Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vanhan fillarin ehjäys: mahdollista tai kannattavaa?

Vierailija
21.04.2024 |

Vanha fillarini seisoi talven ulkona ja nyt näyttää siltä, että vaihteet ovat jämähtäneet ykköselle. Niissä oli muistaakseni jotain vikaa jo viime kesänä, eli ihan kaikki alunperin viidestä vaihteesta ei ehkä ole toiminut enää muutamaan vuoteen. Muutenkin se pitää kaikenlaista nitinään ja kitinää ja kolinaa, erinäiset osat ovat murtuilleet ja muuttuneet eri värisiksi tai läpinäkymättömiksi vaikka pitäisi olla krijasta jne, mutta tähän asti se on kuitenkin liikkunut ja pysähtynyt halutulla tavalla. Kaikki heijastimet ja valot ovat lakanneet toimimasta vuosia sitten. Jalkajarrut toimii edelleenkin, käsijarrua en muisa vuosiin kokeilleeni. mutta ei tässä muuten niin iso haitta ole, mutta saisi noista vaihteista nyt JOKU muukin toimia kuin se ykkönen.

Onko todennäköistä, että nuo vaihteet saa vielä toimimaan? Kannattaako tämän takia yrittää nähdä vaivaa? Onko vaihteen korjaaminen kallista?

Pyörä ei ole ollut kallis, se on ainakin 20 vuotta vanha ja mun pyöräilyharrastuksellani (kymmenkuntakertaa kesässä kauppaan) ei ole oikeutta hankkia uutta/hienoa/kallista/ehkä ollenkaan pyörää. Mutta oishan se kuitenkin kiva olla olemassa mahdollisuutena.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita siihen öljyä ja ränklää ehkä se vielä kesän menee. Miksi jätit ulos mätänemään?

Vierailija
2/5 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita siihen öljyä ja ränklää ehkä se vielä kesän menee. Miksi jätit ulos mätänemään?

koska muutakaan paikkaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillari huoltojen-korjauksien "kivijalka liike" hinnat ei ole mitään halpoja, 50~80e/tunti veloitus. Äkkiä kertyy hintaa todella hyvän laadukkaan 2v vanhan merkkipyörän verran 200~350e.
Varaosat voi olla oma ongelmansa....riippuu kys fillarin mallista.....että mistä "geneerisistä" osista se on kasattu......
Paljon myös ratkaisee, että minkämalliset sinun fillarin on vanteiden laakerit/kampilaakeri, jos nekin on kuivuneet ja menossa pilalle väljäksi......Kun ei ole kyseessä nyt Vintage laatufillari (kertomasi perusteella, jos se 20v ikä piti paikkansa todellakin...) 80s 90s Euro fillarit kun on laatuosista tehty laakeritkin.....kiinalaisia lukuunottamatta jne.

Jos sun pyörässä on Nexus-5 takanapa vaihteisto (siltä se kuulostaa...) ? on se paljon työtä vaativa-purettava-puhdistetta jne loppusäädettävä. Ei riitä välttämättä pelkkä ulkopuolinen pika/hienosäätö (olettaen että vaijeri ja indexvaihdin kunnossa jne osat)

Fillarit ei ole tehty taivasalla säilytettäviksi, ilman huoltoa ja huolenpitoa. Sun oma vika sun oma moka !

Jos sulle ei kelpaa-käy perus 1-vaihde "mummopyörä" mallit, niin valitse Nexus-3 vaihteellinen. Esim avo-rataspakka vaihdemallit ei selvästi ole tehty sua varten, kun et voi niistä huolehtia/perus ylläpitää.

T. yli 50 fillarin omistaja , mekaanikko jne

Vierailija
4/5 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet fillarit maksaa 800e ylöspäin joten on vaivan väärti, pyöräliike nauraa joka tapauksessa jos et ite saa kuntoon.

Vierailija
5/5 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskorjasin kylmässä navetassa yli 30 vuotta olleen vaihteettoman Tunturin

Fillariin laakerit, renkaat, sisuskumet, satula, ketjut ja rattaat, niin rahaa meni reilu 150€.

Sitten asennus, rasvaukset, voitelut, fiksailut ja pikkukorjaukset.



Kun katselin fillariliikkeessä käytettyjen pyörien hintoja, niin ei välttämättä taloudellisesti ole kannattavaa puuhaa.



 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi