Miksi nykyään on niin paljon erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia?
Toki erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia on ollut aina, silloin heistä ei puhuttu. Mutta nyt tuntuu että varsinkin varhaiskasvatuksessa heidän määränsä on kasvanut. Mistä kasvu voi johtua?
Kommentit (45)
Liian suuresta diagnoosihaitarista. Kaikilla on jonkinasteista käytösongelmaa, mutta nykyään käydään vaatimalla vaatimassa ne diagnoosit, kun se on muodikasta ja keino siirtää omaa kasvatusvastuuta pois itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Ne tunnistetaan nykyisin paremmin
Varmasti tämäkin. Toisaalta jos esimerkiksi 20 lapsen ryhmässä 10 lasta on erityisen tuen tarpeessa, niin aika iso määrä on nepsyjä.
opeta tapoja sille jälkikasvulle, niin kuin ennenkin. ja itsellesi jos ei ole. ei kaikille ladella mitä tahansa kulloinkin huvittaa.
Juuri siksi, että ennen puhuttiin vain tottelemattomuudesta. Ei ollut diagnooseja. Silloin tottelemattomat lapset saivat rangaistuksen ja suurin osa oppi noudattamaan sääntöjä ja käyttäytymään suht asiallisesti. Kaikkein eriyisimmät tapaukset piilotettiin kotiin tai laitokseen.
Myrkyt voivat vaikuttaa myös. Vaikuttavat moneen sukupolveen. HS:ssä oli juuri juttu asiasta.
Koska on Tiktok trendi luokitella oma lapsi kirjolle ja lähdttää eritysluokalle
Kannattaa hakea erityisen tuen tarvetta koska silloin koulun on kohdistettava lapseen resursseja. Järjestelmä kannustaa siis siihen vaikkei olisi tarvetta.
Kun kaikki ovat erityisen tuen tarpeessa, kukaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Maa€hanmuuttajat, somal#it
Höpsis
Vierailija kirjoitti:
Koska on Tiktok trendi luokitella oma lapsi kirjolle ja lähdttää eritysluokalle
ADHD oli trendikäs jo ennen kuin Tiktok oli trendikäs.
Kaikkeen on nykyään "diagnoosi" ja tukirahat saatavilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tunnistetaan nykyisin paremmin
Varmasti tämäkin. Toisaalta jos esimerkiksi 20 lapsen ryhmässä 10 lasta on erityisen tuen tarpeessa, niin aika iso määrä on nepsyjä.
Palstapersuko sen päättää mikä on paljon. Liikaa nepsyjä niin olet tekemässä puhdistusta? Olet sairas.
Meille haluttiin ihan päiväkodista sellainen päätös tehdä. Hänellä on joitain ADHD piirteitä ja on joissain asioissa jäljessä, esimerkiksi puhe on melko kirjakielistä ja havainnoinnissa ja hienomotoriikassa on ongelmia. Mitään muuta ihmeellistä ei ole ollut, on hyväkäytöksinen ja iloinen lapsi. Aika helposti noita päätöksiä tehdään ja mietin kyllä että onko tarpeellista. Konkreettisesti erityisen tuen päätös ei ole vanhemman näkökulmasta vaikuttanut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea erityisen tuen tarvetta koska silloin koulun on kohdistettava lapseen resursseja. Järjestelmä kannustaa siis siihen vaikkei olisi tarvetta.
Kun kaikki ovat erityisen tuen tarpeessa, kukaan ei ole.
Tämähän olisi ihan järjetön syy. Edes ne oikeasti erityisentuen lapset eivät saa tarvitsemaansa tukea. Miksi siis ehdointahdoin laittaa lapsi kuormittamaan järjestelmää. Ja saada opettajilta leima "hankala". Eikä erityisen tuen päätöstä kyllä varhaiskasvatuksessakaan pelkästään vanhempien vaatimuksesta saada. Opettajat eivät helpolla myöskään tätä päätöstä omalle lapselleen hyväksy, koska näillä lapsilla on opettajien keskuudessa huono maine.
Koska mitään ei enää saa lapsilta vaatia. Annetaan vain älypuhelin käteen, josta voidaan katsella jotain älämölöä. Jos se ei onnistu, niin sitten älämölötään itse.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea erityisen tuen tarvetta koska silloin koulun on kohdistettava lapseen resursseja. Järjestelmä kannustaa siis siihen vaikkei olisi tarvetta.
Kun kaikki ovat erityisen tuen tarpeessa, kukaan ei ole.
Älkää tosiaan kuvitelko, että paperi lisäisi jotain resursseja. Pahimmillaan se tarkoittaa vain sitä, että lapselta vaaditaan vain vähemmän kuin muilta, ja kun tämä jatkuu vuodesta toiseen, ei oppimista tapahdu. Esim luokalle jättäminen olisi hurjan paljon hyödyllisempi ratkaisu, jos se tehdään riittävän pienenä, 1-2 -luokalla. Silloin lapsi saa aikaa ottaa muita kiinni, ja loppu koulupolusta voi sujua hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Ne tunnistetaan nykyään.
Ei tämäkään selitä, sillä 80-luvulla päiväkodissani ei ollut ongelmia eikä 90-luvulla peruskoulussa. Koulussa toki pari pahatapaista poikaa mutta opettaja pisti heidät aika hyvin ruotuun.
Kännykkä kasvattaa ja sitten kun lapset ei tottele, haetaan diagnoosi. Yhteiskuntaa on sitten helppo syyttää kun Pirkko-Petteri ei pärjää, eikä saa töitä, vaikka osaa lukea ja just kirjoittaa.
Ei se näy