Tyhmä kysymys auton tyhjäkäynnistä
Elkää kettuilko, ajoin kesällä vasta kortin, eikä talviautoilu ole tuttua, enkä muutenkaan ole ajanut paljon :) Eli kun nyt pakkasella joudun autoilemaan ja lasit ovat jäässä, niin auto kannattanee käynnistää ja jättää käyntiin? Pitääkö vaihteen olla silloin vapaalla? Ja puhaltimet kohti ikkunoita?
Kommentit (15)
eli siis vaihde vapaalla ja käsijarru päällä. Tai laitat auton lämpiämään piuhaan ja ostat sisätilanlämmittimen.
Eli laina-autolla joudun lähtemään ja tosiaan kortti ajettu kesällä, teoriat viime keväänä ja mitäpä niistä silloin annetuista pakkasvinkeistä muistaa. Sanoinhan, että kyselen tyhmiä. :) Kiitos neuvoista! ap
Eli laina-autolla joudun lähtemään ja tosiaan kortti ajettu kesällä, teoriat viime keväänä ja mitäpä niistä silloin annetuista pakkasvinkeistä muistaa. Sanoinhan, että kyselen tyhmiä. :) Kiitos neuvoista! ap
se on yleensä keulassa ja sillä lämmitetään moottori seinästä otetulla sähköllä. Sisätilalämppäri on sitten asia erikseen ja se ei ole läheskään kaikissa autoissa vakiona.
Kannattaa pyytää aina opastus autonomistajalta jos ei ole varma jostain ja on saanut auton lainaan.
Eli laina-autolla joudun lähtemään ja tosiaan kortti ajettu kesällä, teoriat viime keväänä ja mitäpä niistä silloin annetuista pakkasvinkeistä muistaa. Sanoinhan, että kyselen tyhmiä. :) Kiitos neuvoista! ap
se on yleensä keulassa ja sillä lämmitetään moottori seinästä otetulla sähköllä. Sisätilalämppäri on sitten asia erikseen ja se ei ole läheskään kaikissa autoissa vakiona.
Kannattaa pyytää aina opastus autonomistajalta jos ei ole varma jostain ja on saanut auton lainaan.
Ykkösellä liikutaan.
Autoa kannattaa hiukan pörisyttää ennenkö lähtee liikkeelle, näin minulle on opetettu pakkasajosta.
Rappaa sillä aikaa ikkunoita, tarkista valoja, putsaa valoista lumen, pese loskaa, mieti milloin renkaitten ilmanpainetta viimeksi hoidettu!
Käsijarrua ei tasasella tartte käyttää. Kunhan vaihde on vapaalla.
Ikkunoihin puhaltaminen edistää niitten sulamista. Mutta vinkki että jos sulla on sulat huonot tai putsaat ne huonosti niin suihkuttaessa ikkunaan pissapojasta ainetta, ikkuna sulaa sillä neste ei jäädy ja ikkunalla oleva jäähile sulaa pian jos sitä ajon aikana tulee: ei tartte pysähtyä raappimaan ikkunoita kesken ajon. ;)
Y
Autoa kannattaa hiukan pörisyttää ennenkö lähtee liikkeelle, näin minulle on opetettu pakkasajosta.)
kannata pörisyttää täysin kylmää autoa. Jos nesteet/öljyt jne. moottorissa jähmeät kovasta pakkasesta, niin "pörisyttäessä" lähteävät jähmeinä liikkeelle ja voi mennä hajalle koko auto.
Käsijarrua ei tasasella tartte käyttää. Kunhan vaihde on vapaalla.
jos vaihde on vapaalla niin suosittelisin lämpimästi käsijarrun käyttöä :)
Se on ihan turhaa. Sun perse ei ehdi sinne autoon jäätyä, vaikka lähdetkin kylmällä autolla ajamaan. Tyhjäkäynnistä ei ole mitään iloa muutenkaan. Krapaar ikkunat nopsaa (muista lämpimät hanskat) ja lähdet liikkeelle. Jos auto on sisältä huurussa, niin puhallus ikkunoihin ja hetkeksi täysille, niin kohta näkyy kirkkaasti.
jos vaihde on vapaalla niin suosittelisin lämpimästi käsijarrun käyttöä :)
Paljon oletkin jo saanut vastauksia, mutta kerrataanpa..
Useissa autoissa on lohkolämmitin, mutta jos joudut pitämään autoa esimerkiksi kadulla, ei sitä saa johdon päähän oikein mitenkään.
Lain mukaan tyhjäkäynti on kiellettyä yli 2 min (alle -15 C yli 4 min), mutta on myös kiellettyä liikkua autolla, jonka ikkunoista ei ne ulos.
Joten suosittelen tyhjäkäyntia ikkunoiden rapaamisen ajaksi.
Eli käynnistät auton, pakkasella suositellaan usein käynnistettäväksi auto kytkin pohjassa, mutta tähän en puutu sen kummemmin. Käynnistä auto miten sen yleensäkin käynnistät. Muista laittaa vaihde vapaalle ja mielellään käsijarru päälle ennenkuin poistut autosta. (Maa voi tuntua tasaiselta, mutta auto voi myös lähteä liukumaan ilman käsijarrua, enkä ottaisi tätä riskiä).
Laita puhallus ikkunoille, lämpötila lämpimällä ja puhallus ainakin lähes täysille, niin saat tulosta nopeammin. Sen jälkeen poistut ulos putsaamaan auton lumesta/jäästä niin, että näet ulos.
Tämän jälkeen menet auton sisään ja jos ikkunat menevät huuruun, suosittelen pysymään auton kanssa paikallaan kunnes näet ulos. Huurua ei kannata alkaa pyyhkimään hanskalla tms, koska tämän jälkeen se seuraavalla kerralla huurtuu vielä enemmän.
Kun näet ulos, niin on turvallista lähteä.
12:
Jos auton vaihde on P:llä (automaateissa), niin et välttämättä tarvitse käsijarrua, koska P-asennossa autossa on tavallaan vaihde päällä, eikä se lähde liikkumaan eteen- tai taaksepäin.
t: 13
Tulkoot sitten joku pihaan sakottaan. Aivan sama.
Ap:lle, yleensä ikkunat raapataan jääskrapalla.
Äläkä laita puhaltimia heti täysille, vetää vaan jääkylmää ulkoilmaa suoraan kennostoon ja voi jäätyä (ja keittää) ellei ole riittävästi pakkasnestettä (glykolia)
Niin ei tarvi ravata ikkunoita.
Auttaa vain ulkopuoliseen kuuraan. Jos autossa on kosteutta ollut paljon niin ikkunat on näillä pakkasilla sisältäkin ihan kuurassa.
Laki sallii tyhjäkäyntiä vain 2 minuuttia (yli 15 pakkasasteessa 4 minuuttia). Lohkolämmittimen käyttö vähentää huomattavasti kylmäkäynnistyksen päästöjä ja polttoaineenkulutusta. Lämmitintä kannattaa käyttää jo +5°C:ssa, jolloin lämmitysaika on noin puoli tuntia. Lämpömittarin pudotessa viiden ja kymmenen pakkasasteen välille sopiva lämmitysaika on tunnin, ja alle -10 asteen lämpötiloissa kaksi tuntia.