Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raamattu ja raha

Vierailija
23.03.2024 |

Raamatun kanta maallisten asioiden omistamiseen on selkeä: ei liikaa eikä liian vähän.

Jae Rakkaus rahaan on kaikenlaisen pahan alku ja juuri viittaa Järvisen mukaan siihen, että rakkaus rahaan ei siis raha itsessään voi aiheuttaa vaikeuksia.

Raamattu opettaa kohtuuteen ja tyytymään vain siihen, mitä todella tarvitsemme, Järvinen kertoo.

Raamatun sananlasku älä anna köyhyyttä, mutta älä rikkauttakaan perustuu juuri ajatukseen kohtuudesta. Järvisen mukaan ajatuksen takana on huoli siitä, että liika köyhyys tai rikkaus ohjaisi ajatuksia liialti rahaan. 

Toisaalta rahaa saa Raamatun mukaan olla paljonkin, mutta se ei saisi ohjata tai määrittää elämää, Järvinen sanoo.

Raamatun mukaan rikkaus aiheuttaa myös huolia: sananlaskulla Rikkaan yltäkylläisyys ei salli hänen nukkua viittaa huoliin ja vastuuseen, jota suuri omaisuus tuo mukanaan.

Lisäksi alkusanoissa varoitetaan ahneuden tuomista ongelmista ja kiusauksesta rikkoa lakia. Raamatun mukaan se, joka rakastaa rahaa liikaa, ei saa ikinä tarpeekseen nälkä kasvaa syödessä, eikä mikään lopulta riitä. Myös sananlasku rikastumaan kiirehtivä ei pysy viattomana, viittaa ahneuteen, joka voi lopulta johtaa jopa lain vastaisiin tekoihin.

 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on Järvinen ja miksi hän selittää raamattua?

Vierailija
2/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa elää fantasia maailmassa niin mikäs siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää joka päiväinen leipä amen,en ole ahne.

Vierailija
4/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on Järvinen ja miksi hän selittää raamattua?

Heppu joka on lukenut Raamatun pari kertaa liian monta.

Vierailija
5/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus tuomitsi rikkaat heidän kovasydämisyydestään ja Marx oli myöhemmin samoilla linjoilla.

Rikkaaksi ei tulla millään muulla tavalla kuin riistämällä köyhempiä ihmisiä, joten molemmat olivat oikeassa.

Nykyajan uskovaiset eivät enää usko tähän Jeesuksen opetukseen, vaan pitävät rikkauttakin saavutettuna etuna josta ei liikene kunnon palkkaa työntekijöille.

Vierailija
6/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta länsimaiselle näkemykselle taloudesta kumpuaa osittain Raamatusta

Järvisen mukaan Raamattu on muokannut näkemystämme omistamisesta ja taloudesta paljon. Kristinuskon myötä länsimaiseen kulttuuriin on iskostunut vahvasti periaate toisista huolehtimisesta. Raha tulisi suunnata ensisijaisesti lähimmäiselle, ei omaan itseen.

Raamatulla näyttää olevan kantansa myös massatuotantoon ja ilmastokriisiin.

Raamatun alkulehtien ohje viljellä, mutta antaa luonnolle myös takaisin, antaa jo itsessään ohjeen molempien tehtävien ottamisen ja luonnolle takaisin antamisen huomioimisesta, Järvinen pohtii. 

Järvisen mukaan jatkuva taloudellinen kasvu ja ympäristöstä huolehtiminen on vaikea yhtälö. Hän uskoo, että vihreä kasvu voisi olla linjassa myös Raamatun sanan kanssa.

Suuntautuminen henkisiin ja hengellisiin arvoihin, tai esimerkiksi taiteisiin, kuluttaa yhteisiä varojamme huomattavasti vähemmän kuin uusien tavaroiden hankkiminen, Järvinen toteaa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattua luetaan ei lueta,onko joku vielä kuulolla?

Vierailija
8/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä raamtun alkulehdiltä löytyy ohje viljellä ja antaa luonnolle myös takaisin?

Ainoa ohje jonka itse muistan on, otsasi hiessä sinun on leipäsi tienattava.

Toinen taisi olla, katsokaa taivaan lintuja, ei ne duunia tee jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1Aamulla Bileam satuloi aasinsa ja lähti moabilaisten sananviejien mukaan. 22Mutta Jumala vihastui hänen lähdöstään, ja kun Bileam sitten ratsasti aasillaan kahden palvelijansa saattamana, Herran enkeli asettui hänen tielleen. 23Kun aasi näki Herran enkelin seisovan tiellä paljastettu miekka kädessään, se poikkesi tieltä pellolle. Mutta Bileam löi aasia ja pakotti sen takaisin tielle.

24Sitten Herran enkeli asettui tielle kahden viinitarhan väliseen kapeikkoon, jota kiviaita reunusti kummaltakin puolen. 25Kun aasi näki Herran enkelin, se painautui aitaa vasten, ja Bileamin jalka jäi puristuksiin. Silloin Bileam taas löi aasia.

