IL: Liikenneturva mittasi autoilijoiden nopeuksia koulujen lähellä Järkyttävä lopputulos
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c62c6adf-8b76-4902-8894-2862adfb…
Neljä viidestä autoilijasta ajaa suojatielle ylinopeutta koulujen lähellä, Liikenneturva kertoo. Viidenneksellä kuljettajista ylinopeutta on enemmän kuin 11 kilometriä tunnissa.
Tieto perustuu Liikenneturvan omiin tutkamittauksiin.
Koulutusohjaaja Lauri Mäkelä Liikenneturvasta tiivistää autoilijoiden käyttäytymisen yhteen sanaan piittaamattomuus.
Kun kuljettaja rikkoo nopeusrajoitusta, hän tekee päätöksen rikkoa liikennesääntöjä ja lisätä muiden, tässä kyseisessä tilanteessa lasten, turvattomuutta. Rajoitusten toistuva ylittäminen tai niiden noudattaminen on usein muodostunut tavaksi, josta aika monen tulisi oppia ulos, Mäkelä sanoo.
Kommentit (66)
Hirvittää ja itkettää omankin koululaiseni puolesta :(
11 km/h ylinopeutta on kyllä todella paljon suhteessa.
Pyöräilijöiden liikennekäyttäytymistä voisi kyllä myös seurata..ei mitään sääntöjä.
Tässä taas nähdään kuinka sähköauto on ylivoimainen turvallisuudessa. Sillä on helppo ajaa mitä vain nopeutta, koska on vain yksi vaihde. Vakionopeudensäätimellä sen voi laittaa menemään vaikka 5 km/h.
Jaha, woketetaan jälleen ja (taas) lapsien varjolla
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden liikennekäyttäytymistä voisi kyllä myös seurata..ei mitään sääntöjä.
Miten se liittyy tähän aiheeseen!? Ei kukaan pelkää lapsensa jäävän polkupyörän alle :D
Kohta ei enää ole koululaisia niin ei ole tätä ongelmaakaan kuningasautoilijoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden liikennekäyttäytymistä voisi kyllä myös seurata..ei mitään sääntöjä.
Miten se liittyy tähän aiheeseen!? Ei kukaan pelkää lapsensa jäävän polkupyörän alle :D
Minä pelkään. Pelottaa nuo pyöräilijät.
Autoilijat on kaikista itsekkäin ryhmä kaikista. Tai no, ehkä koirankusettajat ovat vielä itsekkäämpiä ja ylimielisempiä.
Jo mekein ensimmäisenä IL:n jutussa nykyajan muotisana: "tunne".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden liikennekäyttäytymistä voisi kyllä myös seurata..ei mitään sääntöjä.
Miten se liittyy tähän aiheeseen!? Ei kukaan pelkää lapsensa jäävän polkupyörän alle :D
Minä pelkään. Pelottaa nuo pyöräilijät.
Pysy siinä tapauksessa sisällä tai mene hoitoon.
Tehokkain tapa vaikuttaa on asentaa nopeusvalvontakamerat koulujen läheisyyteen. Muuttaisin myös sakotusmallin pois x km/h mallista prosentuaaliseen sakotukseen. Mikäli ajat ylinopeutta yli 10% rajoutuksesta, niin sakko on tietyn suuruinen. Mikäli ajat 20% ylinopeutta, niin menee päiväsakoille. 40-alueella rajat olisi siis 44 ja 48, kun taas 120-alueella 132 ja 144.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat on kaikista itsekkäin ryhmä kaikista. Tai no, ehkä koirankusettajat ovat vielä itsekkäämpiä ja ylimielisempiä.
Mutta onko kukaan lapsi vielä jäänyt koirankusettajan alle koulumatkalla... Tosin itse kyllä olen ollut vähällä törmätä talutushihnaan kun kusettaja käveli kävelytiellä ja piskinsä tonki ojan pohjia kadun toisella puolella. Vähän aikaa kun soitin kelloa niin kusettaja itsekin juoksi sinne ojanpohjalle...
Vierailija kirjoitti:
Jaha, woketetaan jälleen ja (taas) lapsien varjolla
Mitä tekemistä wokella on liikenneturvallisuuden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Tehokkain tapa vaikuttaa on asentaa nopeusvalvontakamerat koulujen läheisyyteen. Muuttaisin myös sakotusmallin pois x km/h mallista prosentuaaliseen sakotukseen. Mikäli ajat ylinopeutta yli 10% rajoutuksesta, niin sakko on tietyn suuruinen. Mikäli ajat 20% ylinopeutta, niin menee päiväsakoille. 40-alueella rajat olisi siis 44 ja 48, kun taas 120-alueella 132 ja 144.
Prosentuaalinen ylitys on paljon järkevämpi tapa laskea kuin nopeudenylitys, mutta jostain syystä se ei kelpaa päättäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehokkain tapa vaikuttaa on asentaa nopeusvalvontakamerat koulujen läheisyyteen. Muuttaisin myös sakotusmallin pois x km/h mallista prosentuaaliseen sakotukseen. Mikäli ajat ylinopeutta yli 10% rajoutuksesta, niin sakko on tietyn suuruinen. Mikäli ajat 20% ylinopeutta, niin menee päiväsakoille. 40-alueella rajat olisi siis 44 ja 48, kun taas 120-alueella 132 ja 144.
Prosentuaalinen ylitys on paljon järkevämpi tapa laskea kuin nopeudenylitys, mutta jostain syystä se ei kelpaa päättäjille.
Siis nopeudenylitys km/h
10 km/h ylinopeus on tyystin eri asia 100-aluella kuin 40-alueella, mutta jostain syystä rangaistusasteikko on sama.
Vierailija kirjoitti:
11 km/h ylinopeutta on kyllä todella paljon suhteessa.
Käytännössä ajettu 50 km/h 40-alueella. Noiden 30 tai 40 rajoitusten kunnioitus näyttää olevan todella huonolla tasolla. Suurin selittävä tekijä lienee se, että noista saa todella harvoin rangaistusta, joten moni ei välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, woketetaan jälleen ja (taas) lapsien varjolla
Mitä tekemistä wokella on liikenneturvallisuuden kanssa?
Sitä että seuraavaksi huudetaan nollatoleranssia ja lynkkauspartiot lasketaan liikkeelle...
Sairasta touhua! Eikö noita autoilijoita mitenkään saada kuriin!?