Autoilu ja puhelimen räplääminen
Tämä näyttää olevan taas vaihteeksi tapetilla Ylellä.
Kovasti ollaan huolestuneita.
Tosin ainoa tilastofakta oli tällainen:
"Onnettomuustietoinstituutin tilastot kertovat, että Suomessa tapahtuu vuosittain keskimäärin neljä kuolonkolaria, joissa yhtenä tekijänä on se, että kuljettaja käsittelee puhelinta ajon aikana."
Aika yllättävän pieni luku minusta. Ainakin tähän poruun nähden.
No sitten toinen asiantuntija selittää tätä näin: "Suomessa tutkitaan ainoastaan kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Kaikkia lievempiä vahinkoja ei edes tiedetä"
Niin. Ei tutkita, ei tiedetä. Vaikea tehdä johtopäätöksiäkään?
Kommentit (20)
Kännyköissä pitäisi olla pakollisena lokitiedot, että koska sitä on räplätty. Näin olisi helpompi selvittää onnettomuuden syytä.
Ja kännykän käytöstä pitäisi antaa paljon isompi sakko.
Eniten pelottaa, kun raskaanliikenteen kuskit katselee leffoja siinä ajellessaan.
No mutta näistä saakin lueskella lehdistä aika ajoin.
Ei olisi varaa autoilla, vaikka Persut vaalilupasivatkin sellaisesta mahdollisuudesta. Voin siis käyttää puhelintani vapaasti hengenvaaroja aiheuttamatta.
"Jokaisessa pilvessä on kultareunus":
Minäkin räplään ajaessa puhelinta ja kirjoittelen mm. tänne törkeyksiä.
Kuolonkolarit on harvinaistuneet muutenkin, mutta kuinka monessa muussa kolarissa puhelin näppäily on ollut osasyyllinen?
Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua.
Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?
Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:
"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"
Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???
Vierailija kirjoitti:
Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua.
Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?
Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:
"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"
Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???
Ei niin. Voit räplätä rauhassa. Ei monta kuole sähköiskuihinkaan, sähkötyöt voi vapauttaa valvonnasta huoletta
Vierailija kirjoitti:
Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua.
Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?
Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:
"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"
Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???
Joo, en ihan usko että näitä löytyy kovinkaan monia kännykkä handussa. Johan se lentää kolarissa jorpakkoon siitä kädestä.
Ylen propagandaa jälleen kerran...
Vierailija kirjoitti:
Joo. Räplää vaan rauhassa, olethan se jolle ei koskaan tapahdu mitään kun olet niin hyvä.
Ei tässä ollut siitä kyse olenko hyvä vai en.
Jutussa ei vaan esitetty muuta tutkittua faktaa, kuin tuo "4 tapausta vuodessa".
Lakimuutoksen ja onnettomuuksien yhteyttä ei todistettu mitenkään.
MUTU-jutut eivät ole faktaa. AP
No, itsekin kirjoitit ettei kuolonkolareita tutkita. On ihan yleisesti havaittavissa että monilla on liikenteessä puhelin kourassa. Oma lapseni valitti juuri viime viikolla harrastuksesta tullessaan että on ärsyttävää odotella pyörän kanssa että pääseekö suojatieltä yli kun kuski lähestyy hitaasti autoa ryömittäen katse tiiviisti luurissa. Mikä helvetti voi aikuiselle ihmiselle olla niin tärkeää siinä puhelimessa ettei katsota tietä. Ei voi ymmärtää. Kun mennään rattiin, puhelin vaikka takapenkille. Niin helppoa.
Korjaus ylempään - MUITA KUIN kuolonkolareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Räplää vaan rauhassa, olethan se jolle ei koskaan tapahdu mitään kun olet niin hyvä.
Ei tässä ollut siitä kyse olenko hyvä vai en.
Jutussa ei vaan esitetty muuta tutkittua faktaa, kuin tuo "4 tapausta vuodessa".
Lakimuutoksen ja onnettomuuksien yhteyttä ei todistettu mitenkään.
MUTU-jutut eivät ole faktaa. AP
Ja jos viitsii lukea tuon lainkohdan jutun yhteydestä, niin onhan se laki aika yksiselitteinen.
