Voiko olla lukihäiriö, jos osaa englantia?
Lapsellani on kuulemma laaja lukihäiriö, kun ei osaa kirjoittaa tai ymmärrä lukemaansa. On nyt 5. luokalla. Ei osaa kirjoittaa sanoja oikein tai virkkeiden isoja alkukirjaimia. Lukeminen on hidasta. Jos tehtävänanto on vaikkapa, että ympyröi sivulauseen ensimmäinen sana, niin hän ympyröi koko virkkeen. Ongelmaa on siis myös hahmottamisessa. Kaksoiskonsonantit ovat erityisen vaikeita. Käsiala on suttuista.
Mutta hän on saanut englannin kokeista ysejä! On oppinut peleistä tosi hyvin englantia ja taitava siinä. Kotona puhuu enimmäkseen englantia.
Eli epäilen voiko kyse olla lukihäiriöistä. Mitä mieltä olette?
Kommentit (41)
Voi olla. Alakoulun enkku on todella helppoa ja siinä pärjääminen ei osoita mitään.
Mitä kuntoutusta olette järjestäneet lapsellenne? Tuollaiset lukipulmat ennakoivat todella takkuista yläkoulua ja pahoja vaikeuksia toisella asteella. Lapsi voi myös menettää mahdollisuuden opiskella sille alalle, mihin älykkyys riittäisi ja mielenkiinto suuntautuu.
Varmaan kamalaa kun joku penska puhuu huonoa englantia kotona. Kaikkea sitä kuuleekin.
Voi olla, itse sain vapautuksen englannista 6 luokalla ja opin englatia vasta kännykä apsilla pelaten
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Alakoulun enkku on todella helppoa ja siinä pärjääminen ei osoita mitään.
Mitä kuntoutusta olette järjestäneet lapsellenne? Tuollaiset lukipulmat ennakoivat todella takkuista yläkoulua ja pahoja vaikeuksia toisella asteella. Lapsi voi myös menettää mahdollisuuden opiskella sille alalle, mihin älykkyys riittäisi ja mielenkiinto suuntautuu.
No hän on ollut tehostetulla tuella ykkösluokalta, mutta eipä ole opettajat saaneet häntä autettua.
Ap
Lapset oppivat englannin paljon pelien, tiktokin, youtube shortsien jne. kautta eli kuulemalla. Ei vaadi lukutaitoa. Eli voi olla pahakin lukihäiriö ja silti osata useampia kieliä.
Viitosluokkalainen ei osaa kirjoittaa eikä ymmärrä lukemaansa. Hän puhuu kotona enimmäkseen englantia.
Nyt on taidettu jättää lapsi osin heitteille. Eikö opettajakaan ole ottanut asiaa puheeksi?
Ja kyllä, voi olla lukihäiriö, mutta tuossa tapauksessa on muitakin ongelmia.
Ei lukihäiriö tietääkseni vaikuta suulliseen kielitaitoon, ei äidinkielen eikä vieraan kielen. Osaako ap:n lapsi kirjoittaa oikein englantia? Vai huomioiko opettaja lukihäiriön eikä sakota kirjoitusvirheistä?
Vierailija kirjoitti:
Viitosluokkalainen ei osaa kirjoittaa eikä ymmärrä lukemaansa. Hän puhuu kotona enimmäkseen englantia.
Nyt on taidettu jättää lapsi osin heitteille. Eikö opettajakaan ole ottanut asiaa puheeksi?
Ja kyllä, voi olla lukihäiriö, mutta tuossa tapauksessa on muitakin ongelmia.
Miten niin jätetty heitteille? Lapsi on totaalisen epäkiinnostunut lukemisesta. Opettaja on tietenkin ottanut asian puheeksi. Lapsi ei edes ole normaaleilla äikäntunneilla vaan erityisopettajan kanssa. Mutta ei ole auttanut
Ja mihin muihin ongelmiin viittaat?
Ap
Ja kirjoittaa enkun sanoja oikein.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitosluokkalainen ei osaa kirjoittaa eikä ymmärrä lukemaansa. Hän puhuu kotona enimmäkseen englantia.
Nyt on taidettu jättää lapsi osin heitteille. Eikö opettajakaan ole ottanut asiaa puheeksi?
Ja kyllä, voi olla lukihäiriö, mutta tuossa tapauksessa on muitakin ongelmia.
Miten niin jätetty heitteille? Lapsi on totaalisen epäkiinnostunut lukemisesta. Opettaja on tietenkin ottanut asian puheeksi. Lapsi ei edes ole normaaleilla äikäntunneilla vaan erityisopettajan kanssa. Mutta ei ole auttanutJa mihin muihin ongelmiin viittaat?
Ap
Viittaan ongelmiin, joita lapsen kotona on. Esimerkiksi se, että hän jostain syystä puhuu kotona enimmäkseen englantia. Sinä olet selvästi suomenkielinen, joten miksi et puhu lapsesi kanssa suomea? Lapsen valinta se ei ole.
Onko englanti siis lapsen äidinkieli? Vai miksi puhuu englantia kotona? Jos se on äidinkieli, niin lapsella on varmaan koulussa englanti ns. kotikielen opetusta tuo englanti.
No lapsi vain puhui englantia. Hänelle tuntuu olevan se helmpompaa, kuin suomen kieli. Jos puhuu suomea, saattaa jäädä esim sanat taivuttamatta. Olemme täysin suomenkielinen perhe. Minä kannustan poikaa yleensä puhumaan suomea, mutta mies heittää läppää ja puhuu pojan kanssa englantia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitosluokkalainen ei osaa kirjoittaa eikä ymmärrä lukemaansa. Hän puhuu kotona enimmäkseen englantia.
