmän aikaa kuluu kirjaamiseen, dokumentointiin, mittareihin ja näihin perehtymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin ammattitaitoa tarvitaan paljossa muussakin kuin suorassa potilasvastaanotossa: muun henkilökunnan konsultointi, paperi- ja puhelinkonsultointi eri tahoille työtehtävän mukaan, puhelinajan johdosta tehty työ kuten reseptointi ja kaiken tämän kirjaaminen, ynnä muu. T. Lääkäri
Ehkä se sitten voisi olla niin, että julkisella on näitä virkamieslääkäreitä ja yksityisellä hoidetaan potilaita nopsaan ja isoissa määrin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin ammattitaitoa tarvitaan paljossa muussakin kuin suorassa potilasvastaanotossa: muun henkilökunnan konsultointi, paperi- ja puhelinkonsultointi eri tahoille työtehtävän mukaan, puhelinajan johdosta tehty työ kuten reseptointi ja kaiken tämän kirjaaminen, ynnä muu. T. Lääkäri
Ehkä se sitten voisi olla niin, että julkisella on näitä virkamieslääkäreitä ja yksityisellä hoidetaan potilaita nopsaan ja isoissa määrin?
Ei niitä potilaita voi kovin nopsaan hoitaa, jos ovat monioireisia tai hyvin sairaita. On lähetettävä julkiselle sektorille kiireellisempää tai perusteellisempaa hoitoa varten. T. Sama lääkäri
Aiheesta, jossa kitistään julkisen puolen lääkäreiden ajan menevän liikaa muihin kuin hoidollisiin tehtäviin on todellisuudessa kitisty jo vuosia ja vuosia. Jatkuvaa kitinän aihetta ei ole kenelläkään intressiä hoitaa kuntoon. Julkinen puoli on katastrofin partaalla, vaikka jätät tietosi ja asiasi hoidettavaksi, niin 3 viikon kuluessa huomaat, että asiasi ei ole edennyt mihinkään suuntaan, ei hoitajan eikä lääkärin toimesta. Mitä helvettiä he oikein puuhastelevat ?
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on, lääkäri ei enää kohtaa potilaita, vaan sairaanhoitaja päättää, pääseekö sydänkipuinen tai hengityskatkoinen lääkärin pakeille, yleensä ei. Silti lääkäri kirjoittaa reseptejä ja epikriisejä, vaikka ei ole potilasta nähnyt ja lisäksi valtavan määrän erilaisia lausuntoja sosiaalipuolen pyynnöstä. Äidistäni on tänä vuonna tehty jo 6 kpl hoidontarpeeseen liittyviä lausuntoja, jokainen niistä yhden A4 mittainen eikä lääkäri ole edes äitiä nähnyt! Kyse on vankasta pyrkimyksestä saada pidettyä vanhus poissa hoitojen piiristä ja sitä pitää selitellä moneen kertaan.
Totta turiset, mutta. Jokaikinen sairaanhoitaja/pelkkä joku hoitaja vailla mitään ei osaa sanoa yhtään mitään yhtään mihinkään, he vain vastaavat puhelimeen ja ihmettelevät ja siirtävät asian kollegan hoteisiin ja se taas seuraavan hoteisiin, eikä asia jumalauta päädy koskaan lääkärin pöydälle, eli sille, jolla on kaikki oikeus ja velvollisuus sekä asiantuntemus tehdä asialle jotain tai laittaa lähete erikoissairaanhoitoon. Minulta on kärsivällisyys ja ymmärrys 100 % loppu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin ammattitaitoa tarvitaan paljossa muussakin kuin suorassa potilasvastaanotossa: muun henkilökunnan konsultointi, paperi- ja puhelinkonsultointi eri tahoille työtehtävän mukaan, puhelinajan johdosta tehty työ kuten reseptointi ja kaiken tämän kirjaaminen, ynnä muu. T. Lääkäri
Ehkä se sitten voisi olla niin, että julkisella on näitä virkamieslääkäreitä ja yksityisellä hoidetaan potilaita nopsaan ja isoissa määrin?
Ei niitä potilaita voi kovin nopsaan hoitaa, jos ovat monioireisia tai hyvin sairaita. On lähetettävä julkiselle sektorille kiireellisempää tai perusteellisempaa hoitoa varten. T. Sama lääkäri
Ykistyinen voi hyvin hoitaa silmätulehdukset, korvatulehdukset, jännetuppitulehdukset ja astmat. Ei sellaisiin tarvita mitään perusteellisempia hoitoja. Yhden tapaamisen taktiikka riittää. Julkisen virkamieslääkärit voivat sitten keskittyä niihin monisairaisiin vanhuksiin ja terminaalivaiheen syöpäpotilaisiin sun muihin. Pääsisi näistä pienemmistäkin vaivoista ajoissa lääkäriin, kun nyt ei lääkäriin pääse.
