Jos teet osaamattomuuttasi virheen, toivotko että siitä sanotaan heti vai vasta kun virhe on toistunut useita kertoja?
Henkilökohtaisesti toivoisin mieluummin saavani heti palautetta, jotten jatkossa enää tekisi samaa virhettä. Olisi ikävää, jos vasta pitkän ajan päästä kuulisi toimineensa pitkään jollain huonolla tavalla. Jäisin silloin helposti miettimään mitä muita virheitä muut ovat huomanneet minun tekevän, mutta eivät ole sanoneet mitään, pahimmillaan ehkä ovat peräti naureskelleet selän takana osaamattomalle.
Samaa vai eri mieltä ja miksi? Perustelut kiinnostavat.
Kommentit (21)
Heti haluaisin palautteen ja rakentavana.
Vähän riippuu. Kaikista virheistä ei välttämättä kannata huomauttaa ollenkaan, kun taas toisista on tärkeää sanoa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu. Kaikista virheistä ei välttämättä kannata huomauttaa ollenkaan, kun taas toisista on tärkeää sanoa heti.
Itse opettelisin mieluummin heti alussa hoitamaan jotain oikein, kuin kuulisin puolen vuoden päästä miten voi olla mahdollista, että olen toistuvasti tehnyt jotain aivan väärin. Tuntuisi tosi nololta ja harmittaisi ettei virheen huomannut ole viitsinyt siitä sanoa mitään aiemmin.
Välillä päästän suustani sammakoita ja teen asioita jotka huomaan selkeästi itsekkin virheeksi. Tällaisista asioista en toivo huomauttelua. Ei kukaan halua, että virhettä hierotaan omaa naamaa vasten.
Välillä teen virheitä joita en huomaa ja silloin on hyvä mainita asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Välillä päästän suustani sammakoita ja teen asioita jotka huomaan selkeästi itsekkin virheeksi. Tällaisista asioista en toivo huomauttelua. Ei kukaan halua, että virhettä hierotaan omaa naamaa vasten.
Välillä teen virheitä joita en huomaa ja silloin on hyvä mainita asiasta.
Muut eivät vain voi tietää sitä mistä virheistä olet tietoinen ja mistä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu. Kaikista virheistä ei välttämättä kannata huomauttaa ollenkaan, kun taas toisista on tärkeää sanoa heti.
Itse opettelisin mieluummin heti alussa hoitamaan jotain oikein, kuin kuulisin puolen vuoden päästä miten voi olla mahdollista, että olen toistuvasti tehnyt jotain aivan väärin. Tuntuisi tosi nololta ja harmittaisi ettei virheen huomannut ole viitsinyt siitä sanoa mitään aiemmin.
Kokisin helposti etten voi luottaa rakentavaa palautetta panttaavaan henkilöön. Ehkä hän on salassa nauttinut mokailuni seuraamisesta ja kokenut itsensä paremmaksi. Siinä olisi hyvä syy olla sanomatta mitään, jos näkee ettei toinen oikein kunnolla osaa jotain uutta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei väliä, en gee virheitä
Sarkasmin mestari asialla.
Toivon palautteen heti. Yleensä meillä töissä se menee kuitenkin niin, että kun joku tekee väärin, niin se mennään kertomaan pomolle ja pomo sitten ehtiessään sanoo asiasta. Itse kyllä sanon heti. Osaan sanoa nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Toivon palautteen heti. Yleensä meillä töissä se menee kuitenkin niin, että kun joku tekee väärin, niin se mennään kertomaan pomolle ja pomo sitten ehtiessään sanoo asiasta. Itse kyllä sanon heti. Osaan sanoa nätisti.
Selän takana puhuminen on helppoa, asioiden suoraan puheeksi ottaminen vaikeaa.
Vielä kaivataan mielipiteitä ja perusteluja.
Riippuu täysin virheestä. Esim. onko jokin pieni kirjoitusvirhe raportissa vai virhe, jonka takia yhtiö saattaa menettää tärkeän asiakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin virheestä. Esim. onko jokin pieni kirjoitusvirhe raportissa vai virhe, jonka takia yhtiö saattaa menettää tärkeän asiakkaan.