26Herran enkeli siirtyi vielä kerran edemmäksi ja asettui ahtaaseen paikkaan, missä ei ollut tilaa väistyä oikealle eikä vasemmalle. 27Kun aasi näki Herran enkelin, se laskeutui makuulle Bileam selässään, ja Bileam löi vihoissaan aasia kepillä.

28Silloin Herra antoi aasille kyvyn puhua. Se sanoi Bileamille: Mitä pahaa minä olen tehnyt, kun lyöt minua nyt jo kolmannen kerran? 29Bileam sanoi aasille: Sinä vikuroit! Jos minulla nyt olisi miekka, tappaisin sinut heti paikalla! 30Aasi sanoi Bileamille: Minähän olen sinun aasisi, jolla olet ratsastanut iät ja ajat. Olenko minä koskaan ennen vikuroinut? Bileam vastasi: Et ole. 31Silloin Herra avasi Bileamin silmät, niin että hän näki Herran enkelin seisomassa tiellä paljastettu miekka kädessään. Bileam polvistui ja lankesi kasvoilleen maahan.

32Herran enkeli kysyi häneltä: Miksi löit aasiasi kolme kertaa? Minä olen tullut tänne estämään sinun kulkusi, sillä tämä matka on vastoin Herran tahtoa. 33Sinun aasisi näki minut ja väistyi kolme kertaa minun tieltäni. Ellei aasi olisi väistynyt, minä olisin surmannut sinut mutta jättänyt sen henkiin.

 

Vierailija
10/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen taisi olla, katsokaa taivaan lintuja, ei ne duunia tee jne.

 

Ei tee mutta ihmiset syövät taivaan linnun munat,nuo ahneet ryöstäjät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus jatkoi Vanhan testamentin kuvaaman luontosuhteen pohjalta. Maailma oli hänen Isänsä maailma. Luonnon asiat olivat itsestään selvä osa elämän kokonaisuutta. Rakastavan kohtelun ohje koski myös niitä: vaikka olisi pyhäpäivä eli sapatti. Kyllä se härkä pitää nostaa kaivosta, jos se on sinne pudonnut (Luuk. 14:5).

 

Vierailija
12/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu ei opeta mitään, koska on vain kasa paperia - ap puhuu siitä kuin henkilöstä. Raamatun kirjoittaneet tavalliset miehet halusivat ohjailla muita kirjoituksillaan.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiseb tehtävä viljellä ja varjella maara löytyy 1. Mooseksen kirjasta. Varjelutehtävä on unohtunut kristityiltä. 

Vierailija
14/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä raamtun alkulehdiltä löytyy ohje viljellä ja antaa luonnolle myös takaisin?

Ainoa ohje jonka itse muistan on, otsasi hiessä sinun on leipäsi tienattava.

Toinen taisi olla, katsokaa taivaan lintuja, ei ne duunia tee jne.

 

Muistat hyvin! Jumala asetti ihmisen "Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä", 1. Mooseksen kirja, 2. luku, jae 15.  Ihmisen piti antaa maan levätä joka seitsemäs vuosi, jolloin maa sai sapattivuoden ja kerätä ravinteita. Tällöin se ei köyhtynyt vaan tuotti ravitsevaa ruokaa saatuaan levätä välillä. Valitettavasti tämä lepokuvio ei kyllä tainnut toteutua. Mutta tuo oli kuitenkin kestävää kehitystä. 

Tuo "otsasi hiessä sinun on leipäsi tienattava" oli ihmisen syntiinlankeemuksen jälkeen, 1. Mooseksen kirja 3. luku, 19. jae. Sitä ennen ihminen sai asua Eedenin paratiisissa, jossa oli ihania hedelmiä ym. 

Taivaan linnut taas on mainittu Uudessa testamentissa Matteuksen evankeliumin 6. luvussa, jakeessa 26. Tuossa vertauksessa Jeesus puhui luottamuksesta Jumalan huolenpitoon ja se oli suunnattu ihmisille, jotka murehtivat toimeentulostaan:

"Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eikätkä leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja teidän taivaallinen isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut!"

Eiväthän linnut toimettomina istu. Ne tarvitsevat energiaa ja etsivät ruokansa, hyönteisiä tai matoja ym. jonka Jumala niille antaa. Samoin ne rakentavat pesänsä ja ruokkivat poikasiaan. Mutta kaikki tämä on Luojan huolenpitoa ja lahjaa.    

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi ottaa ohjeita Raamatun kirjoittaneilta ihmisiltä tai joltain Järviseltä?

Vierailija
16/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä Raamattua tai mitään muitakaan uskonnollisia eepoksia olisi kirjoitettu ilman rahallista korvausta. Kyllä noiden tekstien kirjoittajienkin on täytynyt syödä ja maksaa laskunsa. 

Vierailija
17/17 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi ottaa ohjeita Raamatun kirjoittaneilta ihmisiltä tai joltain Järviseltä?

Ei kukaan sinua pakotakaan. Tee miten haluat ja vastaa seurauksista.