Noin viikon päästä lähtee 5. kuukausi jonossa julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäreiden ei ole pakko ottaa yhtään potilasta vastaan, jos eivät halua. Heillä ei ole siihen taloudellista kannustinta, eikä tavoitteita. Kuukausipalkka juoksee teki mitä teki.
Toisekseen potilasaines terveyskeskuksissa on sellaista, että se hyötyisi enemmän sosiaalityöntekijän kuin lääketieteen ammattilaisen avusta. Lääkäri sitten kirjoittelee Kelalle todistuksia, osallistuu moniammatillisiin hoitokeskusteluihin, soittelee sinne ja tänne saadakseen muita sote- ja hallintoihmisiä kiinni potilaan asian edistämiseksi.
Ihan lääkärien oma vika, kun ovat nostaneet itsensä muiden ammattiryhmien yläpuolelle, ja antaneet vaikutelman että juuri heiltä saa parasta apua kaikissa elämän pulmatilanteissa. Ja vain he voivat luotettavasti todistaa koulun keittiöön, että laktoosi-intolerantikko lapsi todella on intolerantti.
Mitä helvetin paskaa oikein naputtelet. Kaikki potilaat ovat sosiaalihuollon tarpeessa, haista nyt perkele paskasi. Sukulaisellani oli syöpä ja se lähti liikkeelle juurikin terveyskeskuksesta eikä sosiaalihuollosta. On meitä perkeleleitä joilla on idioottimaisia mielipiteitä. Nukutko edes yösi rauhassa ?
Moni muukin ammatti kuin lääkärin ammatti on muuttunut sellaiseksi, että erilaisten asioiden kirjaaminen ja raportointi vie työpäivästä enemmän aikaa kuin varsinaisen työn suorittaminen. Ennen terveydenhuollossa lääkärit sanelivat sanelukoneelle sairauskertomukset, hoito-ohjeet ja lääkitykset ja osastonsihteerit purkivat sanelut ja lääkäreille jäi enemmän aikaa varsinaiseen potilastyöhön. Olisiko syytä palata entiseen käytäntöön? Tätä asiaa pitäisi varmaan kysyä lääkärin työtä julkisella sektorilla nykyään tekeviltä.
Vierailija kirjoitti:
Moni muukin ammatti kuin lääkärin ammatti on muuttunut sellaiseksi, että erilaisten asioiden kirjaaminen ja raportointi vie työpäivästä enemmän aikaa kuin varsinaisen työn suorittaminen. Ennen terveydenhuollossa lääkärit sanelivat sanelukoneelle sairauskertomukset, hoito-ohjeet ja lääkitykset ja osastonsihteerit purkivat sanelut ja lääkäreille jäi enemmän aikaa varsinaiseen potilastyöhön. Olisiko syytä palata entiseen käytäntöön? Tätä asiaa pitäisi varmaan kysyä lääkärin työtä julkisella sektorilla nykyään tekeviltä.
Apotti -järjestelmä on rakennettu tuohon maailmaan. Lääkärit eivät Yhdysvalloissa käytä sitä, vaan sihteerit. Suomessa lääkärit on laitettu hoitamaan potilasjärjestelmää eikä potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa menee ihan tuhottomasti aikaa siihen paperityöhön. Pari kertaa olen ollut paikassa, jossa tietojärjestelmää on uudistettu ajatuksena, että käytetään enemmän digilaitteita ja säästetään aikaa. Metsään on mennyt. Entistä enemmän aikaa kuluu kirjaamiseen, dokumentointiin, mittareihin ja näihin perehtymiseen.
Auton polttoaineen loppumisenkin kertoo mittari, luulitko, että käytävillä valkoisen takinliepeet levällään käveleminen olisi se tärkeämpi tehtävä. Kaikki luettelemasi asiat kuuluvat työnkuvaan ja ne kuuluu hoitaa, jos ei aika riitä, silloinkin pitää katsoa mittareita, eli toimintamittareita ja kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni muukin ammatti kuin lääkärin ammatti on muuttunut sellaiseksi, että erilaisten asioiden kirjaaminen ja raportointi vie työpäivästä enemmän aikaa kuin varsinaisen työn suorittaminen. Ennen terveydenhuollossa lääkärit sanelivat sanelukoneelle sairauskertomukset, hoito-ohjeet ja lääkitykset ja osastonsihteerit purkivat sanelut ja lääkäreille jä enemmän aikaa varsinaiseen potilastyöhön. Olisiko syytä palata entiseen käytäntöön? Tätä asiaa pitäisi varmaan kysyä lääkärin työtä julkisella sektorilla nykyään tekeviltä.
Apotti -järjestelmä on rakennettu tuohon maailmaan. Lääkärit eivät Yhdysvalloissa käytä sitä, vaan sihteerit. Suomessa lääkärit on laitettu hoitamaan potilasjärjestelmää eikä potilaita.
Eli lääkäreille sihteerit jolloin lääkärit ehtivät tekemään enemmän varsinaista omaa työtään jolloin ehtivät ottamaan vastaan potilaita ja jonotkin purkaantuvat.
Perustelut, kovin olet asioista tietämätön.