Pitääkö huolestua, kun ekaluokkalainen ei
tajua miinuslaskuja? Tai osaa se laskea päässä laskuja, mutta kun pitää erilaisista kuvista muodostaa plus- tai miinuslaskuja niin ei meinaa onnistua. Osaako muut ekaluokkalaiset nuo laskujen muodostamiset kuin vettä vaan?
Kommentit (20)
mun poika ei meinannut millään tajuta, miten lasketaan miinuslasku. Ei ollut koulussa ainakaan oppinut ideaa. Itse opetin sitä ja tajuaa nyt, ehkä. Kuvista oli osannut niitä laskuja muodostaa, mutta muuten ei osannut yhtään laskea.
vaikkei ole eskarissa. Ekaluokkalaisista ei ole kokemusta.
tehdä laskun, kun pitää esimerkiksi selvittää kuinka monta lintua on puussa enemmän kuin maassa?
plus- ja miinuslaskuja, mutta kuvista ym. se on hirveä vaikeaa. Lisäksi tytön on vaikea ymmärtää esim. se, että jos on 2 kolikkoa, toinen 1 ja toinen 2 euron, niin siinä on yhteensä 3 euroa, ei 2.
yhtälöiden muodostamisen kuvien perusteella, sekä rahajuttuja, mutta hän on todellinen matematiikkafani :)
Ei meidän kolmasluokkalainen tajunnut samoja juttuja vielä ekan syksyllä, mutta keväällä ne sujuivat jo.
ja juuri niin, että kuvista on viakea tehdä laskutoimitusta, sanallisia voi olla vaikeampi tajuta jne. Oppivat kyllä, pääsääntöisesti. Joillekin tulee aina olemaan esim. sanallisen tehtävän ymmärtäminen hankalampaa, toiset taas kässäävät ne paremmin.
koulunsa aloittaneet et siellä just tuota ja paljon muutakin opetetaan
tuntuu et nykyään tarttee lapsen osata jo kaikki ennen kouluun menoa, lukea laske laulaa jne
ei aikasemmin lapset tunteneet edes kirjaimia, saati niitä osanneet ihan itse ja oikeaoppisesti tehdä
omani osasi kyllä lukea ja laskea sujuvasti ennen kouluikää, mutta lapset on yksilöllisiä
joku oppii aikasemmin joku myöhemmin
ja paljolti taitaaa olla vanhempien aktiivisuudesta kiinni, eli luetaanko jo vauva iästä paljon kirjoja, piirretään, askarrellaaan, tehdään puuhakirjoja jne
ja lapsen luonteesta toki myös kiinni mitä vapaaa ajallaan tekee mieluitne , juoksee ulkon tai puuhaa sisällä
mut ap voit opettaa itse lastasi kouöun lisäksi, ota vaikka leluja 4 esille pöydälle laskette ne yhdessä lapsen kanssa, ja sit otat poi niistä vaikka vaan yhden ja laskette ne taas
lei neljä ja yks otetaan pois eli vähennetään jää kolme jäljelle
jne
lapsille uppoaa eri asiat eri tavalla ja jotkin asiat vaan on vaikeampia kuin toiset. Muistan miten vaikeita mulle oli aikanaan 10 ylittävät plus- ja miinuslaskut.
eritasoisia lapsia enemmänkkin :) Ap:n lapsi on syntynyt joulkussa ja oppi lukemaan ihan itsestään viime keväänä, mutta nyt tämä matikka tökkäsi. Laitoin opettejalle viestiä, että pääsisikö tukiopetukseen. t.ap
mutta en toki osaa sanoa, pitäisikö asiasta huolestua. Hajonta on ilmeisesti aika suurta ekalla.
Meillä ongelma on liian helpot tehtävät, lapsi ei joudu lainkaan miettimään ja läksyihin menee max. 5min päivässä.
Kaikki muutkin läksyt on sikahelppoja. Joulukuussa syntynyt poika.
vaikkei ole eskarissa. Ekaluokkalaisista ei ole kokemusta.
tehdä laskun, kun pitää esimerkiksi selvittää kuinka monta lintua on puussa enemmän kuin maassa?
jolta voisi kysyä, koska jos on kyse oppimisvaideudesta niin saisi apua ongelmaansa.
matikka ei tuota meillä mitään vaikeuksia.
Aloi laskemaan erilaisia yhteen ja vähennyslaskuja varmaan himpun vajaa 5-vuotiaana. Aluksi ihan vain autossa alkoi pyytämään et kysykää hältä laskutehtäviä.
Siinä sit lakettiin et äiti antaa x määrän pet shoppeja ja isi tulee ja varastaa niistä x määrän montako jää jäljelle.
Vastaus tuli jo silloin tosi nopsaan. Nyt lelut on muuttuneet oikeiksi numeroiksi,jolloin ei koulun matikkakaan tuota vaikeuksia.
kun useimmat lapset käyvät päiväkodeissa ja eskareissa niin eikö siellä opeteta mitään kun niin monilla tuntuu olevan jotain häikkää ihan perusjuttujen kanssa. Päiväkodithan kuulemma ovat varhaiskasvatusta ja virikkeellistä toimintaa joka tukee lapsen oppimista jne. eikö siellä havahduta oppimisvaikeuksiin. Niin ja sosiaalisia valmiuksia tai niiden puutetta en jaksa enää ihmetellä.
t.ei virikehoidossa olevan lapsen äiti
Ei mitään hätää rouva hyvä. Itse olen 1-2 lk. opettaja ja ei ainakaan minun kaikki oppilaat osaa vielä miinuslaskuja. Ja päässä laskuissa yleensä tulee ne sormet käyttöön, vaikka tarkoitus on laskea mielessä. Mutta hei, missään ei kielletä :)
Jos lapsesi ei millään meinaa oppia, suosittelen että pyydät opettajalta tukiopetusta hänelle.
Ei mitään hätää rouva hyvä. Itse olen 1-2 lk. opettaja ja ei ainakaan minun kaikki oppilaat osaa vielä miinuslaskuja. Ja päässä laskuissa yleensä tulee ne sormet käyttöön, vaikka tarkoitus on laskea mielessä. Mutta hei, missään ei kielletä :)
Jos lapsesi ei millään meinaa oppia, suosittelen että pyydät opettajalta tukiopetusta hänelle.
Heti en hoksannut hankkia ja matikka oli vaikeaa. Heti helpotti laskeminen kun on jotain konkreettista mistä laskea.
Meillä ihmetystä herättää eskarilainen, joka tajuaa simppelit kertolaskutkin.. kävi kysymässä minulta tässä päivänä eräänä, onko kolme kertaa kolme yhdeksän. Sanoin että on ja kysyin, miten hän sen osasi laskea. Totesi tyynesti, että sehän on sama kuin 3+3+3. Ei siis olla opeteltu kertolaskuja, yhteen- ja vähennyslaskuja vain kun lasta itseään kiinnostaa. Siitä sitten alkoi päätellä kertolaskujakin. Pojilla kai noin keskimäärin helpompaa hahmottaa matikkaa.
Ei ole todellakaan syytä huoleen, vaikka joku juttu avautuu hieman hitaammin. Aikaa on ja treeniä tulee koko ajan.
terv. koulupsykologi
vaikkei ole eskarissa. Ekaluokkalaisista ei ole kokemusta.