Alkanut ärsyttämään hammaslääkäreiden yllätyshinnat
Aivan turha mussuttaa että katso hinnasto. Siellä ei ole joka ikistä toimenpidettä. Katsoisin hinnaston jos se auttaisi asiaa. ALVin korotus ei myöskään selitä tätä.
Sähköpostilla (jota ei monessa hammashoitolassa edes ole käytössä, mikä on p*rseestä) annetaan hintahaitari. Sanotaan, että noin pieni toimenpide on todennäköisesti x €.
Vastaanotolla ilmaisen vielä, etten ole varautunut mihinkään valtaviin summiin. Myös varauksen yhteydessä olen kertonut mihin summaan olen varautunut (johtuen siitä aiemmasta hinta-arviosta, tosin sitä en mainitse koska tietävät kyllä hintansa ihan itsekin.)
Hinnasta ei sanota sanaakaan, ei vaikka otan sen itse puheeksi. Jään vähän kuin odottamaan, että hammaslääkäri sanoo hinnasta jotain. No ei sano, paitsi veloitusvaiheessa, jolloin summa tulee aina täysin yllätyksenä.
Minä joudun yleensä menemään hammaslääkäriin todella äkillisesti, jolloin en tosiaankaan ole varautunut mihinkään yllätysmaksuihin. Sitten siihen lisäksi veloitetaan vielä ekstraa, vaikka juuri sillä hetkellä ei ole ollut sitä pientäkään summaa ja olen tämän tuonut rivien välistä selkeästi esiin (en ala selostamaan rahatilannettani palveluntarjoajalle, enkä ole köyhä, vaan äkilliset menot eivät vain sovi usein budjettiini koska hammaslääkärikäynnit ovat aina kalliita.)
Käyn vain yksityisellä, koska julkiselle ei ikinä pääse ja minulla on usein esteettisiä toimenpiteitä.
Eikä raha ole yleensä ongelma, nyt on vain tällainen erilainen tilanne vielä jonkin aikaa.
Mitä tekisit tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin paikkaa hammasta mut se poistettiinki ja hinta nousi 500e. Mukana toki oli sunnuntailisät jne.... olin varautunut 250e eikä päätilillä ollu tarpeeks rahaa. Oli ikävää siirrellä säästötililtä
Miksi poisto maksoi niin paljon? Oliko joku retinoitunut ja kirurgisella toimenpiteellä kiireellisesti poistettava vai mikä? Normaali hampaanpoisto puudutuksineen maksaa kymppejä.
Oli vaikea ei leikattava poisto, siihen meni 30min. Röntgen 80e jne ja sit sunnuntailisät. Julkiselle ei päässyt koska aikoja ei ollu ennen maanantaita
Esteettisiin toimenpiteisiin ruokarahoista, niin varmaan..
Hintoihin piilotetaan toimistokuluja ja muita, jotka saattavat olla jopa saman hintaisia kuin varsinainen toimenpide. Kun kysyy hinta-arviota toimenpiteestä, kerrotaan täysin tietoisesti asiakasta harhauttaen, että se maksaa sen ja sen verran. Ja kun toimenpiteen jälkeen ihmettelee hintaa, joka on yli tuplaantunut hinta-arviosta, kerrotaan hyvin ylimielisesti, että tottakai toimistokulut, kirjaukset ja printtaukset ja enterin painaminen kuuluu laskuttaa myös. Olen vedonnut kuluttajasuojalakiin, jonka useammassakin momentissa mainitaan siitä, että asiakkaalla on oikeus tietää minkä verran toimenpide tai tavara todellisuudessa maksaa ja kaikki kulut on eriteltävä. Asiakasta ei saa jättää pimentoon eikä pimittää tietoja. Kuluttajasuoja-asiamies on itseasiassa antanut hammaslääkäriketjuille huomautuksia hinnoitteluista, että sen pitää lain mukaan olla selkeämpää eikä saa olla piilokuluja, jotka tulevat asiakkaalle yllätyksenä. Asiakkaan kysyessä hintaa se tulee antaa asiakkaalle täysimääräisenä. Ilman yllätyksiä.