Nyt tässä jutussa kuitenkin tehdään laista syyllinen lisääntyneeseen kännykänkäyttöön ja onnettomuuksiin, joita ei kuitenkaan pystytä mitenkään tilastollisesti näyttämään toteen.
Aika kevyeltä pohjalta heitellään näitä olettamia.
Vierailija kirjoitti:
No, itsekin kirjoitit ettei kuolonkolareita tutkita. On ihan yleisesti havaittavissa että monilla on liikenteessä puhelin kourassa. Oma lapseni valitti juuri viime viikolla harrastuksesta tullessaan että on ärsyttävää odotella pyörän kanssa että pääseekö suojatieltä yli kun kuski lähestyy hitaasti autoa ryömittäen katse tiiviisti luurissa. Mikä helvetti voi aikuiselle ihmiselle olla niin tärkeää siinä puhelimessa ettei katsota tietä. Ei voi ymmärtää. Kun mennään rattiin, puhelin vaikka takapenkille. Niin helppoa.
Kyllä kyllä. Räplääminen ajossa on väärin. Sehän on selvä.
Mutta onko tuolla lainmuutoksella ja räpläämisellä mitään yhteyttä toistensa kanssa?
Ei sitä tuossa jutussa kyllä todistettu mitenkään. Ja lakihan on muutoksenkin jälkeen ihan selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua.
Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?
Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:
"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"
Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???
Ei niin. Voit räplätä rauhassa. Ei monta kuole sähköiskuihinkaan, sähkötyöt voi vapauttaa valvonnasta huoletta
Taas yksi ammattimainen väärinymmärtäjä paikalla?
Jutussa ei mainittu että tielikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä on ollut jo pitkään laskussa.
Viime vuonna kuolleita oli 196, vuonna 2000 kuolleita oli tuplat, vuonna 1990 kuolleita oli n. 700 tilastokeskuksen taulukkojen mukaan.
stat.fi/tilasto/ton
Onnettomuuksien määrä on muutenkin laskeva.
Vierailija kirjoitti:
Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua.
Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?
Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:
"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"
Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???
Tuskinpa suurin osa autoilijoista on noteerannut tuota lainmuutosta millään tavalla?
Ja kun uudemmissa autoissa puhelimet ja tietokoneet ovat autossa kinteinä ja handsfreet osana autoa, niin voisi kuvitella että se puhelimen räplääminen olisi vain vähentymään päin.
Että kyllä tässä jutussa tehtiin aika erikoisia oletuksia ja hypoteeseja ilman mitään tilastopohjaa.
Ja autoilu + liikenne + onnettomuudet on kyllä varsin kattavasti tilastoitu ja tutkittu aihe jo vuosikymmenien ajan, vaikkakin sen kännykän käytön osuus onkin jäänyt jostain kumman syystä vähemmälle.
Yleiset onnettomuustilastot eivät tue mitenkään noita väitteitä, että puhelimet olisivat lisänneet liikenneonnettomuuksia mitenkään merkittävästi kun kokonaisuus määrissä näyttäisi oleva laskeva.
Käykääpäs tutustumasta tilastokeskuksen tilastoihin. On paljon tavaraa.
Itse en pysty keskittymään yhtään liikenteeseen, jos pitäisi puhelimella tehdä jotakin samalla. Tuosta pitäisi saada 10 vuotta linnaa.
En ymmärrä niitäkään, jotka eivät käytä handsfreetä autossa. Omassa autossani oli integroitu Bluetooth-handsfree jo yli 10 vuotta sitten ja kyseessä oli ranskalainen pikkuauto. Eikö näitä vain osata käyttää vai mikä tässä on se ongelma?
Nyt ajossa VW ID.3 ja siinäkin puhelin kytkeytyy auton järjestelmään kun vain menee autoon sisään. Toki sähköautot ovat muutenkin paljon turvallisempia liikenteessä, koska ei ole vaihdekeppiä ja voi koko ajan pitää molemmat kädet ratissa.
Tulee vaan mieleen, että ei se Poliisi taida ollakaan ihan niin ylikuormitettu?
Aikaa tuntuu aina piisaavan näihin erilaisiin tehovalvontoihin.
Joo. Räplää vaan rauhassa, olethan se jolle ei koskaan tapahdu mitään kun olet niin hyvä.