Minkälainen ihminen on hankalin asiakas myyjälle?
Kommentit (16)
Ystävällinen ja iloinen, sellainen joka kuuntelee. Pahinta puhelinmyyjän työssä oli itsensä toistamisen lisäksi jatkuva kurkkukipu, kun kaikki tietyt asiat piti puhua jos asiakas kuunteli sua silkkaa ystävällisyyttään. Puhut puhut ja puhut, osapäiväisenä tai kokopäiväisenä - lähes tauotta. Parempi kaikkien kannalta, että annatte luurin paukkua, jos ette ole kiinnostuneita palvelusta.
Jenkeissä on sellainen termi kuin "Karen"(miespuolista termiä en muista) tietylle ihmistyypille, joka tuppaa olemaan myyjälle se itse paholainen
Hankalin asiakas on sellainen, joka ei kuuntele, ainoastaan paasaa.
Esimerkkinä nuorempana ollessani eräässä kaupassa töissä mies tuli palauttamaan ostamiaan farkkuja. Sanoin, ettei valitettavasti onnistu, mutta ennen kun sain edes lausetta loppuun, alkoi kauhea mökä ja huuto, kuluttajariitalautakunnalla uhkailu, heitteli farkkuja pitkin kauppaan ja huusi manageria paikalle, "kyllä minä tyttö sulle näytän kuka on oikeassa".
Manageri tuli paikalle ja totesi, että juu, ei oysty valitettavasri palauttamaan Wranglerin farkkuja Leviksen liikkeeseen, eli väärä kauppa.
Lähti äijä kyllä aika vikkelään menemään, mutta jos vaan ihminen osaisi asiallisesti jutella ja KUUNNELLA vastausta, niin säästyisi paljolta harmilta.
Ei ole hankalia asiakkaita, asennekysymys. Vitt*maisia kyllä riittää, mutta niihinkin toimii se, että mitä ikävämpi vouhkaaja, sitä ystävällisempi itse olen. Sekös asiakasta ketuttaa 😅
-myyjänä n.25 vuotta
entinen manipuloija kirjoitti:
Ystävällinen ja iloinen, sellainen joka kuuntelee. Pahinta puhelinmyyjän työssä oli itsensä toistamisen lisäksi jatkuva kurkkukipu, kun kaikki tietyt asiat piti puhua jos asiakas kuunteli sua silkkaa ystävällisyyttään. Puhut puhut ja puhut, osapäiväisenä tai kokopäiväisenä - lähes tauotta. Parempi kaikkien kannalta, että annatte luurin paukkua, jos ette ole kiinnostuneita palvelusta.
Mä kyllä osaan ihan sanoa, ettei kiinnosta ja toivotan mukavaa päivän jatkoa. Miksi pitäis luuria lyödä korvaan?
sellainen, joka ei uskalla sanoa todellista mielipidettään. Esimerkiksi jos tulee etsimään pitkähihaista harmaata puseroa ja niitä sitten esittelee, niin ei kehtaa sanoa suoraan, että en tykkää tästä, koska tässä on niin lyhyt selkä, en tykkää tuollaisista tätiröyhelöistä jne. Paljon helpompi varmasti palvella, jos asiakas vain sanoo suoraan mikä on missäkin esitellyssä tavarassa vialla, jotta voi sitten tarjota jotain, jossa sitä vikaa ei ole.
Sellainen, joka ostaa tuotteen tai palvelun ottamatta selvää mitä ostaa ja sitten suuttuu kun ei asiat mennykään niin kuin piti.
Olen matkatoimistossa töissä. Sellainen keski-ikäinen pariskunta tilasi matkan Italiaan, tietyt päivämäärät, 2-3 tähden hotelli, max hinta se ja se, suorat lennot mukaan samaan pakettiin. Lähetin tarjouksen, ehdot, ja pyysin lukemaan tarkasti ennen allekirjoittamista. Ehdoissa pitää allekirjoittaa joka sivu, jotta näemme, että ne olisi oikeasti luettu.
