Onko kukaan laskenut, kuinka paljon rahaa säästyisi vuositasolla, jos olisi vain yksi yhteinen katsomusaine?
Veikkaan nimittäin, että näistä kertyisi koko Suomenmaassa ihan merkittävä summa.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko peruskoulun uskonnon opetusta ja elämänkatsomustietoa vai mitä?
Niistä en ainakaan keksi mitään säästökohdetta, sillä ryhmissä on nykyisin niin paljon oppilaita, kuin vain voi tunkea, eli ihan sama määrä opettajia tarvitaan, opettivat sitten yhtä katsomusainetta tai useampia. Ei niissä ryhmissä tyhjiä paikkoja ole, joku 25-30 oppilasta nytkin. Tuskin missään maaseudullakaan enää on toisin, eikös niissäkin ole kivat pikkukoulut kohta lopetettu ja lapset isommissa koulukeskuksissa.
Tämä. Ja lisäksi "pienten" aineiden opettajat opettaa jotain muutakin, tai ovat osa-aikaisesti töissä. Meidän pienessä lukiossa sama opettaja opetti musiikkia, psykologiaa, uskontoa ja elämänkatsomustietoa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko peruskoulun uskonnon opetusta ja elämänkatsomustietoa vai mitä?
Niistä en ainakaan keksi mitään säästökohdetta, sillä ryhmissä on nykyisin niin paljon oppilaita, kuin vain voi tunkea, eli ihan sama määrä opettajia tarvitaan, opettivat sitten yhtä katsomusainetta tai useampia. Ei niissä ryhmissä tyhjiä paikkoja ole, joku 25-30 oppilasta nytkin. Tuskin missään maaseudullakaan enää on toisin, eikös niissäkin ole kivat pikkukoulut kohta lopetettu ja lapset isommissa koulukeskuksissa.
Veikkaan samaa. Opettajien määrä tuskin tuolla merkittävästi vähenisi.
Itse olisin silti sitä mieltä, että yksi eri maailmankatsomuksia ja uskontoja opettava aine olisi muutoinkin hyödyllisempi. Minusta sen tehtävä ei edes ensi sijassa olisi tukea oppilaiden oman katsomuksen löytymistä vaan maailman, muiden kultuurien ja ihmisten ymmärtämistä.
Juuri peruskoulun uskontojen ja elämäkatsomustiedon opetusta tarkoitan. Ja tiedän kokemuksesta, että ryhmät eivät ole täynnä, vaan juuri muutamille järjestetään oman uskonnon tai ET:n opetusta. Voi viedä yhdessä koulussa useammankin vuosiviikkotunnin, jonka hinta on n. 2500e/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko peruskoulun uskonnon opetusta ja elämänkatsomustietoa vai mitä?
Niistä en ainakaan keksi mitään säästökohdetta, sillä ryhmissä on nykyisin niin paljon oppilaita, kuin vain voi tunkea, eli ihan sama määrä opettajia tarvitaan, opettivat sitten yhtä katsomusainetta tai useampia. Ei niissä ryhmissä tyhjiä paikkoja ole, joku 25-30 oppilasta nytkin. Tuskin missään maaseudullakaan enää on toisin, eikös niissäkin ole kivat pikkukoulut kohta lopetettu ja lapset isommissa koulukeskuksissa.
Veikkaan samaa. Opettajien määrä tuskin tuolla merkittävästi vähenisi.
Itse olisin silti sitä mieltä, että yksi eri maailmankatsomuksia ja uskontoja opettava aine olisi muutoinkin hyödyllisempi. Minusta sen tehtävä ei edes ensi sijassa olisi tukea oppilaiden oman katsomuksen löytymistä vaan maailman, muiden kultuurien ja ihmisten ymmärtämistä.
Opettajien määrä vähenisi, jäisi kiertävät uskontojen opet pois. Lisäksi vähenisi opettajien työmäärä, jonka perusteella heille maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri peruskoulun uskontojen ja elämäkatsomustiedon opetusta tarkoitan. Ja tiedän kokemuksesta, että ryhmät eivät ole täynnä, vaan juuri muutamille järjestetään oman uskonnon tai ET:n opetusta. Voi viedä yhdessä koulussa useammankin vuosiviikkotunnin, jonka hinta on n. 2500e/vuosi.
Miksi alapeukku?
iSLAM KAIKILLE! Siinä on tulevaisuus.
Tarkoitatko peruskoulun uskonnon opetusta ja elämänkatsomustietoa vai mitä?
Niistä en ainakaan keksi mitään säästökohdetta, sillä ryhmissä on nykyisin niin paljon oppilaita, kuin vain voi tunkea, eli ihan sama määrä opettajia tarvitaan, opettivat sitten yhtä katsomusainetta tai useampia. Ei niissä ryhmissä tyhjiä paikkoja ole, joku 25-30 oppilasta nytkin. Tuskin missään maaseudullakaan enää on toisin, eikös niissäkin ole kivat pikkukoulut kohta lopetettu ja lapset isommissa koulukeskuksissa.