IS: Työnantajan järjestämä koulutus vei hoitajia sairauslomalle tällainen se oli
Tämä Varha-saaga se vaan jatkuu ja jatkuu.
Otsikosta huolimatta ei jutusta oikein auennut tuon koulutuksen sisältö, ja miksi se järjestettiin.
Jotain outoa painostusta ja uhkailua on ilmeisesti ollut.
"Alaistaidoissa ja vuorovaikutuksessa on ollut haasteita." Tämähän oli lähtökohta.
Kukaan työntekijöistä ei tunnu tajuavan, mitä tämä tässä tarkoitti.
Johtajat pallottelevat asiaa toisilleen, ja puhuvat yhä konsulttijargonia:
Miksi tällainen koulutus alun perin tilattiin?
Tilasimme koulutuksen itsensä johtamisen teemalla. Koulutussuunnitelmassa on tietyt aiheet, joita esihenkilöt ovat erityisesti toivoneet, jotta pystymme varaamaan resursseja niihin. Joskus koulutukset voivat myös olla osa isompaa kokonaisuutta, Tuimala sanoo.
Muut vastaukset samaa sarjaa.
Just joo. Ehkä koko johto pitäisi pistää jollekin selkosuomen alkeiskurssille? Sanokaa suoraan, mitä on asiaa! Kaikki muutkin vastaukset ovat samanlaista pyörittelyä ja kiertelyä.
Eihän tuollaisista saa mitään konkreettista irti ikinä.
Kommentit (47)
Ongelma on selvästikin johdon johtamis- ja viestintätaidoissa. Ei missään alaistaidoissa.
Järkyttävää kiertelyä ja kaartelua nuo vastaukset.
"Olemme epäonnistuneet koulutuksen järjestämiseen johtaneiden syiden avaamisessa henkilökunnalle, vs. palvelujohtaja Susanna Kaunisto kommentoi."
Ja sitten hän siirti vastausvuoron juuri virkavapaalta palanneelle kollegalleen, joka oli selvästi ulkona kuin lumiukko. Hienoa.
Kokeeko naiset todella ahdistavana ja pelottavana sen että teidän virheet ja vääryydet nostetaan esille? Miten naisille voi antaa vastuuta asioita kun kerran se vastuunkanto on ahdistavaa ja pelottavaa?
Onhan se näppärästi pyöräytetty, kun ennen ongelma oli johtamisessa, nyt vika onkin alaistaidoissa.
"Ette vaan osaa johtaa itseänne."
Mutta jos näin olisi, niin mihin tarvittaisiin niitä johtajia?
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin herkkiä.
Ei kenenkään tarvitse kuunnella työpaikalla epämääräistä uhkailua ja vattuilua.
Ja jos on ongelma, niin kyllä se ongelma pitää pystyä selkeästi määrittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin herkkiä.
Jahas, sovinistisella sikailullako tästäkin selviää? Tosi älykäs kommentti. Melkein arvaisin puoluekannan tuosta. En nyt viitsi mainita ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Kokeeko naiset todella ahdistavana ja pelottavana sen että teidän virheet ja vääryydet nostetaan esille? Miten naisille voi antaa vastuuta asioita kun kerran se vastuunkanto on ahdistavaa ja pelottavaa?
Tässähän ongelma oli juuri se, ettei kouluttaja määritellyt niitä virheitä ja vääryyksiä, vaikka pyydettiin.
Oli vain joku yleinen alaistaito-ongelma ja vuorovaikutusongelma. Ja sitten tuli uhkailua päällle tiimin hajoittamisesta ja työsuhteiden jatkoista.
Ei tämmöinen touhu ole asiallista.
Jotenkin tragikoomista, että perustutkinnon suorittaneiden, huonopalkkaisten "alimman portaan" duunareiden ongelma erittäin tiukasti aikataulutetussa ja ulkoapäin johdetussa työssä on johtajien mielestä ITSENSÄ JOHTAMISEN TAIDOT.