Joskus on käynyt niinkin, että kesken hammaslääkärin on ruettu kuvaamaan eikä ole kerrottu, että kuvaus maksaa lisää ja kysytty hyväksynkö hinnan ja toimenpiteen, vaan on annettu ymmärtää että se sisältyy vastaanoton hintaan. Näin ei saa toimia ja laskun voi tällaisissa tapauksissa riitauttaa, tarvittaessa kuluttajasuojan kautta.
Julkiselle pääsee n 3kk sisällä ei kiireellisessä. Jos akuutti, niin päivystys. Ja joo kyllä julkisella on esteettinen esim. cerek paikkaus jne. Eli saat lähetteen teknikolle joka arvioi paikan värin, tai siis koko hammskin josksu joka kiinnitetään omaa hiottuun pilariin. Voit joutua olemaan toki 2v tilapäisellä tulpalla varoen. Mutta hintataso on edullisempi. Lasku tulee sähköpostiisi e-laskuna tai saata paperilaskun noin 2vko kuluttua. Eli ehdit ennakoitua eikä luukulla siinä ja nyt tarvitse maksaa.
Myös suuhygienisteille pääseen 2kk ja josain on jopa la-su aikojakin kivasti.
Mutta totta turiset, mennään julkiselle tarkastukseen ja sitten lääkäri löytääkin 4 pinnan paikattavaa( toki aina toimistomaksu se me teidetäänkin) mutta noi yllätyskorjaukset voi sapettaa. Mutta ina voi sopia maksuaikataulun siinä toimistolla. Isoissa töissä tätä jopa tarjotaan puoliaktiivisti.
Sitten pakko kertoa: Lääkäri ns. tekee perustarkastuksen( eri suun-hammas/ tai pelkkä hammastarkastus) Niin keksi, on muka reikä, korjataan se nyt, otetan koepala suusta kitalaki( oli korpun jäljiltä nirhauma) sitten vielä tehdään nyt juurihoito.
Hoh mikä jättilasku olisi tullut, ihan törkeää. No ei muuta kun STOP, kiitos ei tänään. Toiselle lääkärille. EI mitään noista ollut, ei mitään. Kunhan akka keksi rahapulassaan. Ihan epäeettistä-moraalitonta ja hammashoitja näkee, että hei nyt vedätetään. Soitin ,olisi pitänyt ryhtyä muihin toimiin. Ja nauhoita! Olisi hyvä kuulla vakavaraisen iosn yrityksen lääkärin ns mielipide, ilman että johdattelet, ihan nolla pohjalta, mitä suuhun kuuluu. Älä kerro mitä edellinen sanoin. Toki maksaa käynnin,mutta voi tulla halvemmaksi. Varsinkin jos aletaan latamaan isoja töitä ja olet vaikka oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa voi olla kysyä kustannuksia etukäteen? Vielä tuolissa istuessakin voi sanoa, minkä verran on rahaa hoitoon käytettävissä, niin ei tule yllätyksiä.
Kiusallistakin, h.lääkärit hiton hyvätuloisia itse. Moni ei tajuu toisen asemaa. Ja joo mennään muka tarkastukseen plus toimistokulut. Oletus on, että nyt tarkastetaan, kerrotaan mitä korjaustarvettaon. jolloin voin varata aikaa luukulla vaikka per yksi asia Porrastetusti ,ellei hätä hätä. Mutta Kun noi lääkärit painostaa, tehdään nyt- Täässä on hyvää aika, ehditään tehdä,. Vähän eri hinta yhden pinnan paikkaus kuin 4. Ja heti painostetaan keraamista hoitoa, vaikka muovi on kestävämpi takahamapissa,joustaa. Keraaminen enemmänkin etuppaneelit. T'ämä sunkin pitäisi tajuta. Joo monkin osa taulukot katsoa-
" Keskytä paikkaus siihen 40e kogdalle, jätä loppu paikkaamatta." Voi vee sua. Siksi tarkastusaika, jotta saa kuulla hoitotarpeen ja voi itse porrastaa vaikka 1 per kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin paikkaa hammasta mut se poistettiinki ja hinta nousi 500e. Mukana toki oli sunnuntailisät jne.... olin varautunut 250e eikä päätilillä ollu tarpeeks rahaa. Oli ikävää siirrellä säästötililtä
Miksi poisto maksoi niin paljon? Oliko joku retinoitunut ja kirurgisella toimenpiteellä kiireellisesti poistettava vai mikä? Normaali hampaanpoisto puudutuksineen maksaa kymppejä.
Oli vaikea ei leikattava poisto, siihen meni 30min. Röntgen 80e jne ja sit sunnuntailisät. Julkiselle ei päässyt koska aikoja ei ollu ennen maanantaita
joojoskus tulee keksittyjä diagnooseja ikävä kyllä. ja jos 1 röntgeniin varautunut, niin sanotaankin otetaankin koko leuka, joka on jo eri hintaa. tää on vaan niin eri kun kysyis ompelijalta-paljonko helman lyhennys maksaa, siinä melko tarkan hinnan saa joka hiukan voi elää materiaalista riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Esteettisiin toimenpiteisiin ruokarahoista, niin varmaan..
kyllä. jos vaikka yhden hampaan keraaminen kruunu,ei koko kalustoa. esim cerek pakkaus vaikka takahampaaseen on sekin esteettistä,keramiikka, väri,istuvuus, tai yhden hampaan tilalle uusi.
Vierailija kirjoitti:
Esim. hampaiden lohkeamat on mulla ihan nätisti korjattu julkisella. Ja nuo kuuluu akuuttihoitoon, olen päässyt samana päivänä kun aamulla on soittanut.
paika lohkeamahelpompi korjata ja edullisesti ja jos ei ihan näkyvä. mutta kyllä sitä mennään cere- keramiikan puolelle jos näkyvä kohta tai oma hammas lohjennut. mutta julkisella HINTA SUHT MALTILLINEN. hitaamapaa kun teknikko muualla. siis tietokoneavusteisesti tehty paikka tai koko hammas. teknikko katsoo usein sen värin ja työstää paikan,. julkisella ei hämätä ,oi mitä kaikkea pitää korjata ja ei yllätyksiä,keksittyjä sellaisia, ei rahasteta
Olin hammashoitajakoulussa ja harjoittelussa yksityisellä. Opettaja tuli sinne käymään ja koska oli vain tarkastus, opettajaa harmitti ettei nähnyt miten avustan paikkauksessa.
Se hammaslääkäri keksi että oho, täällähän on yksi reikä, paikataan se... sitä ennen kaikki oli ollut kunnossa ja sanottu potilaallekin. Noh, maksoi sitten keksityn paikkauksen... Tämä vuonna 1991 Kilossa Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Minun hammaslääkärini oli hankkinut sellaisen CAD/CAM työaseman, jolla sorvaillaan keraamisia paikkoja. Yhtäkkiä amalgaamipaikat oli muuttuneet vaarallisiksi suussani. Vaikka käypä hoito suositus kertoo ihan muuta.
No, minä luotin lääkärin konsultaatioon. Sen tähden olin lääkäriin mennyt. Muutenhan olisin voinut kysyä vaikka kavereilta. Lääkäri pisti hihat heilumaan, ja muutamia vuosia uusittiin talkoilla amalgaamipaikkoja. Siinä tuli se sorvi mukavati maksuun.
ei noin. keraaminen ok esteettiseen,etupaneeli jne. mutta takahampaissa muovi paras. uusi hyviä muoviyhdistelmiä ja värejä on. saa hyvän tuloksen. muovi siksi,että kestää ,joustaa purennassa takahampaissa. kyllähän he tyrkyttävät kun itse tienaavat hyvin.
