Pieni työyhteisö, olisi kysymys
Miten te järjestätte lomanne niin ettei se rasita toisia liiaksi.
Tuntuu että meillä menee aina niin, että ensin on toinen kollega viikon poissa ja sitten heti perään toinen. Ja minä sijaista molempia. Välillä olisi helpompaa jos molemmat olisi yhtä aikaa pois, olisi pienempi paha.
Miten teillä?
Kommentit (3)
Jos hommat ei kesäksi vähene niin paljoa, että yksin pärjäisi mukavasti, niin ehdota, että lomat menee kiertoon:
Jos on kolme työntekijää, eka on kesäkuun lomalla, toinen heinäkuun ja kolmas elokuun. Ensi vuonna kesäkuussa ollut on heinäkuun, heinäkuussa ollut elokuun ja elokuussa ollut kesäkuun jne.
Silloin itsekin tietää jo ajoissa, että missä kuussa tänä vuonna on loma eikä tarvitse koko kevättä kärvistellä ja miettiä, minkä viikon/kuun onnistuu nyt saamaan.
Jos toisiaan tuuraavia työntekijöitä on neljä, sitten sovitaan kaksi, jotka tuuraavat toisiaan ja voi sopia, että tänä vuonna toinen saa päättää ensin lomansa ja seuraavana vuonna toinen.
Sitten on tietysti vaikeampaa, jos kaikki ei kykene tuuraamaan toisiaan, mutta asia kannattaa nostaa esille ja sanoa, että tästä pitäisi nyt sopia käytäntö. Muuten menee niin, että voimakastahtoisin päättää omat lomansa ensin ja loput tappelee jäljelle jäävistä viikoista joka vuosi.
kannattaa kesäksi miettiä, onko jotakin tehtäviä, jotka voisi karsia pois, turha se on koko myllyä yrittää pyörittää yksin.