Ei mitään tietoa, mihin teini hakisi yhteishaussa
Ammattikouluun, mutta linjasta ei mitään tietoa.
Kommentit (20)
sähkäreille on töitä jatkossakin aina. Vaatii hiukan matemaattista päätä ja kädentaitoja.
Ei kai vanhemmilla pidä ollakaan. Se on nuoren oma päätös ja vastuu.
Hyvä, jos saa valmennusta.
Muuten varmaan olisin ehdottanut opolla tai ammatinvalintapsykologilla käymistä.
Meillä nuori hakee varmaan tuva-koulutukseen, pisteet saattaisivat riittää useammallekin alalle, mutta mielenkiintoa ei oikein meinaa löytyä, ja kun nepsy-tutkimuksetkin on vielä kesken, niin sitä korttia on näppärä käyttää. Saa aikaa miettiä, voihan olla, että päätyy vielä lukioonkin, kunhan vähän kypsyy.
Jos nyt lähtisi siitä, että ottaisi selvää siitä, mistä teini itse on mahdollisesti kiinnostunut. - Tai mistä ei mahdollsiesti ole lainkaan kiinnostunut. - Kun on olemassa päämäärä, niin on helpompaa yrittää löytää sinne johtava tai johtavia reittejä. Jollei yhtään mikään kkiinosta tai innosta, niin suosittelisin vaikka käymään toistamiseen viimeisimmän luokan. Tarkoitan, että ikävintä on, jos nuori jämähtää paikoilleen ja eristytyy kaikesta muusta. Erehtyä saa ja voi virheitä ei pidä pelätä eli vaikka nyt valitsisi "väärin" niin sitten valitsee ja päättää ja yrittää uudemman kerran. Mutta jotain tarttis tehdä ja yrittää.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuori hakee varmaan tuva-koulutukseen, pisteet saattaisivat riittää useammallekin alalle, mutta mielenkiintoa ei oikein meinaa löytyä, ja kun nepsy-tutkimuksetkin on vielä kesken, niin sitä korttia on näppärä käyttää. Saa aikaa miettiä, voihan olla, että päätyy vielä lukioonkin, kunhan vähän kypsyy.
Anteeksi sivistymättömyyteni ja huoni suomenkielentaitoni mikä tai mitä on tuva-koulutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuori hakee varmaan tuva-koulutukseen, pisteet saattaisivat riittää useammallekin alalle, mutta mielenkiintoa ei oikein meinaa löytyä, ja kun nepsy-tutkimuksetkin on vielä kesken, niin sitä korttia on näppärä käyttää. Saa aikaa miettiä, voihan olla, että päätyy vielä lukioonkin, kunhan vähän kypsyy.
Anteeksi sivistymättömyyteni ja huoni suomenkielentaitoni mikä tai mitä on tuva-koulutus?
Entinen kymppiluokka.
Laitappa teini tekemään avo-ohjaus:
https://asiointi.mol.fi/avo/responsive/front-page.xhtml
Se oli hauska, olen aikuinen jo ja mulle tuli just ne alat, mitkä mua oikeesti kiinnosti jo teininä!
Ole apuna kun tekee!
PS ainahan on kaksoistutkinto olemassa, ammatti+yo
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt lähtisi siitä, että ottaisi selvää siitä, mistä teini itse on mahdollisesti kiinnostunut. - Tai mistä ei mahdollsiesti ole lainkaan kiinnostunut. - Kun on olemassa päämäärä, niin on helpompaa yrittää löytää sinne johtava tai johtavia reittejä. Jollei yhtään mikään kkiinosta tai innosta, niin suosittelisin vaikka käymään toistamiseen viimeisimmän luokan. Tarkoitan, että ikävintä on, jos nuori jämähtää paikoilleen ja eristytyy kaikesta muusta. Erehtyä saa ja voi virheitä ei pidä pelätä eli vaikka nyt valitsisi "väärin" niin sitten valitsee ja päättää ja yrittää uudemman kerran. Mutta jotain tarttis tehdä ja yrittää.
Uskovainen mies
En ole ap mutta meillä on sama ongelma, teinipoika ei tiedä ollenkaan minne haluaisi. Ehkä lukioon, mutta kun mikään ei kiinnosta. Olen tosiaankin yrittänyt paljon kysellä häneltä mikä ammatti voisi kiinnostaa, ei tietoa, ei edes osaa sanoa sillä tasolla että tietäisi mitkä aineet koulussa kiinnostaisivat häntä! Ihan mahdotonta sitten yrittää arpoa minne hän hakisi. Onneksi kuitenkin keskiarvo on sellainen jolla pääsee lukioon, joten jos hän hakee sinne niin saa edes hiukan lisää miettimisaikaa. Mutta lukiossakin pitää heti opintojen alussa valita mitä aikoo lukea, sen mukaan mihin haluaa lukion jälkeen pyrkiä.
Jos on tyttö, niin opiskelun sijasta voi panostaa ulkonäköön ja luoda uransa OnlyFansissa. Ei siihen koulutusta tarvitse.
