Halpa pyötä vai ilkivaltaa?
Hankin vuosi sitten kolmivaihteisen classisen mummopyörän.
Tähän mennessä olen joutunut huoltamaan sitä useita kertoja. Nyt on kaksi kertaa ollut sellainen vika että polkimet leikkaa kiinni. Tällä kertaa myös takarengas meni akselistaan vinoon ja ketjut lähti irti.
Jarrut on löysällä, vaihteet sekaisin jne.
Pyörä on parkkeerattuna rauhallisella asuinalueella, mutta telineessä jossa naapurin lasten pyörälle oli ainakin tehty ilkivaltaa.
Voiko halvemmat pyörät olla tällaisia? Vai onko tämäkin ilkivaltaa. Viime vuonna huolto katsoi koko pyörän läpi ja silti sama jatkuu.
Kommentit (11)
No paska on aina paskaa, mulla on yli neljän tonnin trekki, ei siinä tommosia vikoja ole.
Vierailija kirjoitti:
No kerro edes merkki. Bilteman 129e fillarilta tuota suorastaan odottaa tapahtuvaksi.
Ei ole sellainen pyörä, vaan Intersportista ostettu suomalainen merkkipyörä.
Tietenkään missä tahansa kasattuja pyöriä ei kannata ostaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi.
Niin naapurilla vai?
Myös oman lapsen pyörä on mennyt rikki oltuaan ko telineessä.
ap
Jos telineessä olleita muita pyöriä on sabotoitu niin mikäköhän voisi olla syynä? Ihan tosissaanko kysyt?
Vierailija kirjoitti:
Jos telineessä olleita muita pyöriä on sabotoitu niin mikäköhän voisi olla syynä? Ihan tosissaanko kysyt?
Ihan tosissani kysyn on tänä päivänä pyörät tallaisia, vai onko ihmiset niin sekaisin että tulevat säännöllisesti random omakotitaloalueella pihan perälle sabotoimaan telineessä olevia pyöriä.
Minun maailmassa kumpikin vaihtoehto on outo.
ap
Pyörääkin pitää huoltaa ja niiden ruuvien kireyttä pitää ajoittain tarkastella.
Parhaiten pyörä säilyy ehjänä ja ajokunnossa, kun sen laittaa omaan lukittavaan yksityiskäytössä olevaan varastoon tai tuo asunnon parvekkeelle.
Nykyään maailma on sellainen, että taloyhtiön pyörävarastossa hyödynnetään muiden pyöriä varaosina tai ainakin pistetään naapurin pyörä päreiksi.
Erikoisia ihmisiä löytyy joka lähtöön: Hesarissa taisi olla vasta juttua siitä nastojen levittäjästä, jonka vuoksi paikalliset pyöräliikkeet saavat asiakkaita. Eräs mummo päästeli "ystävällisesti" pyörien renkaista ilmaa pois ettei hänen mielestään liian täyteen pumpatut renkaat räjähdä - siis pumpaamatta renkaisiin lisää ilmaa ei päässyt pyörällä liikeelle.
Vierailija kirjoitti:
Pyörääkin pitää huoltaa ja niiden ruuvien kireyttä pitää ajoittain tarkastella.
Parhaiten pyörä säilyy ehjänä ja ajokunnossa, kun sen laittaa omaan lukittavaan yksityiskäytössä olevaan varastoon tai tuo asunnon parvekkeelle.
Nykyään maailma on sellainen, että taloyhtiön pyörävarastossa hyödynnetään muiden pyöriä varaosina tai ainakin pistetään naapurin pyörä päreiksi.
Erikoisia ihmisiä löytyy joka lähtöön: Hesarissa taisi olla vasta juttua siitä nastojen levittäjästä, jonka vuoksi paikalliset pyöräliikkeet saavat asiakkaita. Eräs mummo päästeli "ystävällisesti" pyörien renkaista ilmaa pois ettei hänen mielestään liian täyteen pumpatut renkaat räjähdä - siis pumpaamatta renkaisiin lisää ilmaa ei päässyt pyörällä liikeelle.
Tuo liian täyteen pumpatut renkaat ovat oikea ongelma. Minäkin lasken niistä ilmaa pois jos havaitsen sellaisia..
Et vain osaa. Jos takarengas on kiristetty oikein, niin ei ne mutterit itsestään löysty. Pitäisi itse varmistaa että ne ovat kiinni, omalla vääntimellä.
Polkimet leikkaa kiinni? Siis poljin ei pyöri kammessa vai kammet eivät pyöritä keskiötä?
Takarenkaan ongelma kuulostaa löystyneeltä kiristysmutterilta ja sama selittäisi ketjujen pois hyppäämisen ja vaihteiden toimimattomuuden, eikähän takajarrukaan oikein toimi jos rengas on vinossa.
Jos näitä tapahtuu toistuvasti, niin kyseessä on ilkivalta.
No kerro edes merkki. Bilteman 129e fillarilta tuota suorastaan odottaa tapahtuvaksi.