Kuorma-auton perävaunun kippi
Missä sen kipin olisi pitänyt olla?
Ymmärrän, että laivan keulavisiirin pitää olla alhaalla, mutta jos kippi on alhaalla, eikö se laahaa maata ajon aikana?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Jos lavan kippi on ylhäällä, lavan etureuna (kohti auton ohjaamoa oleva reuna) on ylhäällä ja lavan takareuna on normaalia alempana. Eli lava on vinossa ja hiekka tms valuu sieltä alas. Jos kippi on alhaalla, lava on vaakatasossa, etureuna ja takareuna samassa tasossa.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Jos lavan kippi on ylhäällä, lavan etureuna (kohti auton ohjaamoa oleva reuna) on ylhäällä ja lavan takareuna on normaalia alempana. Eli lava on vinossa ja hiekka tms valuu sieltä alas. Jos kippi on alhaalla, lava on vaakatasossa, etureuna ja takareuna samassa tasossa.
Jatkan vielä, ajon aikana lavan kippi pitäisi olla alhaalla, ellei ole tarkoituksena levittää hiekkaa tms auton taakse lavalta. Siinä tapauksessa lavaa kallistetaan riittävästi ja takalaitaa avataan, jotta saadaan haluttu valumisnopeus hiekalle tms. Tämä kuitenkin tehdään työmaalla ja hitailla ajonopeuksilla tai muuten valvotussa tilanteessa eikä ikinä normaalin liikenteen seassa.
Niin onko tuossa linkin tapauksessa jääty ihmettelemään kippi ylhäällä murtunutta portaalia. Perävaunun valot peittyvät kipin yläasennossa. Siksi pimeällä kannattaa laskea kippilava alas. Toki ala-asento helpottaa myös tien päällä olevien rakennelmien alittamista.
Tällaiset kippausrakenteet on toteutettu yleensä siten, että alimmaisena tietä vasten ovat pyörät ja akselit. Siinä päällä sitten runko, jonka päällä kippilava lepää ala-asennossa. Näin vaaraa siitä, että lava raahaisi maata, ei ole.
Kippi ylhäällä matka-vauhdissa ei ole yleinen näky liikenteessä.
Jos lavan kippi on ylhäällä, lavan etureuna (kohti auton ohjaamoa oleva reuna) on ylhäällä ja lavan takareuna on normaalia alempana. Eli lava on vinossa ja hiekka tms valuu sieltä alas. Jos kippi on alhaalla, lava on vaakatasossa, etureuna ja takareuna samassa tasossa.