"En ole ap mutta meillä on sama ongelma, teinipoika ei tiedä ollenkaan minne haluaisi. Ehkä lukioon, mutta kun mikään ei kiinnosta. Olen tosiaankin yrittänyt paljon kysellä häneltä mikä ammatti voisi kiinnostaa, ei tietoa, ei edes osaa sanoa sillä tasolla että tietäisi mitkä aineet koulussa kiinnostaisivat häntä! Ihan mahdotonta sitten yrittää arpoa minne hän hakisi. Onneksi kuitenkin keskiarvo on sellainen jolla pääsee lukioon, joten jos hän hakee sinne niin saa edes hiukan lisää miettimisaikaa. Mutta lukiossakin pitää heti opintojen alussa valita mitä aikoo lukea, sen mukaan mihin haluaa lukion jälkeen pyrkiä."
No voisiko sitten yrittää lähestyä niin, että kysyisi, että mikä häntä ei ainakaan kiinnosta? - Varo kuitenkin, että et jtuke johdatelleeksi nuorta vaan yritä olla avoin, vaikka nuori eisttäsi sinusta jotain järjetöntä
- Totta on, että lukionkin aloittaessa olisi eduksi, jos olisi haaveita ja unelmia siitä, mihin lukion jälkeen mahdollisesti haluaisi edetä.
Pelkäsivät kai, että lukion ja ylppäreiden arvostus on valunut jo liian alas ja korjausliikkeenä sitten päätettiin antaa etusija korkeakoulu ja yliopisto -valinnoissa heille, jotka ovat (a) ensikertalaisia ja (b) jotka ovat pärjänneet parhaiten ylioppilaskirjoituksissa, jolloin ammattikoulun valinneille opintojen jatlaminen myöhemmin korkeakoulussa tai yliopistossa hankaloitui entisestään. Ja "oikeat valinnat" jo lukion alkaessa saivat korjaan saavat huomattavan ison painoarvon. Samoin kuin nuoren lähipiirin tuki ja mahdollsiuudet auttaa tekemään nämä valinnat ja tai auttaa/ tukea niiden toteutumisessa.
Uskovainen mies
Teinpä tuon avo-ohjauksen. tulokseksi tuli aika... no erilaisia ammatteja:
3.Lääkäri
4.Biologi
5.Tutkija
8.Opettaja, matemaattis-luonnontieteelliset aineet
10.Fysiologi
Noista voisin itselleni kuvitella (teiniminä tai nykyminä) olevan kiinnostunut ehkä arkeologin tai museoamanuenssin työstä, tutkija on niin epämääräinen ammattinimike, ettei sitä pitäisi olla tuolla lainkaan. Biotekniikan tutkija? Hiukkasfysiikan tutkija, sosiologian tutkija? Ulkopolitiikan tutkija? Porotaloustutkija? Syvänmeren tutkija? Sotatieteiden tutkija?
(no, olen siis työskennellyt tutkijana jokusen vuoden korkeakouluopintojen jälkeen, eikä se sitten kuitenkaan ollut alaani, koska kyllästyin jatkuvaan rahahakemusten tekoon. Ajastani meni 75% erilaisten hankesuunnitelmien, raporttien ja rahoitusselvitysten ja -hakemusten vääntämiseen, 10% seminaarien ja kokousten vetämiseen ja 15% varsinaiseen työhön. No rahoituksen haaliminen keskittyi minulle, koska olin hyvä tekemään hakemuksia ja raportteja.)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vanhemmilla pidä ollakaan. Se on nuoren oma päätös ja vastuu.
Tyhmä! Teini ei ole aikuinen. Et selvästikään ole itse vanhempi vaan besserwisser-vela joten ole hyvä ja poistu, heti!
Sellaiselle, jolla on töitä ja josta maksetaan edes sellaista kohtuupalkkaa, että sillä elää. Sen jälkeen kun on töissä, voi ryhtyä haahuilemaan niiden lempijuttujensa perään. Toivon, että minulle olisi kerrottu tämä silloin kun olin nuori. Minun käskettiin vain tehdä sitä mikä on kivaa.
Ammattivalittajan teinin ammatinvalinta on koko palstan asia.
Kauan olemme siitä jo saaneet kuulla ja vielä monta kuukautta, ellei jopa vuotta, saamme pohtia tätä jännittävää seikkaa vielä tulevaisuudessakin.
Lopputuloksen toki tiedämme.
Mun serkun lapsi asuu pienellä paikkakunnalla Uudellamaalla lähellä pk-seutua, ja hän opiskelee ekaa vuotta lähihoitajaksi, kun kuulemma"ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa". Mä en ihan ymmärrä tuota perustelua, koska oli siellä paikkakunnalla muitakin tutkintoja mahdollista opiskella ja junalla pääsee liikkumaan viereisiin kaupunkeihin opiskelemaan ja myös lukio olisi ollut yksi vaihtoehto.
Jos ei mitään tietoa linjasta, syy hakea ammattikouluun on varmaan se, ettei pääse lukioon. Silloin ei tietysti pääse ihan mille tahansa ammattikoululinjallekaan. Laskekaa nuoren pisteet ja katsokaa, mihin niillä viime vuonna on päässyt.