IS: Valtava akkuvalmistaja on nyt hätätilassa - sähköautojen akkujen kysyntä romahtanut
Korealainen maailman neljänneksi suurin akkuvalmistaja SK On on julistanut yritykseensä hätätilan, kertoo talouslehti Financial Times. SK Onilla on sopimukset muun muassa Ferrarin, Fordin, Hyundain, Kian ja Polestarin kanssa.
Sähköautojen kysyntä romahtanut ja siitä syystä myös akkujen. Samoin esim Northvolt joutui juuri perumaan jättimäisen akkutehdashankkeen Ruotsissa koska BMW perui miljardiluokan tilauksen, kysyntää ei ole.
Kommentit (34)
Sähköautoissa oli tähän asti se kermankuorintavaihe.
Seuraavaksi alluteknologia kehittyy ja akuista tulee ympäristöystävällisempiä ja halvempia.
Ja jos joku haluaa ajella bensalla tai riisselillä niin se on kuten tähänkin asti ihan oma valinta. Siitä vain.
Minä olen nyt ajellut hybridillä ja sähkömoodi on niin mukavan tuntunen että en enää vaihda. Seuraava auto on täyssähkäri. Mutta ajetaan tuo nykyinen e sin loppuun.
Yhä enemmän näyttää siltä että akkukäyttöiset autot jäi vain välivaiheeksi, ehkä 30% voi hankkia sellaisen mutta muille ei kelpaa.
Miten sammutetaan laivan autokannella syttynyt sähköautopalo?
Vety ja synteettiset polttoaineet tulevaisuutta, eikö Toyotakin juuri ilmoittanut ettei edelleenkään usko sähköautoihin vaan uuden edullisemmat synteettiset tulee olemaan pääasiallinen voimanlähde tulevaisuudessa.
Kyllä niitä akkuja kysytään, mutta kun kiina on näiden valmistuksessa ja myynnissä ylivoimaisesti johtavassa asemassa ja kun ovat keksinneet parempaa/pitkäkestoisempaa vaihtoehtoa viime aikoina, niin kysyntä siirtynyt heille lisää. Hyvä kiina!
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/793729
Siinä ainakin mainittu myös Nothvoltin jättimäisen akkutehtaan peruuntuminen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä akkuja kysytään, mutta kun kiina on näiden valmistuksessa ja myynnissä ylivoimaisesti johtavassa asemassa ja kun ovat keksinneet parempaa/pitkäkestoisempaa vaihtoehtoa viime aikoina, niin kysyntä siirtynyt heille lisää. Hyvä kiina!
Myös sähköautojen myynti romahtanut esim Saksassa:
Saksan liikenneviranomaisen (KBA) mukaan toukokuussa rekisteröitiin vain 29 708 sähköautoa. Luku on 30 prosenttia pienempi verrattuna edellisvuoden toukokuuhun.
Toukokuussa rekisteröitiin lisäksi 89,498 bensiinikäyttöistä henkilöautoa (kasvua 2,1 %). Joten yleinen myynnin lasku ei selitä asiaa kun bensa-autojen myynti jopa kasvanut.
"12,6 Prozent der Neuzulassungen waren Elektro-Pkw (BEV). Mit 29.708 Neuwagen lag diese Antriebsart um -30,6 Prozent hinter dem Ergebnis des Vorjahresmonats"
https://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/Fahrzeugzulassungen/2024/pm18_2024_n_05_24_pm_komplett.html
Kulut noissa on ihan muuta kun on annettu ymmärtää. Lisäksi olematon vaihtoarvo on viimeinen niitti arkkuun.
Muutama jamppa ajaa vielä sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sammutetaan laivan autokannella syttynyt sähköautopalo?
Laittamalla kaikki matkustajat veneisiin.
EU peruu polttomoottoriautojen myyntikiellon joka piti tulla voimaan joskus 2035. Esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä akkuja kysytään, mutta kun kiina on näiden valmistuksessa ja myynnissä ylivoimaisesti johtavassa asemassa ja kun ovat keksinneet parempaa/pitkäkestoisempaa vaihtoehtoa viime aikoina, niin kysyntä siirtynyt heille lisää. Hyvä kiina!