Ei kotihoidossa tarvitse eikä oikein voikaan johtaa itseään. Siellä työvuorosuunnittelija laittaa toiminnanohjausjärjestelmään minuuttitarkan listan, että klo 7.00 vuoro alkaa, 7.15 Mattila, 7.35-7.39 siirtymä, 7.40 Halonen, 7.55-7.59 siirtymä, 8.00 Kosonen. Ja sitten taas noiden ihmisten palvelu- ja hoitosuunnitelmat määrittelevät ihan joka ainoan työtehtävän, Mattila autetaan sängystä pois, tukisukat jalkaan, täytetään vesilasi olohuoneen pöydälle, lämmitetään mikrossa puuro (Saarioisen ohrahiutalepuuro, joukkoon puolikas mustikkakeittotölkki). Halosta autetaan pukeutumaan, varmistetaan lääkkeenotto ja autetaan päiväkeskustaksiin. Ja näin päin pois koko vuoron ajan.
Missä sitä itsensä johtamista tarvitaan? Uskon, että "itsensä johtaminen" on tässä se taikasana, jolla yritetään pestä pois työnantajan vastuuta työn organisoinnista, riittävästä resurssista, riittävistä työvälineistä ja tarkoituksenmukaisesta johtamisesta. Että ei ongelma ole se, että meiltä puuttuu joka vuorosta vähintään yksi hoitaja ja tämän työt jaetaan kaikille muille, vaan se, että te ette osaa johtaa itseänne olemaan tehokkaampia, nopeampia ja jaksavampia.
Onhan se mielenkiintoista, että kerrotaantehdyistä virheistä ja muistutetaan, että tästä eteenpäin ne kirjataan henkilöstöhallinnon tietoihin ja että ne tulevat vaikuttamaan työllistymiseen, mutta konkreettisista virheistä kysyttäessä ei ole yhtäkään esimerkkiä. Mitä ne kirjattavat virheet ovat? Kyllä jokainen hoitaja tietää, että väärin jaetut lääkkeet ovat hengenvaarallinen asia, potilaan omaisen soittoon vastaamattomuus kesken automatkan ei niinkään. Ovatko nuo molemmat samantasoinen virhe, kun omainen ottaa yhteyttä esihenkilöön?
Konsultit järjestävät erilaisia kursseja, missä pääperiaate on se, että yritetään saada työtehoja tavalla tai toisella irti ja näilläkin aloilla työskentelee paljon naisia, mitä sosiaali- ja terveysalojen ihmiset eivät välttämättä ymmärrä "omassa kuplassaan". Sosiaali- ja terveydenhoitoalojen ihmiset voivat tehdä haipro-ilmoituksen vääriksi kokemistaan kursseista. Muilla aloilla ei ole sitä mahdollisuutta. Irtisanomisen pelossa on vain pakko kestää. Sitä kutsutaan "Hajota ja hallitse" johtamiseksi ilkeästi sanottuna. Johdon tavoite on, ettei töissä saa olla liian kivaa vaan ihmiset pitää saada riitelemään keskenään, jotta heitä on parempi hallita. En tähän johtamistyyliin usko. Mielenkiinnolla odotan alaa vaihtaneena, minkälaisia jekkuja siellä keksitään pääni menoksi. Ei se enää kirpaise, jos irtisanovat. Olen jo käynyt yhden myllytyksen läpi.
Vaikka koulutus olisikin ollut asiaton, aivan naurettavaa, että sen jälkeen joukkosaiketetaan.