Virheiden vaikutusta ei tietysti voi etukäteen täysin tietää. Mutta jos sinulle olisi annettu tehtäväksi hoitaa joku uusi juttu ja mokailisit sen kanssa, kuulisitko mieluummin heti ettei nyt mene putkeen, pitäisi hoitaa jotain toisin vai korjailisitko virheitä parhaasi mukaan mieluummin puoli vuotta myöhemmin, kun vihdoin saat tiedon että jotain on toistuvasti tehty väärin?
Omaan mielipiteeseen vaikuttaa sekin, että koen hankalaksi opetella tekemään jotain toisella tavalla, jos on jo ehtinyt omaksua jonkun väärän tavan hoitaa jotakin. Alkuvaiheessa on helpompaa opetella uusia käytäntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin virheestä. Esim. onko jokin pieni kirjoitusvirhe raportissa vai virhe, jonka takia yhtiö saattaa menettää tärkeän asiakkaan.
Virheiden vaikutusta ei tietysti voi etukäteen täysin tietää. Mutta jos sinulle olisi annettu tehtäväksi hoitaa joku uusi juttu ja mokailisit sen kanssa, kuulisitko mieluummin heti ettei nyt mene putkeen, pitäisi hoitaa jotain toisin vai korjailisitko virheitä parhaasi mukaan mieluummin puoli vuotta myöhemmin, kun vihdoin saat tiedon että jotain on toistuvasti tehty väärin?
Eipä tuolloin taida olla virheellä mitään merkitystä jos puoli vuotta voi kuitenkin jatkaa virheen tekemistä ihan noin vaan ilman mitään sen kummempia seuraamuksia.
Korjaan virheen ja laadin ohjeen virheen ennaltaehkäisyyn. Kiva jos saa palautetta ja ideoita miten tehdä paremmin, mutta en jätä sen varaan jos olen asian tiedostanut.
Eli jos se sattuu minulle, se voi yhtä hyvin sattua muillekkin.
Tietysti heti. Miksei joku sano heti ja jauhaa selän takana? Kauhea ihmistyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin virheestä. Esim. onko jokin pieni kirjoitusvirhe raportissa vai virhe, jonka takia yhtiö saattaa menettää tärkeän asiakkaan.
Virheiden vaikutusta ei tietysti voi etukäteen täysin tietää. Mutta jos sinulle olisi annettu tehtäväksi hoitaa joku uusi juttu ja mokailisit sen kanssa, kuulisitko mieluummin heti ettei nyt mene putkeen, pitäisi hoitaa jotain toisin vai korjailisitko virheitä parhaasi mukaan mieluummin puoli vuotta myöhemmin, kun vihdoin saat tiedon että jotain on toistuvasti tehty väärin?
Eipä tuolloin taida olla virheellä mitään merkitystä jos puoli vuotta voi kuitenkin jatkaa virheen tekemistä ihan noin vaan ilman mitään sen kummempia seuraamuksia.
Tapaus Vastaamo... aika pitkään saattaa jossakin periaatteessa pystyä toimimaan miten sattuu ennen kuin lopulta paska osuu tuulettimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin virheestä. Esim. onko jokin pieni kirjoitusvirhe raportissa vai virhe, jonka takia yhtiö saattaa menettää tärkeän asiakkaan.
Virheiden vaikutusta ei tietysti voi etukäteen täysin tietää. Mutta jos sinulle olisi annettu tehtäväksi hoitaa joku uusi juttu ja mokailisit sen kanssa, kuulisitko mieluummin heti ettei nyt mene putkeen, pitäisi hoitaa jotain toisin vai korjailisitko virheitä parhaasi mukaan mieluummin puoli vuotta myöhemmin, kun vihdoin saat tiedon että jotain on toistuvasti tehty väärin?
Eipä tuolloin taida olla virheellä mitään merkitystä jos puoli vuotta voi kuitenkin jatkaa virheen tekemistä ihan noin vaan ilman mitään sen kummempia seuraamuksia.
Tapaus Vastaamo... aika pitkään saattaa jossakin periaatteessa pystyä toimimaan miten sattuu ennen kuin lopulta paska osuu tuulettimeen.
Rehellisesti sanottuna en edes halua miettiä sitä miten monet asiat hoidetaan "tuurilla ne laivatkin seilaa" -periaatteella.
Kai muutkin täällä tekevät virheitä? Toki toivon palautteen olevan rakentavalla tavalla annettua.