Paljonko Hki-Vantaan lentokentän turvatarkastaja tienaa?
Jatkuvasti on ruuhkia, henkilökunnasta pulaa, mutta koulutus ei kauaa kestä joten luulisi että paikkaajia saisi kurssitettua kohtalaisen nopeasti. Hesarissa oli tänään juttu, jossa pääluottamusmies kertoo syitä, miksi väkeä ei vaan ole tarpeeksi. Mutta mitä turvatarkastaja todellisuudessa tienaa, tietääkö joku?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Tienasin hyvin 2000-luvun alkupuolella. Oli vartiointialan TES. Nykyään joku muu.
Koulutus on lyhyt, mutta sitten työhön kuitenkin perehdytetään pikku hiljaa työaikana, joten kuka vain ei heti pysty tekemään kaikkea turvatarkastajan työtä.
Lentokenttä on myös siitä mielenkiintoinen paikka, että siellä työt aloittaessa on kuin lapsi päiväkodin aloittaessa: saat kaikki pöpöt mitä vain elimistösi keksii imuroida. Sitten tulee vastustuskykyä ja tilanne normalisoituu.
Ruuhkat ja vaativat "asiakkaat" myös karkottaa osan pois heti alussa. Kaikki ei tykkää joko työvuoroista, työnkuvasta, matkustajien käytöksestä tai siitä, miten vähän turvallisuusalaa arvostetaan (edes alan sisällä: tee siinä sitten työsi hyvin, kun muita ei millään kiinnostelisi).
Ja sellainen mitä moni ei tule ajatelleeksi välttämättä: työmatkat. En tiedä miten nykyään, mutta ennen kentälle ei päässyt ihan mistä vain kovin helposti. Työkaverini kulki Lahdesta samassa ajassa kuin minä Itä-Helsingistä.
Menisin, jos asuisin lähempänä. Kahden tunnin työmatka suuntaansa on liian pitkä.
Airprolla oli palkka 2000 euroa brutto silloin kuin sieltä lähdin. Siihen päälle sitten eri lisät. Työajat hulluja, saatoit aloittaa työpäivän klo 5, sitten oli 9-13 tauko jolta ajalta sai noin 20 euroa korvausta ja sitten jatkui taas työt puoli kuuteen asti. Siellä oli paljon töissä nuoria, jotka vielä asuivat vanhempiensa luona. Ei se työ aikuista elätä, eikä perheellisenä kannata edes harkita, työajat kun olivat niin epäsäännölliset.
Vierailija kirjoitti:
Airprolla oli palkka 2000 euroa brutto silloin kuin sieltä lähdin. Siihen päälle sitten eri lisät. Työajat hulluja, saatoit aloittaa työpäivän klo 5, sitten oli 9-13 tauko jolta ajalta sai noin 20 euroa korvausta ja sitten jatkui taas työt puoli kuuteen asti. Siellä oli paljon töissä nuoria, jotka vielä asuivat vanhempiensa luona. Ei se työ aikuista elätä, eikä perheellisenä kannata edes harkita, työajat kun olivat niin epäsäännölliset.
Eipä ole ihme ettei ole väkeä.
Siel oli yks somppu joka ei puhunut selvästi. Puhekurssille juma.. lauta kun ihmisiä pyydetään tarkistukseen.
Aika pellemeininkiä noi. Hyi pengotaan ihmisten laukkuja. En vaan itse haluaisi.
Eduskuntatalolle haetaan aina välillä turvatarkastajaa, palkka alkaen 2800 euroa brutto.
Tienasin hyvin 2000-luvun alkupuolella. Oli vartiointialan TES. Nykyään joku muu.
Koulutus on lyhyt, mutta sitten työhön kuitenkin perehdytetään pikku hiljaa työaikana, joten kuka vain ei heti pysty tekemään kaikkea turvatarkastajan työtä.
Lentokenttä on myös siitä mielenkiintoinen paikka, että siellä työt aloittaessa on kuin lapsi päiväkodin aloittaessa: saat kaikki pöpöt mitä vain elimistösi keksii imuroida. Sitten tulee vastustuskykyä ja tilanne normalisoituu.
Ruuhkat ja vaativat "asiakkaat" myös karkottaa osan pois heti alussa. Kaikki ei tykkää joko työvuoroista, työnkuvasta, matkustajien käytöksestä tai siitä, miten vähän turvallisuusalaa arvostetaan (edes alan sisällä: tee siinä sitten työsi hyvin, kun muita ei millään kiinnostelisi).