Lasten kirjainpalikoissa pitäisi olla kirjaimet MYÖS nk KAUNOLLA.. KIRJOITTAMAAN OPETTAMINEN ENSISIJAISEKSI - lukemaan oppivat 'itsestään'.
Lasten kirjainpalikoissa pitäisi olla kirjaimet MYÖS nk KAUNOLLA.. KIRJOITTAMAAN OPETTAMINEN ENSISIJAISEKSI - lukemaan oppivat 'itsestään'.
Mitä mieltä olette luetun ymmärtämisen testeistä ja testaamisesta??? Entä mielipiteesi ylipäätänsä yhteiskunnassamme pyörivistä teksteistä, joita 'kaikkien' 'pitäisi' lukea?
Entä jos olet itse hyvä kirjoittamaan ja oma ajatuksenjuoksusi on selkeä - olet sekä verbaalisesti että matemaattisesti (erittäin) lahjakas - mutta toisten kirjoittamat tekstit aiheuttavat (suurtakin) ongelmaa? Mitä mieltä tästä?
Itse kuittaan nykyään valtavan määrän tekstejä huonoina ja sen vuoksi niiden ymmärtäminen ei onnistu eikä niihin kannata uhrata yhtään aikaa. Jo se että aloittaa sellaisen tekstin lukemisen on arvokkaan ajan haaskausta.
Tekstien tuottamisen ja julkaisemisen 'helppous' aiheuttaa valtavan määrän kirjoitettua saastaa yhteiskunnassamme?
Mielestäni koulussa olisi tärkeintä opettaa rakentamaan selviä ja selkeitä ajatuksia ja sitten kirjoittamaan nuo ajatuksensa ja mielellä ihan kaunolla koska ihmisen aivoilla ja käden työllä on yhteys. Tämmänen 'tekeminen' on koulussa täysin retuperällä kun käsityötkin on periaatteessa kokonaan poistettu. Jos osaa kirjoittaa niin osaa kyllä lukeakin! Eli ei niin että ensin opetataan lukemaan ja sitten kirjoittamaan vaan niin että opetetaan ajattelemaan ja kirjoittamaan ja samalla oppii lukemaan... Kun lapsille annetaan 'kirjainpalikoita' niin oppivat ihan samalla lukemaan kuin itsestään vaikka olisivat jotain 4-vee... Noihin palikoihin pitäisi laittaa kirjain sekä kaunolla että painokirjaimella. Saataisiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Kun kirjoittaa kaunolla niin tärkeää on aloittaa kirjain oikeasta kohdasta jotta kirjainten sitominen on mahdollista ja tämä kirjainten sitominen on tärkeää koska siitä seuraa että ihmisen kirjoituksen nopeus sen kun nousee jos kirjoittaa paljon. Kun osaa itse nämä kaunokirjaimet niin sitten pystyy kyllä lukemaan toisen ihmisen kirjoittamaa tekstiä.
TÄMÄ TAAS ON MUU KUIN RAHAKYSYMYS!!! HALUSTA JA AIKUISTEN TAIDOISTA KIINNI... KIRJOITUSTAIDON OPETTAMINEN SEURAAVALLE SUKUPOLVELLE EI OLE MIKÄÄN ISO JUTTU... 100 vuotta sitten AAPINEN OLI NOIN 100 SIVUA JA SIINÄ OPETTETTIIN SEKÄ KIRJOITTAMAAN ETTÄ LUKEMAAN JA MYÖS IKIVANHATKIN KIRJAIMET!!! TE OLETTE VASTUUSSA SIITÄ ETTÄ JÄLKIPOLVENNE OPPII KIRJOITUSTAIDON JOTTA MEISTÄ EI TULE KIRJOITUS- JA LUKUTAIDOTON PORUKKA... YHTENÄISESTÄ KANSASTA EI EHKÄ ENÄÄ VOI PUHUA???
Kommentit (2)
Kaunokirjoitus on hyödyttömin ikinä oppimani asia. Kun yo-kirjoitukset olivat ohi, siirryin eksklusiivisesti kirjoittamaan tikkukirjaimilla, ja niin selvästi että tekstin voi lukea juostessakin.
Minä kun kirjoitan siksi, että yritän viestittää jotain. En ymmärrä miksi keinotekoisesti vaikeuttaisin viestin perillemenoa jollain helvețín kaunokirjoituksella, jota nuoremmat eivät ole koskaan edes oppineet.
Parikymmentä vuotta niin ne "kaunot" on samaa kuin fraktuura nykyihmiselle. Pitää erikseen opetella lukemaan niitä.