Mistä sitä hintaa etukäteen voi tietää, ehkä jonkun tarkastuskäynnin hinnan. Ei lekuri voi etukäteen tietää miten iso tai pieni ongelma on hoidettavana. Jotkut työt vie enemmän aikaa ja tarvitaan enemmän välineitä ym. Sanele siinä joku yläraja hinnalle ja hampaan hoito jää kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen työelämässä ja saan hammashoidon ja täydet terveyspalvelut veloituksetta työterveydestä.
Tuskin esteettistä hoitoa. Se on minulle se tärkein. Tarkastus vuoden parin välein (suositeltu 2 v, mutta joskus käyn useammin)
Nämä esteettiset käynnit tulevat mukavasti aina täysin puskista ja sotkevat raha-asiat enemmän tai vähemmän.
Kertoisitko, että mitä nämä esteettiset puskista tulevat asiat ovat?
hää tarkoittaa varmaan metafooraa,kielikuvaa-puskista. mee pois jos et tajuu. yllättävä esteettinen on,mm etuhampaan lohkeama tai muuten näkyvällä paikalla oleva vika. joka vaatii keramiikka ja esim, tietokoneavusteisesti suunnitelln milteipä koko hampaan,jolloin all jyrsitty omasta hampaasta piikki mihin sementoidaan uusi hampi , etupaneelin yhdenkin hampaan laatutyö on esteettistä. toisaalta koko hammashoitohan on esteettistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen työelämässä ja saan hammashoidon ja täydet terveyspalvelut veloituksetta työterveydestä.
Tuskin esteettistä hoitoa. Se on minulle se tärkein. Tarkastus vuoden parin välein (suositeltu 2 v, mutta joskus käyn useammin)
Nämä esteettiset käynnit tulevat mukavasti aina täysin puskista ja sotkevat raha-asiat enemmän tai vähemmän.
Kertoisitko, että mitä nämä esteettiset puskista tulevat asiat ovat?
Jollain voi implantti tai kuorikko vaurioitua, Tai muu joka vaatii vaikka keraamista paikkausta ja esteetistä toteuttamista. Siis yhdenkin pikku kohdan hoito.
Jos menet yhden hampaan paikkaukseen ja lääkäri päättääkin tehdä lisäksi muutakin, kannattaa kieltäytyä. Yksityiset hammaslääkärit yrittävät aina käyttää koko hoitoajan ja tehdä paljon lisälaskutusta jos aikaa jää tai seuraava aika on peruttu. Varsinkin hammaskivi kannattaa käydä poistamassa suuhygienistillä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva saa työterveydestä hammashoitoa ja sielläkin aivan varmasti tulee ylläreitä, ettei kaikki kuulukaan siihen sopimukseen. Kukaan ei vaan kerro etukäteen, että mitä siihen soppariin kuuluu. Voit vaikka kysyä tätä hoitajalta etukäteen ja lukea työnantajasi antaman ohjeistuksen ja lopulta saat kuitenkin laskun ihan itse maksettavaksi. Ansaintakeinona pörriäisellä muun muassa tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa voi olla kysyä kustannuksia etukäteen? Vielä tuolissa istuessakin voi sanoa, minkä verran on rahaa hoitoon käytettävissä, niin ei tule yllätyksiä.
Kun eivät ne vaan osaa sanoa sitä hintaa, vaikka kysyisikin.
mulla makso 65 euroa julkisella pienen siistin lohkeaman korjaus, ei tarvinnut puuduttaa eikä paljoa reunoja silotellakaan. aikaa meni 10 min. laskussa luki myös suun suppea tutkimus jota ei kylläkään tehty. sen hinta oli 15e joka sisältyi laskuun. kallista on.