Myös sähköautojen myynti romahtanut esim Saksassa:
Saksan liikenneviranomaisen (KBA) mukaan toukokuussa rekisteröitiin vain 29 708 sähköautoa. Luku on 30 prosenttia pienempi verrattuna edellisvuoden toukokuuhun.
Toukokuussa rekisteröitiin lisäksi 89,498 bensiinikäyttöistä henkilöautoa (kasvua 2,1 %). Joten yleinen myynnin lasku ei selitä asiaa kun bensa-autojen myynti jopa kasvanut.
"12,6 Prozent der Neuzulassungen waren Elektro-Pkw (BEV). Mit 29.708 Neuwagen lag diese Antriebsart um -30,6 Prozent hinter dem Ergebnis des Vorjahresmonats"
https://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilun
Jantterit taas selittämässä. Saksa ei ole koko maailma. Koko maailma katsoen sähköautojen myynti nousussa edelleen. Varsin kiinassa otetaan kovalla vauhdilla sähköautoja käyttöön. Hyvin luonnollista kun kiina hallitsee sähkösutomarkkinan. Ja kiina pystyy teettää ihan itse akkuja omille autoille. Ja Saksa muutenkin sellainen passka maa nykypäivänä että ei kannata käyttää mittarina enää yhtään mihinkään. Paitsi siihen että näkee kuinka huonosti lännellä/euroopalla menee nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä akkuja kysytään, mutta kun kiina on näiden valmistuksessa ja myynnissä ylivoimaisesti johtavassa asemassa ja kun ovat keksinneet parempaa/pitkäkestoisempaa vaihtoehtoa viime aikoina, niin kysyntä siirtynyt heille lisää. Hyvä kiina!
Alapeukkuja? Ymmärrän: mammat taat kateellisia kun kiinalla menee hyvin ja täällä kaikki päin honkia.
Vierailija kirjoitti:
Vety ja synteettiset polttoaineet tulevaisuutta, eikö Toyotakin juuri ilmoittanut ettei edelleenkään usko sähköautoihin vaan uuden edullisemmat synteettiset tulee olemaan pääasiallinen voimanlähde tulevaisuudessa.
Vety ei tule päätymään autoihin. Sen käsittely vaatii sellaisia toimenpiteitä, että ne koituvat kalliiksi ja eivät siitä huolimatta takaa turvallisuutta.
Hallitus leikkasi sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset. Moni laittoi auton pois.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset. Moni laittoi auton pois.
Ei voi tehdä enää vuorotöitä osa-aikaisena eikä vuorotyösijaisuuksia, linja-autot ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä akkuja kysytään, mutta kun kiina on näiden valmistuksessa ja myynnissä ylivoimaisesti johtavassa asemassa ja kun ovat keksinneet parempaa/pitkäkestoisempaa vaihtoehtoa viime aikoina, niin kysyntä siirtynyt heille lisää. Hyvä kiina!
Myös sähköautojen myynti romahtanut esim Saksassa:
Saksan liikenneviranomaisen (KBA) mukaan toukokuussa rekisteröitiin vain 29 708 sähköautoa. Luku on 30 prosenttia pienempi verrattuna edellisvuoden toukokuuhun.
Toukokuussa rekisteröitiin lisäksi 89,498 bensiinikäyttöistä henkilöautoa (kasvua 2,1 %). Joten yleinen myynnin lasku ei selitä asiaa kun bensa-autojen myynti jopa kasvanut.
"12,6 Prozent der Neuzulassungen waren Elektro-Pkw (BEV). Mit 29.708 Neuwagen lag diese Antriebsart um -30,6 Prozent hinter dem Ergebnis des Vorjahresmonats"
Ei kaikki halua jotain kiinanpaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset. Moni laittoi auton pois.
Ei voi tehdä enää vuorotöitä osa-aikaisena eikä vuorotyösijaisuuksia, linja-autot ei kulje.
Veikkaanpa, että monikaan sähköauton omistajista ei saa soviteltua päivärahaa tai ansiosidonnaisia...
Eihän sen nyt näin pitänyt mennä sähköauto-fanien mukaan?