Pyöräilyn liikennesäännöt
Niin, moniko osaa liikennesäännöt ja tietää että tästä saa sakot: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/334fb134-0a7e-4d7b-b459-1e349d20…
Näitä suojatielle hurauttelijoita näkee melkein päivittäin. Mikä ikävintä niin lapset ja nuoret tekevät tätä ja se on hengenvaarallista. Etenkään ei naurata nämä alle pyöräilijät kun on autolla raskaan peräkärryn kanssa liikkeellä.
Joten huomioikaapa vanhemmat että jälkikasvulla on liikennesäännöt hallussa ennen kuin polkupyörällä startataan kouluun tai yhtään minnekään. Myös monella aikuisella on aukkoja liikennesääntöjen tuntemisessa ja noudattamisessa.
Kommentit (14)
Aukkoja on niin pyöräilijöillä kuin autoilijoilla yhtä lailla. Parhaiten säännöt tuntevat sellaiset henkilöt jotka sekä pyöräilevät että autoilevat paljon.
Pahimpia on nuoret, teinit. Heillä ei näytä olevan mitään käryä mistään säännöistä. Tie voidaan ylittää ilman suojatietäkin suoraan auton edestä. Veeti itkee sitten kokokipsissä, kun oli mulkkku autoilija...
Tietääkö muka joku polkupyöräilijä jonkun liikennesäännön? Risteysajon säännöt ovat ainakin heille täysin epäselvät ja lainvastaisella ajotyylillään he ovat pakottaneet autoilijat väistämään tasa-arvoisissakin risteyksissä itseään.
Näin ryyppymiehelle polkuyöräily on turvallista, koska tulee talutettua kaikki suojatiet oli pyörätienjatke tai ei.
Polkupyöräilijöiden tulisi opetella heitä koskevat liikennesäännöt. Pyöräily on turvallisempaa molemmat kädet ohjaustangossa, kun ei tarvitsisi näyttää lain mukaan autoileville turhaan sitä älykkyysosamääräänsä keskisormella!
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö muka joku polkupyöräilijä jonkun liikennesäännön? Risteysajon säännöt ovat ainakin heille täysin epäselvät ja lainvastaisella ajotyylillään he ovat pakottaneet autoilijat väistämään tasa-arvoisissakin risteyksissä itseään.
Pyöräilen vuodet ympäri ja tiedän liikennesäännöt, koska pyöräilijänä joudun noudattamaan vuoroin sekä pyöräilijän että autoilijan sääntöjä. (Jos ei ole pyörätietä, niin silloin mennään autokaistalla toisilla säännöillä.) Mielestäni vaarallisimpia pyöräilijöitä ovat nuorten lisäksi ns. sunnuntaipyöräilijät, jotka jotka polkevat vain kesäaikaan silloin tällöin. Kypärä ja liikennesäännöt puuttuvat päästä. Tosin arkea on sekin, että keskimäärin joka toinen viikko meinaan saada kolmion takaa tulevan auton päälleni, koska väistämisvelvollinen kuski ei osaa kääntää päätään molempiin suuntiin. Ajauduin myös väittelemään 50 vuotta autoa ajaneen kanssa juurikin tästä säännöstä, että kumpi väistää, jos auto tulee risteykseen komion takaa ja liikenneympyrään tullesa tai siitä poistuessa. Pyöräilijä sentään maksaa omasta tyhmyydestään hengellään, mutta vaarallisempaa on, jos autoilija ei tiedä sääntöjä.
Moniko autoilija edes tietää, että polkupyörät kuuluvat autotielle eikä jalkakäytävälle? Käsimerkeistä päätellen ei kovinkaan moni.
Ei suojatiellä tarvitse taluttaa pyörää, mutta tietty autoilla on tällöin etuajo-oikeus. 9/10 tapauksessa autoilijat tosin pysähtyvät antamaan tietä, jolloin jään päätäni pudistellen katselemaan tyhjyyteen odottaen liikennesääntöjä tietämättömän kuskin ajavan ohi, jotta pääsen ylittämään tietä. Autoilijoilla ei monesti ole itselläänkään monet liikennesäännöt hallussa, esimerkiksi pihakadulta tai parkkipaikalta ajetaan pyöräilijän päälle, vaikka hänellä on etuajo-oikeus suoraa tietä ajaessaan.
Eihän suurin osa tiedä edes sitä että polkupyörä on ajoneuvo. Siis sellainen mitä koskee kaikki ajoneuvoja koskevat liikennesäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän suurin osa tiedä edes sitä että polkupyörä on ajoneuvo. Siis sellainen mitä koskee kaikki ajoneuvoja koskevat liikennesäännöt.
Edes liikennesuunnittelijat eivät tunnu tietävän sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö muka joku polkupyöräilijä jonkun liikennesäännön? Risteysajon säännöt ovat ainakin heille täysin epäselvät ja lainvastaisella ajotyylillään he ovat pakottaneet autoilijat väistämään tasa-arvoisissakin risteyksissä itseään.
Jos ei tiedä sääntöjä ei voi pyöräillä. Ja Huom tämä koskee myös lapsia.
Suurin osa pyöräilijöistä ajaa sumeilematta auton eteen suojatiellä, pakko on autoilijan pysähtyä, koska syylliseksi nimetään aina autoilija, kun vahinko sattuu. Näin käy, oli autoilija syyllinen tai syytön.
Milloin olet nähnyt mainittavan, että pyöräilijä sai sakot varomattomuudesta liikenteessä, et milloinkaan.
Olimitenoli, niin se sakottanut poliisi oli mulkku. Ja asialla kerskuva esimiehensä pelle.
Meillä lapset kävelee kouluun turvallisuuden vuoksi. Ovat vielä niin pieniä etteivät ymmärrä ja muista kaikkia liikennesääntöjä pyöräillessä.