Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikennesääntöjen myytit ja väärinkäsitykset

Vierailija
29.08.2024 |

Asia 1:

3-vuotiaan potkupyöräilijän EI KUULU ajaa pyöräkaistalla. Potkupyöräilijä on iästä riippumatta JALANKULKIJA. Myös rullaluistelija, rullasuksihiihtäjä ja tavallisella potkulaudalla ajava on JALANKULKIJA. Pysykää pois pyöräkaistoilta!

 

Asia 2:

Moottoritien liittymärampit eivät ole rajoittamatonta aluetta. Yleensä niillä on rajoituksena 80 km/h, joka johtuu taajama päättyy -liikennemerkistä. 100 km/h alkaa siitä missä se 100 km/h:n kyltti on. Myöskään se moottoriliikennetien vihreä liikennemerkki, jossa on valkoinen auto ei tarkoita mitään nopeusrajoitusta, vaikka moni niin luuleekin. Seuratkaa liikennemerkkejä!

 

Asia 3:

Taajaman liikennemerkki tarkoittaa nopeutta 50 km/h, ei 60 km/h. Jotkut autot näyttävät tämän väärin. Opetelkaa liikennesäännöt!

 

Asia 4: 

Pyörätie merkitään erikseen liikennemerkillä. Liikennemerkin puuttuminen kokonaan tarkoittaa jalkakäytävää. Miten tämäkin voi olla niin vaikea asia?

 

Asia 5:

Nopeusrajoitus tarkoittaa YLÄRAJAA - ei vähimmäisnopeutta.

 

Asia 6:

Pysäköintikiellot ja -rajoitukset ovat voimassa, vaikka pysäköisi vastaantulevien puolelle nokka edellä. Miten joku voi edes luulla, että sillä on väliä miten päin auto siinä on?

 

Asia 7:

Moni luulee, että ei tarvitse vilkuttaa, jos kaistalta ei voi kuin kääntyä. No kyllä tarvitsee. Ei myöskään ole mitään sellaista sääntöä, että jos käännös on loiva niin ei tarvitse vilkuttaa. Katsokaas kun sieltä vastakkaisesta suunnasta tulevat autot ja pyöräilijät eivät näe niitä teidän kaistamerkintöjä ja yläopasteita.

 

Asia 8:

Liikenneympyrästä poistuva kääntyy oikealle, jolloin tulee väistää risteävää kevyttä liikennettä. Liikenneympyrään saavuttaessa taas kärkikolmio määrää väistämään risteävää kevyttä liikennettä. Poistuessa kuuluu vilkuttaa oikealle. Opetelkaa liikennesäännöt!

 

Asia 9:

Se on liikenneympyrä eikä kiertoliittymä, vaikka kiertoliittymä kuulostaakin asiantuntevalta ja viralliselta. Tieliikennelaissa kuitenkin puhutaan ainoastaan liikenneympyrästä.

 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijoilla ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä.

Vierailija
2/7 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa asiaa nimeltä kevyt liikenne. Laki tuntee vain toisaalta jalankulkijat ja toisaalta ajoneuvot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyörätie merkitään erikseen liikennemerkillä. Liikennemerkin puuttuminen kokonaan tarkoittaa jalkakäytävää. Miten tämäkin voi olla niin vaikea asia?"

Pyörätie on normaalikäytäntö ja jalkakäytävä on poikkeus. Tarkoituksellisia jalkakäytäviä on hyvin vähän. Lähinnä niitä löytää jostain vanhojen kaupunkien keskustoista, ja sieltäkin ne pyritään asteittain poistamaan. Ei voi olla järkevää, että normaalikäytännön mukaan meneminen vaatii erillisen liikennemerkin ja jos liikennemerkki jostain syystä puuttuu niin mennään poikkeuskäytännön mukaan. Liikenteessä juuri mikään muu sääntö ei toimi tällä tavalla.

Vierailija
4/7 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pyöräilijä virheellisesti luulee omaavansa aina etuajo-oikeuden suojatietä ylittäessään

Vierailija
5/7 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni luulee olevansa täydellinen liikenteessä 

Vierailija
6/7 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pyöräilijä virheellisesti luulee omaavansa aina etuajo-oikeuden suojatietä ylittäessään

Jos ajaa suojatien yli pyörällä pyöräilijä väistää ellei ole pyörätien jatketta, silloin autoilija väistää. Jos taluttaa pyörää suojatiellä autoilija väistää koska jalankulkija.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni pyöräilijä virheellisesti luulee omaavansa aina etuajo-oikeuden suojatietä ylittäessään

Jos ajaa suojatien yli pyörällä pyöräilijä väistää ellei ole pyörätien jatketta, silloin autoilija väistää. Jos taluttaa pyörää suojatiellä autoilija väistää koska jalankulkija.

 

Sitä on usein mahdoton tietää mikä on pyörätien jatke koska katumaalaukset eivät ole ajan tasalla, eivätkä ne talvella edes näy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan