Alkanut ärsyttämään hammaslääkäreiden yllätyshinnat
Aivan turha mussuttaa että katso hinnasto. Siellä ei ole joka ikistä toimenpidettä. Katsoisin hinnaston jos se auttaisi asiaa. ALVin korotus ei myöskään selitä tätä.
Sähköpostilla (jota ei monessa hammashoitolassa edes ole käytössä, mikä on p*rseestä) annetaan hintahaitari. Sanotaan, että noin pieni toimenpide on todennäköisesti x €.
Vastaanotolla ilmaisen vielä, etten ole varautunut mihinkään valtaviin summiin. Myös varauksen yhteydessä olen kertonut mihin summaan olen varautunut (johtuen siitä aiemmasta hinta-arviosta, tosin sitä en mainitse koska tietävät kyllä hintansa ihan itsekin.)
Hinnasta ei sanota sanaakaan, ei vaikka otan sen itse puheeksi. Jään vähän kuin odottamaan, että hammaslääkäri sanoo hinnasta jotain. No ei sano, paitsi veloitusvaiheessa, jolloin summa tulee aina täysin yllätyksenä.
Minä joudun yleensä menemään hammaslääkäriin todella äkillisesti, jolloin en tosiaankaan ole varautunut mihinkään yllätysmaksuihin. Sitten siihen lisäksi veloitetaan vielä ekstraa, vaikka juuri sillä hetkellä ei ole ollut sitä pientäkään summaa ja olen tämän tuonut rivien välistä selkeästi esiin (en ala selostamaan rahatilannettani palveluntarjoajalle, enkä ole köyhä, vaan äkilliset menot eivät vain sovi usein budjettiini koska hammaslääkärikäynnit ovat aina kalliita.)
Käyn vain yksityisellä, koska julkiselle ei ikinä pääse ja minulla on usein esteettisiä toimenpiteitä.
Eikä raha ole yleensä ongelma, nyt on vain tällainen erilainen tilanne vielä jonkin aikaa.
Mitä tekisit tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kärsisin koska asialle ei tulla koskaan tekemään mitään
Jaa miksei?
Tottakai nostivat hintoja koska saavat asiakkaasta korotettua kela tukea.
Business on businesta. Olisi pitänyt opiskella hammaslääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai nostivat hintoja koska saavat asiakkaasta korotettua kela tukea.
Linkki? Ei tästä minun toimenpiteestäni saa kela-korvausta. Pointti on muutenkin se, että hammaslääkäriin pitäisi aina mennä tuhannen euron kanssa, koska ikinä ei voi tietää hintaa etukäteen eikä kukaan sitä kerro, vaikka asiakas yrittää asiaa udella.
Minulle kävi kerran niin että kun olin siinä kassalla maksamassa summaa, se oli yllättävän suuri, ja sanoin että tässä täytyy nyt olla joku väärin. Summa laski aika paljon kun kassan kävi hammaslääkärin luona vähän juttelemassa.
Tapahtuukohan tällaista monillekin?
Suomessa ihan joka ikinen asia on ylihinnoiteltua.
Joo.
Terveydenhoitopuolen kustannusarviot ovat tuulesta temmatut. Aina.
Vähän myrkyllinen piirre, jos jossain kuvitellaan että ne hattuvakiohinnat ovat niitä, joita asiakkaat maksavat. Eivät ole :D
Pari implantti hammasta olisi maksanut noin 10 000€. Italiassa sama remontti 3500€. Kuka kusettaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi kerran niin että kun olin siinä kassalla maksamassa summaa, se oli yllättävän suuri, ja sanoin että tässä täytyy nyt olla joku väärin. Summa laski aika paljon kun kassan kävi hammaslääkärin luona vähän juttelemassa.
Tapahtuukohan tällaista monillekin?
Varmasti tapahtuu. Minua suututtaa tämä, koska minulta (ja monilta muilta) on teoriassa viety kokonaan mahdollisuus "halpaan" julkiseen hammashoitoon, koska aikoja ei ikinä saa, ja sen kerran kuin saa, niin on tarkkaa että mitä tehdään ja mitä ei. Minulla on useimmiten esteettistä käyntiä, ei niinkään särkyä tai muuta.
Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin yksityinen. Sitten sielläkin hinta on mitä milloinkin ja vie ison siivun ruokarahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi kerran niin että kun olin siinä kassalla maksamassa summaa, se oli yllättävän suuri, ja sanoin että tässä täytyy nyt olla joku väärin. Summa laski aika paljon kun kassan kävi hammaslääkärin luona vähän juttelemassa.
Tapahtuukohan tällaista monillekin?Varmasti tapahtuu. Minua suututtaa tämä, koska minulta (ja monilta muilta) on teoriassa viety kokonaan mahdollisuus "halpaan" julkiseen hammashoitoon, koska aikoja ei ikinä saa, ja sen kerran kuin saa, niin on tarkkaa että mitä tehdään ja mitä ei. Minulla on useimmiten esteettistä käyntiä, ei niinkään särkyä tai muuta.
Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin yksityinen. Sitten sielläkin hinta on mitä milloinkin ja vie ison siivun ruokarahoista.
*kun
Totta kai kaikki lääkärit tajuavat että ihminen on haavoittuvimmmillaan silloin kun tarvitsee lääkäriä eli kukkaron nyörit ovat täysin auki.
Olen tältäkin palstalta lukenut että juuri sitä varten kaikki kitsaat tädit säästävät rahaa koko elämänsä että sitten vanhana käyttävät sen lääkäriin. 😆
Onneksi olen työelämässä ja saan hammashoidon ja täydet terveyspalvelut veloituksetta työterveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kaikki lääkärit tajuavat että ihminen on haavoittuvimmmillaan silloin kun tarvitsee lääkäriä eli kukkaron nyörit ovat täysin auki.
Minun nyörini eivät ole auki, vaan olen selkeästi ilmaissut että olen varautunut summaan x (arvio, jonka henkilö itse vieläpä on antanut minulle.)
Varsinkin yksityisellä kyselevät, että tehdäänkö vielä sitä ja tätä, kun potilaan suu on täynnä rojua. Helppoa lisärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kaikki lääkärit tajuavat että ihminen on haavoittuvimmmillaan silloin kun tarvitsee lääkäriä eli kukkaron nyörit ovat täysin auki.
Eikä kukaan kehtaa vaatia hoitsua korjaamaan käynnin hintaa alkuperäisen kustannusarvion mukaiseksi.
Mutta jatkossa kannattaapi vaatia parempaa. Jos asiakkaan kanssa on sovittu 80 euron rempasta, niin asiakkaalle on vain iloinen yllätys, jos hänelle tehdään 80 eurolla 250 euron työt.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen työelämässä ja saan hammashoidon ja täydet terveyspalvelut veloituksetta työterveydestä.
Tuskin esteettistä hoitoa. Se on minulle se tärkein. Tarkastus vuoden parin välein (suositeltu 2 v, mutta joskus käyn useammin)
Nämä esteettiset käynnit tulevat mukavasti aina täysin puskista ja sotkevat raha-asiat enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kaikki lääkärit tajuavat että ihminen on haavoittuvimmmillaan silloin kun tarvitsee lääkäriä eli kukkaron nyörit ovat täysin auki.
Eikä kukaan kehtaa vaatia hoitsua korjaamaan käynnin hintaa alkuperäisen kustannusarvion mukaiseksi.
Mutta jatkossa kannattaapi vaatia parempaa. Jos asiakkaan kanssa on sovittu 80 euron rempasta, niin asiakkaalle on vain iloinen yllätys, jos hänelle tehdään 80 eurolla 250 euron työt.
Olen kyllä ottanut yhteyttä asiasta ja vedonnut siihen kustannusarvioon. Vielä en ole saanut vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kaikki lääkärit tajuavat että ihminen on haavoittuvimmmillaan silloin kun tarvitsee lääkäriä eli kukkaron nyörit ovat täysin auki.
Minun nyörini eivät ole auki, vaan olen selkeästi ilmaissut että olen varautunut summaan x (arvio, jonka henkilö itse vieläpä on antanut minulle.)
Sano jatkossa, että kaikkeen kustannusarvion ylittävään hintaan suhtaudutaan lahjana etkä maksa enempää kuin mistä on sovittu.
Kärsisin koska asialle ei tulla koskaan tekemään mitään