Reissun jälkeen pariskunta oli tehnyt meistä kuluttajariitalautakuntaan valituksen, kun hotellissa ei ollut uima-allasta ja oli "vain" kolmen tähden hotelli, Italiassa oli liian kuuma heinäkuussa josta kukaan ei varoittanut, lennot oli suorat lennot Napoliin eikä Sorrentoon asti (jossa ei ole edes lentokenttää), hotellissa ei ollut puutarhaa, rantahiekka oli liian kuumaa (lähin ranta oli laavahiekkaa) ja markkinointi harhaanjohtavaa koska yleisessä esitteessämme (josta löytyy kaikki kohteemme) oli nauravia ihmisiä ja palmuja, kun taas Italiassa ei ollut palmuja...
Onneksi kuluttajariitalautakunta ilmoitti heti, että ei tarvitse maksaa mitän korvauksia, ihan omituisista asioista valittivat.
Jatkossa ei ole myyjiä ollenkaan. Tilalle tulee robotit ja kaikki asiakkaat pöllivät tavaraa kaupasta tai huijaavat robottia.
Vierailija kirjoitti:
entinen manipuloija kirjoitti:
Ystävällinen ja iloinen, sellainen joka kuuntelee. Pahinta puhelinmyyjän työssä oli itsensä toistamisen lisäksi jatkuva kurkkukipu, kun kaikki tietyt asiat piti puhua jos asiakas kuunteli sua silkkaa ystävällisyyttään. Puhut puhut ja puhut, osapäiväisenä tai kokopäiväisenä - lähes tauotta. Parempi kaikkien kannalta, että annatte luurin paukkua, jos ette ole kiinnostuneita palvelusta.
Mä kyllä osaan ihan sanoa, ettei kiinnosta ja toivotan mukavaa päivän jatkoa. Miksi pitäis luuria lyödä korvaan?
Kun sanon kohteliaasti, ettei nyt kiinnosta, niin läpätys vaan jatkuu. Tottakai sitten luuri korvaan on laitettava.
Sellanen joka huutaa. Elämässä on oikeasti hyvin harvoja asioita joiden takia kannattaa menettää hermonsa.
Kolikon toinen puoli: kotikaupungissani on kaksi alusasuihin erikoistunutta kivijalkakauppaa. Molemmissa wt-typykät käyvät sovittamassa rintaliivejä. Kun tulee kaupanteon aika, pimut toteavat tilaavansa liivit yms. netistä, kun on niin kiva saada paketteja. Ja kivijalkaliikkeiden hinta on täsmälleen sama kuin postimyynnissä.
Karen. Mun yks työkaveri on tällainen ja häpeän hänen puolestaan. Kertoilee siis innoissaan näitä juttuja kuinka on laittanut jauhot suuhun jollekkin myyjä"tytölle".
entinen manipuloija kirjoitti:
Ystävällinen ja iloinen, sellainen joka kuuntelee. Pahinta puhelinmyyjän työssä oli itsensä toistamisen lisäksi jatkuva kurkkukipu, kun kaikki tietyt asiat piti puhua jos asiakas kuunteli sua silkkaa ystävällisyyttään. Puhut puhut ja puhut, osapäiväisenä tai kokopäiväisenä - lähes tauotta. Parempi kaikkien kannalta, että annatte luurin paukkua, jos ette ole kiinnostuneita palvelusta.
Sepä se, puhut tauotta ja asiakas ei saa suunvuoroa ja kohteliaana ei halua keskeyttää vaan odottaa taukoa sanoakseen että ei kiinnosta.
Suomessa myyjät ovat sitä mieltä, että laatu & hintatietoinen ja asioista perillä oleva ja vaativa asiakas on kaikkein hankalin. Erikoista!
Myyjät rasite. Asiakas ei ole myyjän palvelija. Antakaa robottikassat.