Kuinka paljon Wilma-merkintöjä lapsenne saa
Lapsi saa Wilmaan tuntimerkintöjä joka päivä, tänäkin aamuna on tullut jo kaksi. Onneksi ne kaikki ovat tähän mennessä olleet positiivisia! Aineenopettajat siis kirjaavat "Hyvä! Aktiivista osallistumista!" "Hyvä! Reipasta työskentelyä!" "Hyvä, kirjallisuustehtävä sujui hienosti!"
Onko tämä ihan tavallista? Siis pitääkö tästä vetää johtopäätökset, että lapsen koulu sujuu jotenkin ihan erityisen hyvin? Vai merkkaavatko opettajat noita Hyvä-merkintöjä vähän automaattisesti jos ei nyt hirveästi perseile tunnilla tai antavat niitä esim. koko luokalle kuten joskus olen kuullut lapsen kavereineen puhuvan?
Kommentit (11)
Jep, noita kannustavia tulee päivittäin. Varmaan riippuu koulusta, että millaisia merkintöjä opettajia on ohjeistettu antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys: Näkevätkö opettajat Wilmasta, mitä merkintöjä muut opettajat ovat oppilaalle antaneet?
Näkevät.
Ja mun lapsille tulee joka päivä 1-3 possaria, toiset opettajat tykkäävät antaa niitä enemmän kuin toiset. Mulla 3 kilttiä tyttöä. En oleta lapsistani mitään superia, mutta koulu sujuu kaikilta hyvin. Moni opettaja taitaa laittaa possareita isolla porukalle kerralla, silloin niissä ei luekaan mitään sen enempää.
Meillä merkintöjä tulee noin yksi per päivä. Joinain päivinä ei ollenkaan, joinain useampi. Positiivisia pääasiassa, mutta välillä negatiivisia (tänä lukuvuonna ei vielä yhtäkään). Itse tykkäisin, että niitä tulisi vähän harvemmin, silloin, kun on toiminut oikein erityisen hyvin. Mutta toki joillekin niitä negatiivisia tulee enemmän, silloin on varmasti kiva, että pienestäkin positiivisesta toiminnasta tulee merkintä.
Riippuu ihan opettajasta. Jotkutt laittaa noita paljon, jotkut laittaa vain jos jotain oikein poikkeuksellisen hyvin on mennyt. Ja jotkut ei laita mitään.
Ei tullut juurikaan hyviä, mutta ei myöskään huonoja. Peruskoulun päättötodistuksen ka. 9,5. Sen tiedän, että teini viittasi todella vähän.
Ala-asteella näitä tuli tosi paljon molemmille lapsille. Useampi päivittäin ja pääasiassa positiivista. Sitten oli opettajia jotka kommentoiva turhanpäiväisiä negatiivisia kommentteja ("vihko unohtui kotiluokkaan") joilla vanhemmat eivät tehneet mitään (sen vihkon olisi varmaan voinut hakea ja jos ope on itse täydellinen että kaiken aina muistaa niin hyvä mutta tämmönen pikkutoruminen oli täysin tarpeetonta)..
Riippuu opesta. Toisella lapsella ope joka antaa usean merkinnän päivässä (positiivisia meillä ollu ainakin) Toisen lapsen ope ei anna juuri mitään, ehkä kerran viikossa yhden positiivisen ja siinä se. Muutaman kanssa jutellut ja sama kokemus heillä. En tiedä sit miten jos on negatiivisia merkintöjä että tuleeko niistä kuitenkin aina. Ei kokemusta.
Noin kerran viikossa tulee joku tuntimerkintä "Osasit toimia ryhmän vastuullisena jäsenenä" tai "Jaksoit työskennellä pitkäjänteisesti ja sinnikkäästi" ja samoin noin kerran viikossa tulee ryhmänohjaajan yleisluontoinen kuvailu siitä, miten luokalla sujuu. Ja sitten tietysti rehtorin/koulun yleiset tiedotteet, niitäkin tulee 1-2 viikossa. Lapsi on kolmasluokkalainen ja hyvin tunnollinen kouluasioissa. En silti odota, että joka päivä tulisi kehuja, koska luokassa on sentään melkein 30 lasta. On kiva kuitenkin aika säännöllisesti kuulla, että hyvin menee.
Sillon kun lapseni vielä kävi koulua (nyt jo 21 ja pois kotoa), en seurannut Wilmaa mitenkään. Ainoastaan kunnilmotin poissaolosta. Jotain pari kertaa vuodessa muuten. Minusta kaikkien vanhempien kannattaisi tehdä sama. Ihan pöötön opettajia ja vanhempia stressaava hevonpaakatoiminto koko Wilma.
Reppuvihko riittäisi hyvin, kuten riitti ennenkin ja puhelin on keksitty, jos tulee akuutti hätätilanne. Lisäksi kaikenmaailman vanhempainillat, jos niissä haluaa rampata, iutse kävin vain siinä kahdenkeskisessä tapaamisessa opettajan kanssa.
Hyvin pärjäsi näin. Mikä nykyajan koululaitosta vaivaa. Koulu hoitakoon oman tonttinsa, vanhemmat oman, ei niitä pidä keskenään sotkea ilman vakavaa syytä.
Alakoulussa tuo oli ihan normi, mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä vähemmän noita merkintöjä tuli. Lukiossa ei tullut enää kuin poissaolot ja myöhästymiset.
Toinen kysymys: Näkevätkö opettajat Wilmasta, mitä merkintöjä muut opettajat ovat oppilaalle antaneet?