Pitäisikö autoilijoilla olla kypäräpakko?
Olisiko hyvä, jos autoilijatkin käyttäisivät kypärää? Ja tietysti kaikki autossa olijat. Siis onnettomuuksien varalta.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Miksi ei? Minä voisin hyvinkin pitää autossa kypärää.
Oletko kuullut turvatyynyistä autoissa. Niitä on helposti yli 10 niissä
Ns. piiskaniskuvamma peräänajossa olisi luultavasti useammin kohtalokas, jos pään massaa lisättäisiin kypärän verran.
Vierailija kirjoitti:
Ns. piiskaniskuvamma peräänajossa olisi luultavasti useammin kohtalokas, jos pään massaa lisättäisiin kypärän verran.
Okei, en ajatellut tuota.
Joo, ja heijastinvaljaspakko sekä kurahousupakko nyt vähintäänkin.
Pitäisikö pyöräilijöillä olla turvavyöt?
Aloittajalla pitäisi olla nettikielto
Aloittajan luultavasti kannattaisi pitää kypärää kävellessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Miksi ei? Minä voisin hyvinkin pitää autossa kypärää.
Se ei ole kiellettyä, joten siitä vaan. Ai et kuitenkaan, kunhan trollasit?
Futikseen tulee ennenpitkää kypärät, esitin tätä jo vuonna 2002. Autokypärien massa olisi vain parisataa grammaa eli suhteellisen merkityksetön piiskaefektissä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö pyöräilijöillä olla turvavyöt?
Olisiko kiva saada pyörä niskaan, kun lentää ohjaustangon yli. Tai siis lentäisi ilman turvavöitä.
Vierailija kirjoitti:
Futikseen tulee ennenpitkää kypärät, esitin tätä jo vuonna 2002. Autokypärien massa olisi vain parisataa grammaa eli suhteellisen merkityksetön piiskaefektissä.
Oletko nähnyt rallikuskien kypäriä? Ei todellakaan ole parinsadan gramman tekeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Futikseen tulee ennenpitkää kypärät, esitin tätä jo vuonna 2002. Autokypärien massa olisi vain parisataa grammaa eli suhteellisen merkityksetön piiskaefektissä.
Sinänsä en yllättyisi täydellisesti, jos tästä vielä tehtäisiin totta parinkymmenen vuoden sisällä.
Esimerkiksi lapsen kuljettamisesta autossa on tehty jo aikoja sitten turvallisuuden nimissä niin suuri show, ettei lasta yksinkertaisesti voi laillisesti antaa kenenkään muun kuljetettavaksi.
Oma nuorimmaiseni on matkustanut etupenkillä naama eteenpäin 1-vuotiaasta asti, koska takapenkillä taakse päin käännettynä oksensi kellontarkasti 30 minuutin matkanteon jälkeen. Luovuimme pari vuotta sitten lastenistuimesta kokonaan ja hän on 6-vuotiaasta asti istunut pelkällä kevytkorokkeella. Ja edelleenkin etupenkillä, koska silloin voimme keskustella, ja hän jaksaa istua kanssani vaikka viiden tunnin ajomatkan. Yksin takapenkillä hän nukahtaisi tai tylsistyisi tai hänelle pitäisi antaa käteen hypnotisointisuorakaide, ja se on mielestäni suurempi mielenterveysriski kuin etupenkillä istuminen on fyysinen riski. Mieluummin juttelen hänen kanssaan vaikka tuntikaudet. Turvallisempaa istuinkorokkeellakin istuminen on kuin oman lapsuuteni takapenkillä riekkuminen ilman edes turvavöitä.
Pidemmät kuskit joutuisivat ajamaan pää vinossa.
Kyllä ja maksiminopeus 25/kmh. Lisäksi maalattava huomiovärein ja laitettava oranssi viiri heilumaan ja vilkkuvia led valoja sekä vauvan itkua muistuttava äänisignaali. Myös viikottaiset palikkatestit konsulttifirmasta 30 e/kerta.
Turvavöiden käyttöpakko romuttumassa
Hallituksen esitys turvavöiden käyttöpakosta on romuttumassa eduskunnassa.
Lakiesitystä ovat liikennevaliokunnassa lähteneet kaatamaan niin suurimpien hallituspuolueiden kuin oppositionkin edustajat. Tilanne eduskuntaryhmien sisällä on tällä hetkellä sekava.
Lakiesityksen mukaan turvavöitä olisi käytettävä ammattimaista liikennettä ja jakelutoimintaa lukuun ottamatta kaikkien henkilöautojen etuistuimella. Laki koskisi noin 800000 henkilöautoa.
Rikkomuksista rangaistaan joko sakolla tai vankeudella.
Kansanedustaja Paavo Niinikoski (k) on Ville Tikkasen (sd) kannattamana esittänyt liikennevaliokunnassa koko lain hylkäämistä. Niinikoski on ammattimainen autoilija Haapajärveltä.
(Helsingin Sanomat, 11.10.1974)
Ei.