Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys ympäristötietoisille: bensa vai diesel?

Vierailija
20.07.2023 |

Sähköauto ei ole juuri nyt käytännön syistä mahdollinen, eikä ole lataushybridikään. Jos nykyinen kehitys jatkuu niin tämä saattaa olla viimeinen polttomoottoriauto. Tarkoitus olisi ajaa tällä seuraavat 3-5 vuotta pääasiassa maantieajoa. Kaupunkiajoa on vain vähän.

Kumpi nyt sitten on ympäristöystävällisempi?

Nimim. Epätietoinen nuori.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieselissä on pienempi kulutus ja pienemmät hiilidioksidipäästöt, mutta isommat typen oksidien päästöt.

Vierailija
2/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilidioksidi on ainakin kasviystävällistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen tieverkosto on jo nyt aika karmeassa kunnossa ja kun tiedämme kuinka sähköautojen lisääntynyt paino tulee kuluttamaan tiestöä yli kaksinkertaisesti kevyempiin polttomoottoriautoihin verrattuna ja jos otetaan huomioon vielä veronmaksajille aiheutuneet kulut latausverkostojen rakentamisesta ym., päädytään tilanteeseen jossa on yhdentekevää onko tuleva auto bensa-vai dieselkäyttöinen, sillä molemmissa tapauksissa se on kansantaloudellisesti kestävämmällä pohjalla kuin sähköautot.

Vierailija
4/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dieselissä on pienempi kulutus ja pienemmät hiilidioksidipäästöt, mutta isommat typen oksidien päästöt.

Näin olen sen ymmärtänyt. Typen oksideja ei taideta saada kiinni hiukkassuodattimilla. Isojen turbodieseleiden huima vääntö houkuttaa mutta niitä ollaan kuitenkin kieltämässä monessa paikassa. Ei tähän taida olla selkeää vastausta, pitää vaan valita kahdesta epätäydellisestä vaihtoehdosta toinen.

Vierailija
5/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen tieverkosto on jo nyt aika karmeassa kunnossa ja kun tiedämme kuinka sähköautojen lisääntynyt paino tulee kuluttamaan tiestöä yli kaksinkertaisesti kevyempiin polttomoottoriautoihin verrattuna ja jos otetaan huomioon vielä veronmaksajille aiheutuneet kulut latausverkostojen rakentamisesta ym., päädytään tilanteeseen jossa on yhdentekevää onko tuleva auto bensa-vai dieselkäyttöinen, sillä molemmissa tapauksissa se on kansantaloudellisesti kestävämmällä pohjalla kuin sähköautot.

Jos ei voi ladata kotona ja/tai ajaa pitkiä matkoja niin hybridillä kuskaa viittäsataa kiloa tyhjiä akkuja ja sähkömoottoreita mikä ei ole millään lailla hyvä asia.

Vierailija
6/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaisin viinalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon matkan pituudesta ja siitä, että puhutko aivan uudesta vai käytetystä. Aivan uutta dieseliä en kyllä välttämättä ostaisi, kun sitä ei koskaan tiedä mitä päähänpistoja ne tättähäärät kokouksissaan keksivät.

Vierailija
8/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieseliähän myydään myös elintarviketeollisuuden jätteistä tehtynä, eli ei ole välttämätöntä polttaa dinosauruksen kyyneliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö.

Vierailija
10/10 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen tieverkosto on jo nyt aika karmeassa kunnossa ja kun tiedämme kuinka sähköautojen lisääntynyt paino tulee kuluttamaan tiestöä yli kaksinkertaisesti kevyempiin polttomoottoriautoihin verrattuna ja jos otetaan huomioon vielä veronmaksajille aiheutuneet kulut latausverkostojen rakentamisesta ym., päädytään tilanteeseen jossa on yhdentekevää onko tuleva auto bensa-vai dieselkäyttöinen, sillä molemmissa tapauksissa se on kansantaloudellisesti kestävämmällä pohjalla kuin sähköautot.

Jos ei voi ladata kotona ja/tai ajaa pitkiä matkoja niin hybridillä kuskaa viittäsataa kiloa tyhjiä akkuja ja sähkömoottoreita mikä ei ole millään lailla hyvä asia.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että latausverkoston rakentamiseen käytetään kaikkien veronmaksajien rahoja erilaisten tukien ja investointien muodossa, riippumatta siitä käyttääkö maksaja sähköautoa vaiko ei.

90n prosenttia veronmaksajista ei käytä, joten pienen rikkaan eliitin sähköautoharrastus ja viherkäsien pesu, joka globaalissa mittakaavassa on merkityksetöntä, tulee tavalliselle palkansaajalle hyvin hyvin kalliiksi pitkässä juoksussa.

Sähköautoideologiasta hyötyvät tällä hetkellä ne joilla on mahdollisuus sijoittaa useampia kymmeniä tuhansia sähkikseensä ja ladata niitä ainakin toistaiseksi halvalla sähköllä ja maksumiehiksi laitetaan se kansaosa joka ajaa tilastojen mukaan yli 12 vuotiailla autoilla joiden arvo pyörii viiden tonnin hujakoilla.

Se kansa, joka tarvitsee autoa jokapäiväisessä elämässään päästäkseen huonosti palkattuun työhönsä ja joilla ei ole varaa ottaa taloudellista riskiä ja ostaa sähköautoa viiden vuoden maksuajalla, sillä syödäkin pitäisi ja maksaa vuokrat ja sähkölaskut, joihin rahat tällä hetkellä niukasti riittävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi