Rivikutonen vs V8, kertokaa eroja.
Kumpaakin käytetään superautoissa, miksi kuitenkin V8 on suositumpi? Lähinnä saksalaiset merkit käyttävät rivikutosta ja monet pitävät siitä.
Kommentit (13)
Joskus luin että rivikuutonen on kaikkein tasaisimmin käyvä autonmoottori kaikista moottorityypeistä, ei edes joku V12 käy tasaisemmin. En muista enää perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Merkittävin ero on, että V8:ssa on kahdeksan sylinteriä ja rivikutosessa kuusi. Jos vielä eroista haluaa jotain, niin toinen merkittävä ero on, miten ne sylinterit asemoitu. Toisessa V-asennosssa ja toisessa saman suuntaisesti.
Joo, mutta miten ne vaikuttavat moottorin luonteesen? V8 ilmeisesti on luontaisesti tärinätön, eikä moottoriin tarvita mitään erillisiä painoja vähentämään tärinää. Muuta en tiedä, kun ei tuollaisiin koneisiin ole varaa, joten haaveeksi häävät.
Rivikuutonen on polttomoottorityypeistä kaikkein paras. Se vie kuitenkin paljon tilaa, joten kompromissina on luotu V-moottori.
Sanotaanko se nykyään rivikutonen? Silloin kun minä harrastin autoja 80- ja 90- luvuilla niin sanottiin suora kutonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävin ero on, että V8:ssa on kahdeksan sylinteriä ja rivikutosessa kuusi. Jos vielä eroista haluaa jotain, niin toinen merkittävä ero on, miten ne sylinterit asemoitu. Toisessa V-asennosssa ja toisessa saman suuntaisesti.
Joo, mutta miten ne vaikuttavat moottorin luonteesen? V8 ilmeisesti on luontaisesti tärinätön, eikä moottoriin tarvita mitään erillisiä painoja vähentämään tärinää. Muuta en tiedä, kun ei tuollaisiin koneisiin ole varaa, joten haaveeksi häävät.
Mitä autoa olet hankkimassa? Jos henkilöautoa, niin molemmat ovat nykypäivään auttamatta vanhentuneita. Henkilöauto liikkuu ihan tarpeeksi neloskoneella. Tai sitten ota jo modernisti sähköauto,
Vierailija kirjoitti:
Rivikuutonen on polttomoottorityypeistä kaikkein paras. Se vie kuitenkin paljon tilaa, joten kompromissina on luotu V-moottori.
Miksi se on paras? Luulisi boxer-tyyppisen moottorin olevan paras, kun siinä sylinterit ovat vastakkain.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko se nykyään rivikutonen? Silloin kun minä harrastin autoja 80- ja 90- luvuilla niin sanottiin suora kutonen.
Rivi on aina suora! Ilmeisesti armeija on käymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivikuutonen on polttomoottorityypeistä kaikkein paras. Se vie kuitenkin paljon tilaa, joten kompromissina on luotu V-moottori.
Miksi se on paras? Luulisi boxer-tyyppisen moottorin olevan paras, kun siinä sylinterit ovat vastakkain.
Männät kuluvat bokserissa epätasaisesti kun ovat kyljellään.
"Kuusisylinterisen käynti on rakenteesta johtuen hyvin tasaista sekä värinätöntä ilman erillisiä tasapainotusakseleita. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivikuutonen on polttomoottorityypeistä kaikkein paras. Se vie kuitenkin paljon tilaa, joten kompromissina on luotu V-moottori.
Miksi se on paras? Luulisi boxer-tyyppisen moottorin olevan paras, kun siinä sylinterit ovat vastakkain.
Männät kuluvat bokserissa epätasaisesti kun ovat kyljellään.
Kuluvatko pystymoottorin männät vastaavasti alareunoistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivikuutonen on polttomoottorityypeistä kaikkein paras. Se vie kuitenkin paljon tilaa, joten kompromissina on luotu V-moottori.
Miksi se on paras? Luulisi boxer-tyyppisen moottorin olevan paras, kun siinä sylinterit ovat vastakkain.
"Koska bokserimoottorissa vastakkain liikkuvat männät tasapainottavat toisensa, saadaan moottorin käynnistä tasainen ja värinätön. Koska rakenne on matala, on myös sen painopiste alhaalla, mikä on eduksi auton ajo-ominaisuuksille. Bokserimoottorin valmistuskustannukset ovat esimerkiksi rivimoottoreita korkeammat. "
Merkittävin ero on, että V8:ssa on kahdeksan sylinteriä ja rivikutosessa kuusi. Jos vielä eroista haluaa jotain, niin toinen merkittävä ero on, miten ne sylinterit asemoitu. Toisessa V-asennosssa ja toisessa saman suuntaisesti.