Vierailija kirjoitti:
Konsultit järjestävät erilaisia kursseja, missä pääperiaate on se, että yritetään saada työtehoja tavalla tai toisella irti ja näilläkin aloilla työskentelee paljon naisia, mitä sosiaali- ja terveysalojen ihmiset eivät välttämättä ymmärrä "omassa kuplassaan". Sosiaali- ja terveydenhoitoalojen ihmiset voivat tehdä haipro-ilmoituksen vääriksi kokemistaan kursseista. Muilla aloilla ei ole sitä mahdollisuutta. Irtisanomisen pelossa on vain pakko kestää. Sitä kutsutaan "Hajota ja hallitse" johtamiseksi ilkeästi sanottuna. Johdon tavoite on, ettei töissä saa olla liian kivaa vaan ihmiset pitää saada riitelemään keskenään, jotta heitä on parempi hallita. En tähän johtamistyyliin usko. Mielenkiinnolla odotan alaa vaihtaneena, minkälaisia jekkuja siellä keksitään pääni menoksi. Ei se enää kirpaise, jos irtisanovat. Olen jo käynyt yhden myllytyksen läpi.
Ei ne haiprot ja vastaavat mihinkään johda. Esihenkilö tulee nipun kanssa palaveriin uhkailemaan ja kaikki virheet on kuulemma sen vika ettei alainen tee työtään paremmin. Jos sanoo liian tiukoista aikatauluista, tilanteista jotka virheeseen johti niin sellaista asiaa ei ole olemassa kuon kiire, se on vain omassa päässä kuulemma.
Toisinaan tuo kotihoito on niin julmetun huonosti organisoitua ja kun se rividuunari koittaa kertoa ideaa miten homma saataisiin toimimaan paremmin, ei kuunnella. Semmoista se on kun itse työn suunnittelee joku muu kuin sen tekijä, asiakkaiden aikaikkunoista poiketaan päivittäin ja lopputuloksena työntekijällä on lista josta koettaa vain selvitä.
Ehkä tuolla pitäisi vaihtaa kaikki pomot ja oikeasti kuunnella niitä alaisia mikä siinä työssä on vinossa ja miten sitä voisi parantaa. Kuulostaa todella ahdistavalta paikalta.
Juuri tällaisten vuoksi saikuttaminen tulee palkattomaksi
Tuolla on koko sydämellään töitä tehneille ja ylipitkää päivää puurtaneille hoitajille kerrottu, että se teidän inhimillinen työtapanne ja asiakkaiden kuuntelu konkreettisen tekemisen ohessa on täysin väärä ja virheellinen! Asiakkaan kohtaamiselle ei ole mitoitettu työaikaa, lopettakaa se, koska meillä on tarve useammalle käynnille päivässä. Ei sillä ole merkitystä, että käynti ei enää saa sisältää mitään haavahoitoja tai lääkeidenoton varmistamista, pelkkä oven avaaminen ja hengissäolon tarkistaminen riittää. Älä siis taluta asiakasta vessaan, jos häntä huimaa. Älä varmista, että hampaat on pesty. Älä vaihda ulosteentahraamia lakanoita. Älä ole ihminen ihmiselle, koska olet hoitaja, jolla on mitoitettu 7 minuuttia asiakaskäyntiin ja käynti alkaa siitä, kun ajat pihaan ja etsit parkkipaikkaa. Vain esihenkilöiden tekemällä tarkalla aikataululla varmistetaan, että työt tehdään virheettömästi, koska ei tuossa ajassa ehdi tekemään mitään. Älä siis tee, koska siitä sinulle ei makseta.
Oikeasti sinä olet töissä töitä varten
ei siinä parku ja saikutus auta
Jos alaiset on huonoja, rekrytoija pitää asettaa vastuuseen.
Jos on ongelmia näiden työmoraalissa, niin koulutus olisi pitänyt järjestää muulla tavoin kuin syyllistämällä. Tuolla tavoin saadaan vain lisää vastarintaa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin herkkiä.
Ei, vaan ottavat liian pitkään paskaa vastaan. Useita vanhoja täysin epäpäteviä jääriä toimii osastolääkärinä. Ja johdossa on muutenkin henkilöitä, jotka eivät ymmärrä mitään sairaalan toiminnasta.
Miehet olisivat lähteneet ajat sitten muihin hommiin.
Naiset on niin herkkiä.