Nyt on taidettu jättää lapsi osin heitteille. Eikö opettajakaan ole ottanut asiaa puheeksi?
Ja kyllä, voi olla lukihäiriö, mutta tuossa tapauksessa on muitakin ongelmia.
Miten niin jätetty heitteille? Lapsi on totaalisen epäkiinnostunut lukemisesta. Opettaja on tietenkin ottanut asian puheeksi. Lapsi ei edes ole normaaleilla äikäntunneilla vaan erityisopettajan kanssa. Mutta ei ole auttanutJa mihin muihin ongelmiin viittaat?
Ap
Tehostettutuki tai erityisopettajan opetus eivät ole kuntoutusta. Ette voi nyt vierittää vastuuta koululle.
Varaatte nyt ajan yksityiselle neurologille ja lähdette selvittämään, millaisella kuntoutuksella lapsenne aivojen toimintaa voidaan parantaa. Teillä on todella kiire, sillä noilla vaikeuksilla ei lapsenne pysy yläkoulussa kelkassa mukana viikkoakaan.
Otatte myös jokailtaiseksi ohjelmaksi lukemisen. Te vanhemmat luette puoli sivua ääneen ja vuorotellen lapsi toisen puolikkaan. Tarpeeksi kiinnostava (jännä) kirja, jotta tulee luettua.
Minulla on yksi ihan aikuinen kaveri jolla lukihäiriö. Ei ole suomalainen, mutta on kyllä oppinut suomea ja muitakin kieliä. Vähän outoa toki, jos kuitenkin enkun kokeet osaa tehdä ja kirjoittaa, mutta ei suomea, siis apn lapsi. Mutta jos tuo isona jatkuu, voi opiskella englanniksi tutkinnon. Tai kai sitä on jo peruskouluja englannin kielille. Mutta olisi se hyvä osata kirjoittaa ihan suomeksikin.
Englannin kirjoittaminen on muuten vaikeampaa kuin suomen. Jos lapsi osaa kirjoittaa enkkua oikeasti virheettömästi ja laajasti, ei hänellä ole lukihäiriöitä vaan hän on esimerkiksi autisti. Autistit saattavat joskus päättää, etteivät he jotain taitoa tarvitse. Silloin he myös päättävät etteivät he sitä opi ja varmistavat oppimattomuutensa vielä.
Miksi ihmeessä tilanteen on annettu mennä näin pitkälle ennen oikeaa puuttumista! Voi lapsi parkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitosluokkalainen ei osaa kirjoittaa eikä ymmärrä lukemaansa. Hän puhuu kotona enimmäkseen englantia.
Nyt on taidettu jättää lapsi osin heitteille. Eikö opettajakaan ole ottanut asiaa puheeksi?
Ja kyllä, voi olla lukihäiriö, mutta tuossa tapauksessa on muitakin ongelmia.
Miten niin jätetty heitteille? Lapsi on totaalisen epäkiinnostunut lukemisesta. Opettaja on tietenkin ottanut asian puheeksi. Lapsi ei edes ole normaaleilla äikäntunneilla vaan erityisopettajan kanssa. Mutta ei ole auttanutJa mihin muihin ongelmiin viittaat?
Ap
Tehostettutuki tai erityisopettajan opetus eivät ole kuntoutusta. Ette voi nyt vierittää vastuuta koululle.
Varaatte nyt ajan yksityiselle neurologille ja lähdette selvittämään, millaisella kuntoutuksella lapsenne aivojen t
Ei meillä ole ollut aikaa. Kaikki aika menee lapsesta huolehtimiseen, koska hän ei vieläkään esim. peseydy, vaihda vaatteita tai tee läksyjä itsenäisesti. Jos hän saisi päättää, niin pelaisi koko ajan
Ap
Kuulostaa kyllä pahalta lukihäiriöltä. Toisaalta myös laiskuudelta vanhemmilta. Lapsella on siis kyky oppia kirjoittamaan sanoja oikein, jos ne toistuvat kuten peleissä toistuu.
Kukaan ei omaksu kohtalaista, hyvää tai erinomaista lukutaitoa vain koulun avulla. Vaikka siellä ehkä opitaan tekninen lukutaito, niin vanhempien tehtävä on itse lukea lapselle ( Kirjoitettu kieli on erilaista kuin puhuttu. Siksi lapsen, jolle on luettu paljon, on helpompi lukea myös itse.), lukea lapsen kanssa, lorutella, laulaa, höpötellä, kirjoittaa esim. kauppalistoja, joita lapsi lukee kaupassa, käydä museoissa ja pyytää lasta lukemaan otsikot jne.
Jos lapsella on haasteita esim. lukemisen suhteen, niin sitä enemmän on vanhemman tehtävä tukea ja "huijata" lasta lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Englannin kirjoittaminen on muuten vaikeampaa kuin suomen. Jos lapsi osaa kirjoittaa enkkua oikeasti virheettömästi ja laajasti, ei hänellä ole lukihäiriöitä vaan hän on esimerkiksi autisti. Autistit saattavat joskus päättää, etteivät he jotain taitoa tarvitse. Silloin he myös päättävät etteivät he sitä opi ja varmistavat oppimattomuutensa vielä.
Miksi ihmeessä tilanteen on annettu mennä näin pitkälle ennen oikeaa puuttumista! Voi lapsi parkaa.
Kavereita löytyy, ei ole autismista kyse.
Ap
Voi olla