Imolan musta viikonloppu 1994.
Harjoitukset:Barrlchello raju ulosajo.Nenä murtui.Nielaisi kielensä ja meinasi tukehtua.Lääkäri pelasti hengen.
Aika-ajo:Raju ulosajo kun auton etusiipi irtosi.Kuljettaja kuoli.
Kisa:JJ Lehto jää lähtöruutuun ja Lamy ajaa päälle.Osia lentää katsomoon ja muutamia katsojia loukkaantuu.
Sitten Sennan onnettomuus joka johtaa kuolemaan.Kisaa jatketaan tämän jälkeen.
F1 autosta irtoaa rengas ja tämä osuu ihmisiin ja muutama loukkaantuu.
Tämä kaikki yhden viikonlopun aikana.Nyt 30 vuotta sitten.
Kommentit (45)
Kertoo hyvin kuinka lajin turvallisuus on parantunut vuosien saatossa.
Riski on aina olemassa, mutta pienempi kuin 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo hyvin kuinka lajin turvallisuus on parantunut vuosien saatossa.
Riski on aina olemassa, mutta pienempi kuin 90-luvulla.
Millä tavalla parantunut?
Vierailija kirjoitti:
Joku kuoli ja kisaa jatkettiin, omituista.
Ruumiit kerätään pois radalta ja F1 kisa jatkuu.
Senna kuoli vasta kilpailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo hyvin kuinka lajin turvallisuus on parantunut vuosien saatossa.
Riski on aina olemassa, mutta pienempi kuin 90-luvulla.
Millä tavalla parantunut?
Hans-tuki, Halo-kaari, rataprofiilien muutokset jne jne
Tuon jälkeen lajissa sattuneisessa onnettomuuksissa on kuollut vain yksi kuljettaja Japanissa kamalissa olosuhteissa ajetussa kisassa sattuneessa onnettomuudessa Jules Biancy, jota pidettiin pitkään tuon jälkeen koomassa, mutta lopulta letkut vedettiin irti kun toivo oli olematon.
Eikö se Ratzenbergerkin kuollut tuolla, vai oliko se edellisissä kisoissa??
Suomalaisista kuskeista ainakin Jyrki Järvilehdolla, Mika Häkkisellä, Mika Salolla ja Heikki Kovalaisella on ollut pahat kolarit formula1-autolla, mutta onko Kimi Räikkösellä ja Valtteri Bottoksella ollut rajuja kolareita. Toki ovat ajaneet kovassa vauhdissa ihan ns. normaalisti ulos ilman, että mitään on käynyt, mutta näin on käynyt jokaiselle kuskille.
Vierailija kirjoitti:
Senna kuoli vasta kilpailun jälkeen.
Kyllä hän ihan radalla käytännössä kuoli.
Jos olis Vornanen ampunut, olisi jäänyt henkiin
Vierailija kirjoitti:
Senna kuoli vasta kilpailun jälkeen.
No jos on vakavasti loukkaantunut, niin sekin on kyllä kyseenalaista jatkaa kisaa, mutta ehkei tietoa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se Ratzenbergerkin kuollut tuolla, vai oliko se edellisissä kisoissa??
Tuolla aika-ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se Ratzenbergerkin kuollut tuolla, vai oliko se edellisissä kisoissa??
Aika-ajossa sattui onnettomuus kun auton etusiipi irtosi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se Ratzenbergerkin kuollut tuolla, vai oliko se edellisissä kisoissa??
Juoli Imolan eli San Marinon GP:n aika-ajoissa lauantaina 30.4.1994. Oikeasti Imola on kyllä siis Italiassa, ei San Marinossa. Tällaisilla kepulikonsteilla ainakin jossakin vaiheessa samaan maahan saatiin enemmän kuin yksi kisa kauden aikana. Myös Saksa on samalla tavalla kieroillut itselleen enemmän kisoja ja joku muu maa. Koronakaudella jollakin paikalla Euroopassa ajettiin kahtena peräkkäisenä sunnuntaina kisat eri nimillä. Muutenkin se koronakausi oli muistutus siitä, että EU-Euroopassahan nämä kisat pitäisi ajaa.
Piti aikoinaan laittaa aika-ajot sitten videolle kun näytettiin miten Senna kävi tapaamassa toimitsijoita ja rataväkeä Rantzenbergin onnettomuuden jälkeen mikä näytettiin vielä edestä kun jo poukkoili autossa jo elottomana mitä myöhemmin ei näytetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senna kuoli vasta kilpailun jälkeen.
No jos on vakavasti loukkaantunut, niin sekin on kyllä kyseenalaista jatkaa kisaa, mutta ehkei tietoa ollut.
Formula kisa ajettaan loppuun vaikka joku kuljettaja kuolisi.
Pian onnettomuuden tapahtumisen jälkeen MTV3 esitti loputtomat ehkä noin 15 minuutin pituiset mainokset ja peitteli vallitsevaa kaaosta. Myöhemmin on selvinnyt, että selostaja ja kommentaattori riitelivät siitä, sopiiko lähetystä jatkaa ja lopulta kun lähetys tuon loputtoman mainoskatkon jälkeen jatkui selostaja keksi jonkun tekosyyn kun suuttunut ja vihainen kommentaattori oli häipynyt.
Onhan tuo 30 vuoden takainen viikonloppu hyvin muistissa. Sitä aikaa, kun tuli formuloita seurattua ja laji taisi olla muutenkin Suomessakin hyvässä nosteessa, Kyllönen selostajana yms. Nykykuskeja en osaa edes nimetä.
Valtteri Bottas oli 4-vuotias ja Kimi Räikkönen 14.
Joku kuoli ja kisaa jatkettiin, omituista.